Lakatos Judit: Megjegyzések a metodizmus
eredetéről (MIX 2002.március)
Kedves Olvasóm, elkötelezett és el nem kötelezett ifjú metodista testvérem,
ha megkérdeznék tőled, mi is az a metodizmus, vajon mit mondanál?
John Wesley neve bizonyára ismerős, talán hallottál valamit a megtéréséről,
s ha igazán művelt vagy, még azt is tudod, hogy mindez a XVIII. Századi
Angliában történt, az ipari forradalom korában. Talán sokkal többet tudsz,
talán ennyit sem. Most mégis azt javaslom, nézzük meg, hogyan is kezdődött
az a mozgalom, amelynek késői örökösei vagyunk.
A metodizmus születését leggyakrabban John Wesley megtéréséhez kötik. A híressé
vált szavakat talán ti is olvastátok már, melyek az 1738. május 24-i vasárnapi
istentiszteletről tudósítanak naplójában:
Háromnegyed kilenc körül, mint éppen azt írta le, Isten munkája milyen változást
idéz elő a szíven a Krisztusban való hit által, szívemet szokatlan módon
átmelegedni éreztem. Úgy éreztem, hogy rábíztam magam Krisztusra, és
egyedül csak Krisztusra üdvösségem tekintetében: és bizonyosságot nyertem
arra nézve, hogy minden bűnömet, az én bűneimet elvette és megszabadított
a bűn és halál törvényétől.
(Parókiám az egész világ, 40.)
A londoni Aldersgate utcában történt változás azonban csak Wesley személyes
életét formálta át, ő maga a metodista mozgalom gyökereit sokkal régebbre,
s más felismerésekhez kapcsolta.
A XVIII. század elején Angliában sokan érezték, hogy a kiüresedett egyházi
élet megújulását csak a hiteles keresztén élet terjedésével lehet elérni.
William Law, Taylor püspök, s a középkori Thomas Kempis (akinek Krisztus követése
című munkája magyarul is olvasható) szerepelnek Wesley írásaiban mint
meghatározó személyek.
[Az ő munkáik] győztek meg engem arról, hogy teljes lehetetlenség félig
kereszténynek lenni; elhatároztam, Isten kegyelméből, hogy teljesen odaszánom
magam neki, neki adom a lelkem, a testem, egész lényem.
1725-1726 táján, huszonévesen jutott el arra a felismerésre, hogy a
megszentelt élet vezet el az igazi megújuláshoz. De valami még mindig hiányzott.
1729-ben az Oxfordi egyetemen hallgatók kis csoportja rendszeres alkalmakat
szervezett, hogy közösen olvassák az Újszövetséget (görögül!). A találkozóknak
hamarosan híre ment az egyetemen, s rendszerességüket, módszerességüket gúnyolva
egy ókori fizikus társaság nevét ragasztva rájuk metodistákként kezdték
őket emlegetni. Wesley egész életében vágyakozva gondolt vissza ezekre az
időkre, arra az egyszerűségre, szellemi élénkségre és lelki emelkedettségre,
amelyben napjaik teltek.
Három dolog miatt tartotta fordulópontnak, s a mozgalom kezdetének ezeket az
alkalmakat:
Ekkor született meg a név, ha gúnynévként is, amely számukra is vállalható
volt, s kifejezte a mozgalom lényegét.
Ekkor értette meg, hogy a megszentelt élet csak a Szentíráshoz való
ragaszkodásban gyökerezhet, s életünk vezérfonala a Biblia kell, hogylegyen.
S végezetül a legfontosabb: magányos útkeresése, töprengései véget értek,
társakra talált, közösségre, s megértette, hogy a megszentelt élet nem
lehet valóságossá csak a hívők közösségében.
Élete ettől kezdve az evangélizáció szolgálatában telt. Amerre járt,
amerre megfordultak társai, Charles Wesley, George Withefield és mások mindenütt
közösségek születtek, a megújult élet utáni vágy megérintette Anglia társadalmát.
Rengeteget írtak arról, hogy milyen ereje volt a mozgalomnak, hogyan formálódott
át az angol társadalom, milyen szerepet játszott az elesett, elfelejtett társadalmi
rétegek felemelésében, az egymásért érzett felelőssé vállalás társadalmi
méretű terjedésében. Ez nehezen megismételhető, egyszeri, rendkívüli
alkalom volt a történelemben. Ami azonban tanulság lehet számunkra is, ami
miatt a metodizmus történetével egyáltalán érdemes foglalkozni az az, hogy
emberi közösségek, bármilyen kis csoport, vagy akár az egész társadalom
megújulása csak az Isten iránti odaszánásból, megújult életekből
eredhet.