NAGY VILÁG
2003.
május
Premier
előtt...
Gál
Krisztina
Premier
előtt néztem meg a 2001-ben az év musical-jének választott MOZART
c. darabot a Budapesti Operettszínházban.
Ki
is volt az a Wolfgang Amadeus Mozart?
1756-ban
Salzburgban született. Édesapja egyházi muzsikus volt, a salzburgi érsek
udvari zeneszerzője, karmester, hegedűművész. Az édesapa már korán
felfedezte gyermekei tehetségeit. 1762-ben hangversenykörútra indult a család,
megfordultak német tartományokban, a Habsburg birodalomban, Itáliában - ahol a pápa 1773-ban lovaggá ütötte a fiatal zeneszerzőt. Mozart nagyon
korán kezdett zenét írni. Itáliai útja során megismerkedett az olasz zenével
és zeneszerzőkkel, valamint itt szeretett bele az opera műfajába. A
salzburgi hercegérsek szolgálatában állt sokáig, de ez sok megaláztatást
jelentett számára. Bécsben próbáltak letelepedni, de sikertelenül. Közben
folyamatosan komponált, bár a közönséget csak virtuóz zongorajátéka érdekelte
- zeneszerzőként nem nagyon törődtek vele. Leáldozott a csodagyerek időszaka.
Hazatérése után udvari orgonista lett. Humanista és haladó világnézete
volt, gyűlölte a gőgös arisztokráciát. Szabadságra való törekvése
vitte arra az útra, mely nélkülözést, betegséget és élete megrövidülését
is jelentette. Ugyanakkor művészete kiterjedésének éppen ez a szabadság
nyitott teret. Összesen 25 zongoraversenyművet írt, szimfóniákat,
divertimentókat, szerenádokat, versenyműveket különféle hangszerekre,
orgonaműveket, oratóriumokat, operákat (Lucio Silla, Mitridates, A
varázsfuvola, Szöktetés a szerájból, Figaro házassága, Don Juan, Cosi
fan tutte) és végül azt a bizonyos Requiemet, melyet már nem tudott
befejezni.
A
20. század vége felé kialakult Mozart láz felfedezte a zeneszerző szélsőséges,
lázadó személyiségét és jó pár műalkotást eredményezett. A mostani
musical új szempontok szerint közelít a hőshöz. Mai fiatalként kezeli,
aki harcban áll a külvilággal - képtelen elviselni az atyai uralkodást -
s belül sincs békéje - saját zseni énje kínozza, nem
engedi szabadon, minden mozdulatát befolyásolja. Nagyon emberi történet
egy fiatalról, aki nem bír belesimulni a világ unalmas sémáiba.
A
szerzők véleménye: "Két Mozartról írtunk. A gyerek Amadé géniusz,
aki állandóan komponál, s a felnőtt Wolfgang viszont iszik, kártyázik, nőzik.
Felfogásunk szerint nem megmérgezték, hanem a benne rejlő zseni ölte meg.
Hiszen 36 éve alatt annyit komponált, mint legalább három zeneszerző összesen."
Lévay
és Kunze az egyetlen olyan európai szerzőpáros, akik műveik autonóm értelmezési
jogát biztosítják a rendezőknek, vagyis szabad kezet adnak az alkotóknak.
A magyarországi rendezés szerintem nagyon is jól sikerült. Vegyíti a
klasszikus és a modern színpadi technikákat. A Mozart zenéje áradó,
kellemesen dallamos és slágergyanús. Nekem a "Zene vagyok" c. szám
tetszett a legjobban. Itt-ott felcsendülnek Mozart művek részletei, melyek
jól belesimulnak a mű hangvételébe. A szereplők ismét nagyot alakítanak.
A főszerepet játszó Magócs Ottó Krisztián annyira nagy lendülettel formálta
meg Mozartot, hogy az egyik próbán pár pillanatra eszméletét is vesztette
tőle.
Az
előadás célja nem más, mint felkelteni önmagunkban a hitet, hogy képesek
vagyunk nagy dolgokra, hogy nem riadunk vissza, hogy elég bátrak vagyunk
meglátni és meghallani az újat, az értékeset. Kívánom, hogy mindnyájan
találjatok rá!