NAGY VILÁG
2002.
június
Csak
egy tintapaca...
Schauermann
Péter
...néha
ennyi is elég, hogy valami maradandó és értékes szülessen...
Egy
biztosítási ügynök, név szerint Lewis Edson Waterman, egy fontos szerződés
aláírásához készülődött, nyilván nem először, de a magasztos
pillanatban a fránya íróeszköz egy nagy pacával hálálta meg a (feltételezett)
gondosságot. Waterman megfogadta, hogy nem nyugszik, és biztosítást sem köt
addig, amíg nem sikerül valami olyan írássegítőt kreálnia, amellyel az
ilyen kínos pillanatok elkerülhetők. 1883-ban megszületik a Regular, az írás
több ezer éves történetének talán első biztonságos (töltő)tolla.
Ezt a jószágot akkor nagy újdonságként és a tolvajok bizonyosan nagy örömére
egyszerűen zsebre lehetett vágni, megspórolva a tintásüveg és más kiegészítők
jelenlétének szükségességét. És a fejlődést már nem lehetett megállítani.
Waterman céget alapított újdonsült találmányához, és nem sokra rá
megalkotta a mikroszálas tollat, ami a jobb tintaadagolás miatt volt érdekes.
A következő évszázadban kitalálja a (műanyag) tintapartont, ami feltételezhetően
nagyban hozzájárult a töltőtoll gyors elterjedéséhez. Na nem vett
mindenki Waterman tollat, nem is volt rá szükség. Lewis tollainak gyűjtése
inkább a nagyobb igényekkel és tömött pénztárcákkal bírók kiváltsága
maradt. Olyan szerénységek írtak ilyen darabokkal, mint például
Lloyd George miniszterelnök, aki történetesen egy Watermannal hitelesítette
Anglia nevében a sokak, (és főleg Magyarország számára) meglehetősen hátrányos
Versailles-i békeszerződés okmányait. (Ha a tollak is mesélni tudnának...)
De
a kelendő termékek gyártói gyorsan versenytársakkal találhatják szemben
magukat. Így volt ez Waterman esetében is, aki talán még nem is gondolta,
hogy az 1909-ben alapított német írószergyártó és kereskedő vállalkozás,
a Mont Blanc, (Waterman egyébként Párizsi lakos volt), pár évtized múlva
beéri, ha meg nem is előzi az eredeti töltőtoll gyártóját. 36 év múlva
a Mont Blanc elkezdi árusítani a Meisterstück (mesteri darab)
nevű tollakat, melyek különleges megmunkálásuknak, kézzel történő
összeállításuknak és örökös garanciájuknak köszönhetően nemsokára
nagy elismerést vívnak ki maguknak.
Mi
változott azóta? Manapság már általános ebben
a kategóriában a magas technikai minőség, az aranyozott tollhegy, az örökös
garancia, na és persze a pacátlanság. De a finnyásabbak, akik megunták a
fogyasztói társadalom tömegtermékeit a limitált széria tollai közül
válogathatnak, amelyek "kis" felár ellenében egyediek, számozottak és
mérsékelt példányszámban készülnek. A Mont Blanc jelmondata szerényen:
"The Art of Writing" (az írás művészete).
Míves
tollnak természetesen különleges "garázs" is dukál. Mindegyik cég kínál
szerszámaihoz illő, a márka jellegét és emblémáját magán hordó
tokokat, kiegészítőket. Aki a Mont Blanc fehér, hatszirmú virág emblémáját
nagyon megkedveli, választhat ezzel díszített órák, napszemüvegek vagy
mandzsettagombok közül. (Egyébként nem is néznek ki rosszul.) De először
tollat illik venni.
Jó-jó, mondhatnánk, de mire jó az, hogy egyesek sok tíz-, százezer vagy netán millió forintoknak megfelelő dollárt vagy márkát, (pardon eurot) költenek arra, hogy egy ilyen míves jószággal varázsolják rá nevüket a divatból kimenő csekkjeik rubrikáiba, vagy szerződések végére? Egyébként is már mindenki emilezik, és elfelejtünk lassan írni is. Jó a kérdés, sok lehetséges válasz is akad, bizonyára az olvasó is tud nem egyet. Azért, ami igaz az igaz. Kellemes érzés egy finoman kidolgozott, csillogóan lakkozott töltőtollal halk sercegések mellett, szépen ívelő betűket tiszta papírra kanyarintani, finoman precízen, pacázás nélkül. Vagy netán ez a The Art of Writing?