NAGY VILÁG
2002.
november
Titkok
és feltörésük
Schauermann
Tamás
Amióta
van kommunikáció, azóta van titkolózás is. Amióta létezik a beszéd, azóta
van jelbeszéd is. Amióta két ember meg tudja értetni magát, legalább
olyan régóta próbálnak meg kizárni a beszélgetésükből egy harmadikat.
Ha pedig ez a harmadik eltökélten ki akarja fürkészni, hogy azok ketten
miről is sugdolóznak ott a sarokban, hát, azoknak ott egyre nehezebb dolguk
van, ha folyamatosan vissza akarják verni a kíváncsi támadásait.
A
titkosítás, titkosírás vagy rejtjelezés legalább olyan ősi, mint az írás,
vagy az üzenetek megfogalmazása valamilyen közös jelrendszer segítségével.
Mindkettő kódolás ugyanis, csak az egyiknek az a célja, hogy minél könnyebben
ki lehessen belőle hámozni az információt, míg a másiknak az a célja,
hogy ezt csak a címzett tudja megtenni.
A
titkosírás régen főleg katonai szövetségesek közötti információ cserét
volt hivatott bebiztosítani. Néha elrejtették az üzenetet, néha összekeverték
az üzenet jeleit egy meghatározott sorrendben, néha becserélték a jeleket
más jelekkel (esetleg rajzokkal). Alapvetően ez a három módszer alakult ki
az emberiség történetének hosszú évezredei során.
Az
első (az üzenet elrejtése) azon alapult, hogy valami olyan körítésbe
csomagolták a levelt, amelyről senki sem gondolta, hogy az az. Ennek a
technikának a legváltozatosabb formáit ismerjük. Volt, mikor egy futár
fejbőrére írták az üzenetet, megvárták, míg kinő a haja, majd elküldték.
A válasz ugyanígy érkezett.
Más
esetben a papírra például tejjel felírták az üzenetet, majd tintával
egy másik - teljesen normális - levelet kanyarítottak. A címzettnek
csak gőz fölé kellett tartania a levelet, s az "odaégett" tej
megbarnult vonalai szépen olvashatóvá váltak a papíron.
Megint
mások fehér tintával írtak papírra, olyan anyaggal, amely UV fény hatására
a látható színtartományban veri vissza a fehér fényt. Ekkor a papírt
ultraviola lámpával megvilágítva a levelünk ott világított az esetleg
üres, esetleg teleírt papíron.
A
második technika (a keveréses módszer) legalább olyan ősi próbálkozás,
mint az előző. Ebben az esetben a jelek sorrendjét változtatják meg egy jópofa
(remélhetőleg elég bonyolult) módon. Egyik ilyen módszer a pálcás
titkosítás volt, amely elkészítéséhez egy vékony nádpálcára
csigavonalban feltekertek egy szintén vékony papírcsíkot. Mikor "becsomagolták" a pálcát, függőleges oszlopokban felírták a papírra
az üzenetet. Letekerve a szalagot, a betűk összekeveredtek. Visszafejteni
csak egy pont ugyanolyan vastag pálcával lehetett, ellenkező esetben az
egymás alá kerülő betűk elcsúsztak, s más oszlopokat formáltak.
Ennek
a módszernek a megfejtéséhez csak azt kellett észrevenni, hogy az egymást
követő betűk az oszlopok számával azonos eltolással
szerepeltek a papíron. Ezek után már csak össze kellett olvasni mondjuk
minden 5. betűt, s pálca nélkül is meg lehetett fejteni az üzenetet.
Ennél
nehezebb módszer volt a rostély módszer, mikor a betűket nem egy vonalban,
hanem egy pl. 16 részre darabolt négyzet belsejébe
írták. Ehhez szükség volt ez olyan rostélyra, amely bizonyos részeket
letakart, bizonyos részeket pedig nem. Ha a rostélyt
jól készítették el, akkor egy 90 fokos elforgatás után más területeket
fedett fel, mint azelőtt, sőt, 4 elforgatás után minden hely pontosan
egyszer szabaddá vált, s a négyzet betelt. Ezt aztán lehetett bonyolítani
úgy, hogy feldarabolták sorokra, majd fordított sorrendben összeillesztették
(pont úgy, mint ahogy Sándor Mátyásék ezt tették, nem túl sok
sikerrel).
Mégis
a legsikeresebb módszer, a harmadik, amelyet helyettesítéses módszernek is
neveznek. Itt az a lényeg, hogy minden betűt lecserélünk valamire, így az
avatatlan szem sokszor még arra sem jön rá, hogy egy írásról van szó
(pont úgy, mint Sherlock Holmes egyik esetében, a Táncoló figurák
című epizódban). Ezzel a módszerrel vigyázni kell viszont, mert a
megfejtés megfelelően hosszú szöveg esetén viszonylag könnyű.
Olyannyira, hogy egy alapos vizsgálattal még az is megmondható, hogy milyen
nyelven írták a szöveget, még mielőtt a megfejtést megkapnánk. Ennek
kulcsa az egyes nyelvekben előforduló betűk előfordulási gyakorisága.
Minden nyelvnek megvan a leggyakoribb betűje, de a betűk előfordulásainak
aránya minden nyelv esetén más és más. Ha egy megfelelően hosszú szövegben
kis leltárt készítünk az előforduló jelekről, a jelek arányából
lehet következtetni a nyelvre, amelyen azt írták.
Nincs
ugyan könnyű dolguk a titokfejtőknek, de amint látjátok, a titkolózóknak
sem, mivel eddig még nem találtak fel olyan módszert, amit ne lehetne
megfejteni, maximum a lehetőségek nagy száma miatt ez egyelőre évszázadokba
telhet. De ki tudja nem jön-e holnap valaki, aki egy ügyes ötlettel pár
perc alatt végez a feladattal. A gordiuszi csomót
is csak pár másodpercbe tellett átvágni...