MIX-a
Metodista Ifjúsági Közösségek Szövetségének havilapja
2004.február
- IV. évfolyam 26. szám
Az
Ifjúsági Bizottság
nevében
Schauermann
Péter
Az
ifjúsági körzetek kérdőíves értékelése
A
kérdőív célja
A
kérdőívet azért állítottuk össze, hogy kicsit felmérjük a körzeti
ifjúsági körök működését, életét. Hogy képet kapjunk arról, hogy
mi és hogyan mű-ködik az egyes körzetekben, mik az örömök, mik a problémák,
hány fiatal jár... Ez segítség lehet abban, hogy jobban megismerjük és
átlássuk az egyházunkban folyó ifjúsági munkát, és a fejlődést, előrelépést
segíthessük. Emellett célja lehet a kérdéseknek az is, hogy az egyes kérdések
megválaszolásával kicsit elgondolkoztassa az ifjúságok vezetőit,
tagjait, hogy mi zajlik a körükben, miért csinálnak
úgy dolgaikat, ahogy csinálják, és ez kielégíti-e az igényeket.
Egyfajta tudatos gondolkodásra, értékelésre és tervezésre ösztönözni
őket.
A
kérdőív
A
kérdőív igazából inkább csak egy kérdéssor, mint jó kérdőív, "mély
interjús" kérdéseket tartalmaz. Igyekszik átölelni a helyi ifjúságok
működésének területeit több féle szempontból. Most, egy év után újraolvasva,
(és a válaszok begépelésekor) láttam, hogy a kérdéssor jelenlegi formájában
nem teljes, sok azonos vagy hasonló kérdést tartalmaz. Sőt több kérdés
nem egyértelmű, ami főleg ezek megválaszolást és az érékelést nehezíti.
Az
eredményekről
A
kérdőívre adott válaszok többsége 2002 őszekor született, így már
lassan több, mint egy évesek. (Azért vannak körzetek,
akik a válaszokat csak tavasszal juttatták el hozzám.) Úgy gondolom
azonban, hogy a kapott kép mégis érdekes. Egyrészt az egy év során valószínűleg
drasztikus változások nem következtek be a legtöbb körzet életében, másrészt
tudomásom szerint hasonló felmérés még nem készült korábban, így
talán levonhatók következtetések az miatt a válaszokból.
Ha a kapott információkat a befektetett munka nagysága és egyéb
szempontok alapján érdekesnek, felhasználhatóknak és érdemesnek találjuk,
talán célszerű lehet bizonyos időnként (kicsit javított) kérdéssorral
ismét felmérni az állapotokat, ezzel is visszajelzést szerezve a bizottság
de főleg a helyi ifjúságok munkájáról.
A
konkrét értékelés
A
válaszadók
A
10 körzet közül 7 körzetben működik rendszeresen egy vagy több ifjúsági
kör, így e hét körzet (Budakeszi, Budapest, Dombóvár, Nyíregyháza,
Szeged, Szolnok és Pécs) válaszait tartalmazza a felmérés. A válaszadók
az ifjúságok vezetője/vezetői. Volt, ahol többen töltöttek ki kérdőívet,
volt ahol csak egy válaszsor érkezett a feldolgozásra.A
Budapesti körzet esetében két ifjúsági körről beszélhetünk, ezért 8
db ifjúsági kör válaszát tartalmazza a felmérés.
A
kérdőív felépítése
A
kérdőív 6 egységből áll. Mindegyik egység valamilyen téma köré
szerveződik. Így a témakörök: 1. A látogatók, 2. Vezetés, 3.
Programok, 4. Ifjúsági óra, 5. Kapcsolat a gyülekezettel és 6. Problémák.
Válaszok
A
válaszokat összesítve, valamilyen átlagot tekintve tartalmazza az összefoglaló.
A jellegzetességekre koncentrálva próbáltunk meg a kérdéssorra adott válaszok
segítségével képet felvázolni az egyházban folyó ifjúsági munkáról.
1.
Az ifjúsági körök látogatói
Az
ifjúságok átlagos nagysága 14 fő. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb ifjúság
létszáma 10 és 15 fő közé esik. (Egyedül a Budapesti "nagy ifi"
dicsekedhet 30-on felüli létszámmal). Ez a szám azt jelenti, hogy ha
mindenki ott van egy ifjúsági alkalmon, aki járni szokott. Az ifjúsági órák
átlagos létszáma így 7-8 fő körül alakul a körzetekben, ezek
nagyjából ugyanazok az emberek hetente. (Itt megint csak ki kell emelni a
Budapesti nagy ifit, ahol ezek a számok a nagyobb létszám miatt
magasabbak.)
Ezek
közül mennyi a "külsős", vetődik föl e kérdés. A válaszok
között nagyobb szóródást látunk. Majdnem 80%-kal az egyik körzet
kiemelkedik a külsős tagok szempontjából, míg 4 körzet 25% körüli
értéket tud felmutatni, a fennmaradó három
pedig 0 és 11% közötti értékekkel bír. Az egyházon kívülről
érkezők a legtöbb esetben barátok révén kerültek az ifjúságokba.
(Páran említettek rendezvényeket is, amik során megismerkedtek fiatalok az
ifjúsággal, vagy néha csak úgy "betoppantak".)
Kissé
provokatív kérdés a "hívő fiatalok aránya". Tudom, hogy
sokszor talán nehezen eldönthető kérdés, de a válaszadók szerint a körökbe
járó fiatalok 60%-a hivőnek tekinthető.
A
más gyülekezeti alkalmakat látogató fiatalok arány a kapott válaszok
szerint legalább 50%, néhány körzetben jócskán meghaladja a tagok 80%-át
is.
2.
A vezetés
Ebben
a témakörben a vezetés formáját, működését szerettük volna áttekinteni.
A
vezetést főleg a fiatalok, vagy a fiatalok és a lelkészek közösen
töltik be. (Két körzetben a lelkész, míg három körzetben a fiatalok a
vezetők, és megint három körzetben irányítják az ifjúság munkáját a
fiatalok és a lelkészek együtt.)
A
fiatalok öntevékenységét kicsire értékelik a kitöltők. Félig
kicsit ennek ellentmond, hogy míg három körzetben főleg hallgatók a
tagok, 4 körzetben kezdeményezők a válaszok alapján. A vezetésből a
legtöbb esetben úgy néz ki nincs probléma, így kevés helyen van igény a
változtatásra.
A
vezetésnek kevés helyen van stratégiája (konkrét elképzelése,
hosszú távú céljai), egy-két körzetben azonban beszélgetnek az ifjúságok
munkájáról, programjairól.
3.
Programok
Ifjúsági
óra
a legtöbb helyen heti egy alkalommal van. Ezen kívül több ifjúságban
rendeznek közös videofilmnézést, mozizást, kirándulás, játékot,
teázást. (Ezek többször ifjúsági órán kívüli alkalmak.) Így a megkérdezett
8 ifjúságból 7 említett a fenti tevékenységek közül egyet vagy többet.
(A mozi vagy filmnézés a legtöbb ilyen helyen megjelenik.)
A
válaszadók szerint a fiataloknak elég a programok ilyen sűrűsége.
(Két körzetben adták azt a választ, hogy a fiataloknak lenne még igényük
további találkozási lehetőségekre.)
A
programokról és gyakoriságokról hat helyen döntenek közösen az
ifjúság tagja, míg két helyen a vezetők a válaszok szerint. A programok
összeállítását 4 helyen végzik a vezetők, és négy helyen az ifjúság
tagjaival együtt. De a válaszokból az tükröződik, hogy ezekbe a kérdésekbe
a fiataloknak mindig van beleszólásuk. Ezt a rendszert többségében jól működőnek
értékelték a kitöltők (öten mondtak "jól"-t, ketten nem válaszoltak,
egy helyen gondolták problémásnak ezt.)
Az
ifjúsági program összeállításánál a program tematikája az ifjúságok
felénél követ valamilyen rendszert, a másik fele dönt "ad hoc"
jelleggel az órákon terítékre kerülő témák közül. Az ifjúsági órák
témakiválasztása hasonló arányokat mutat. Négy ifjúságnál vesznek az
ifjúsági órákon különálló témákat vagy igéket, három ifjúság
gondolkodik sorozatokban, és egy ifjúság próbálja ötvözni a kettőt,
azaz vegyesen választva témákat külön és sorozatban.
Bibliatanulmányozás
és/vagy adott témáról
való beszélgetés, örök kérdés. Az ifjúsági körök felénél témákról
folyik a beszélgetés, míg a másik felüknél vegyesen kerülnek elő témák
és Bibliatanulmányozás. De a "vegyesen alkalmazók" legtöbbjénél (3)
főleg, vagy több téma van, mint Bibliatanulmányozás. (Érdekes lenne erről
elgondolkodni, hogy miért van ez így? Nem szeretünk, nem akarunk, nem
tudunk Bibliát tanulmányozni, vagy csak egy-szerűen jobban kedveljük az
adott, minket érdeklő témák kivesézését?) Néha az ifjúsági órák is
teret engednek "lazább" alkalmaknak, a körök kicsit több mint
felénél rendeznek filmklubot, vagy kirándulást ifin.
4.
Egy konkrét ifjúsági alkalom – Mit, hol, mikor, hogyan, miért?
Hat
ifjúság tartja ifjúsági óráját imaházban, egy ifjúság
klubhelyiségben. Egy ifjúságnál előfordul, hogy egyes alkalmakat "háznál"
rendezik Egy ifjúság
teszi ezt hétvégén, a többiek hétköznap. (Három ifjúság
pénteken, ami már majdnem hétvége.) Az ifjúsági órák este 5-6 körül
kezdődnek. Időtartamuk szerint 1,5-2 néha
3 órásak. Az alkalmakat két helyen tartják lelkészek,
két helyen fiatalok és lelkészek felváltva, és a többi helyen a vezetők,
fiatalok is.
Az
ifjúságok több, mint felénél a fiatalok is
belefolynak az ifjúsági óra lebonyolításába, ez az alkalom vezetése
mellett főleg zenélésben nyilvánul meg. Az ifiórákra három helyen a beszélgetés
és nem az előadás, szintén három helyen ezek keveréke/váltakozása
a jellemző.
5.
Kapcsolat a gyülekezettel
A
gyülekezettel való kapcsolatot a legtöbb helyen jónak ítélik a válaszadók.
(Egy esetben említenek nem megfelelő viszonyt, az egyik helyen
pedig lazának érzik ezt.) Az ifjúság szolgálata a válaszok alapján
majdhogynem kizárólag a liturgia lebonyolításában nyilvánul
meg, ez alatt éneklést, zenélést, igefelolvasást kell érteni, esetleg
bizonyságtételt vagy gyerekmunkát. A generációk közötti konfliktus öt
helyen nincs, vagy ritka, két körzetben szokott vagy állandó a válaszok
alapján.
6.
Problémák az ifiben
Problémák
nem sűrűn
jelentkeznek az ifjúságokban, (három körzetben nincsenek a válaszok
szerint.) Általában többségében beszélnek ezekről a körökben,
ha ilyenek jelentkeznek. Öt helyen van beszélgetés az ifjúság adott
helyzetéről, a többi helyen ritkán, vagy egyáltalán nincs
helyzet-elemzés.
A
kérdésre, miszerint kielégíti-e az ifjúság a fiatalok igényeit,
hárman válaszoltak igennel, részben vagy nagyjából két helyen gondolják.
Mik
az ifjúság tagjainak igényei, ismerjük-e azokat? Négy körzet
felelt igen-nel erre a kérdésre, és három látja úgy, hogy nem ismerik
mit szeretnének a fiatalok.
Az
utolsó kérdésben egy 1-től 10-ig terjedő skálán értékelték a kérdéssor
kitöltői saját ifjúságukat. Az átlagos értékelés 6,6
"pont", a legtöbb a 7-es érték.
Kimaradt
kérdések
Valószínűleg
több kérdés is helyet kaphatna egy következő kérdezésben, ilyen lehet a
résztvevők korösszetétele, a jövő kérdése (előrelépés teendői, kitörési
pontok...), de a legfontosabb talán az örömhír másokkal történő
megismerte-tésének kérdése. De firtatni lehetne a táborok, képzések a körökre
gyakorolt hatását valamint az ifjúságok egymás közötti kapcsolatát és
annak gyakorlati megnyilvánulásait is.
A
kapott válaszok alapján
Talán
elgondolkodtató egyik-másik megállapítás, talán csak a fejünkben élő
képet erősítették meg a válaszok. Esetleg új ötleteket, vagy
azok csíráit kaphatunk más körök életéből. Ha ez megvalósul, akkor úgy
gondolom, hogy már megérte a kérdezősködés. De a legfontosabb kérdés,
hogy mit teszünk ezután, miben segített ez bennünket.
Véleményem
szerint az egyik fontos terület az ifjúságokban működő tudatos vezetőségek
kérdése. Ennek paraméterei (vezetők száma, személyei) a helyi igényeknek,
hagyományoknak vagy egyéb szempontoknak megfelelően, a helyi döntések
alapján kell felállniuk, vagy megerősödniük. De véleményem szerint segíteni
kell a köröket, hogy a bizottság koncepciójában meghatározott tudatos,
és az ifjúság helyzetén gondolkodó, azt értékelő, azért imádkozó
vezetőség mindenhol létrejöjjön. Amely vezetőség tisztában van az
adott kör értékeivel, erősségeivel és hiányosságaival, tudja a kör célját,
feladatait, és elképzelése van arról, hogy hogyan lehet azt mind jobban elérni,
betölteni, azaz jó irányban fejlődni.
Egy
másik terület az ifjúság gyülekezetben betöltött szolgálata. A válaszok
alapján ez a vasárnapi Istentisztelet liturgiájának színesítésére korlátozódik
a legtöbb körzetben. Ez fontos és gyakorolandó feladat szerintem, de el
lehetne gondolkodni azon, hogy milyen területekre lehetne bevonni a gyülekezeti
szolgálatba a fiatalokat. Természetesen ez sok minden függvénye. Megfelelő
képesség, lelkiajándék, kényszer mentes akarat
(amely esetleg ösztönözhető), betanítás, felelősség és kompetencia
delegálása... De ha fiataljaink már most beletanulnak szolgálati területekbe,
később könnyebben folytatják ezeket, esetleg vezetik, másokat is bevonva
azokba.
Kevesen
vagyunk, ami talán nem baj, talán következmény, talán áldás, vagy áldás
hiánya? Hogy tudnánk elérni új embereket, hogyan tudnánk megszólítani
ismerősöket és idegeneket? Alkalmasak erre alkalmaink, vagy új formákat
kellene kipróbálni? Mit akar Isten az ifjúságoktól, mi az Ő terve
ezekkel a körökkel? Imádkozzunk őszintén, kérjük Isten vezetését,
gondolkozzunk közösen.