MIX
- a
Metodista Ifjúsági Közösségek Szövetségének havilapja
2005. december - V.
évfolyam 44. szám
VEZÉRCIKK
Khaled A. László: A
béke drámai lépése
RÓLUNK SZÓLVA
Csernák Dávid:
Nyári visszatekintés - CinA Projekt 2005
Téli csendesnapok: Györköny, Szeged
ZENE
Tömöri Boglárka: Dicsőítés az alsózsolcai gyülekezetben:
Ahol hangsúlyt
fektetnek a dicsőítésre
NAGY VILÁG
Szabó Mariann: Bátorság
és hatékonyság - a Swatch Watch óra története
REFORMÁCIÓ
Fabiny Tibor: Hogyan
legyünk az ige egyháza? - III.
APROPÓ
Apropó: MEKDSZ és/vagy
gyülekezet?
LAPZÁRTA
Robert Fulghum: Már
lángolt amikor ráfedüdtem - részlet
Khaled A. László: A
béke drámai lépése
Olvasom a sajtót. Sok mindenről írhatnék. A
"HetiVálasz" címlapján (2005. november 24.) Eperjes Károly színművész Morus
Tamás szerepében meghajtja fejét, s kezét összekulcsolva imádkozik. "A jobbik
részt választja" - hirdeti a kép címe, utalva ezzel a Politeológia című
cikkben valló színész szavaira: "Jobboldali az, aki a jobbik részt választotta -
hogy elkerüljön minket a balsors." Így, szó szerint, de Eperjes elárulja azt
is, hogy szerinte keresztény szocialista, vagy keresztény liberális nem
létezik, ez puszta önáltatás, mivel nem lehet valaki egyszerre istentörvényű és
öntörvényű is. A kampány tehát megindult, s ezt az utca embere a "változást" és
a "közös értékeinket" hirdető plakáttömegek megjelenésében is kénytelen
észrevenni. Úgy tűnik ismét sok mindent fogunk látni, hallani, átélni - s csak
bízhatunk abban, hogy nem szerzünk túl sok sebet, s helyesen éljük meg azt a
Jézust, aki egy forrongó történelmi helyzetben, kiélezett politikai helyzetben
valamiképpen mindig képes volt arra, hogy ne hagyja magát polarizálni, oldalt
választani. Jézus kivétel nélkül, mindig az isteni oldalra helyezkedett.
Tovább olvasok. A "Hetek" címlapján riadót
fúj (2005. november 18.). A Roma riadó című vezércikkében Hajdú Sándor
Soros Györgynek egy bukaresti cigány konferencián elhangzott szavait idézi,
amely szerint a franciaországi zavargásokhoz hasonló társadalmi robbanáshoz
vezethet a cigányok ügyének elhanyagolása. Soros elgondolkoztató párhuzamot von
a nyugat-európai ország észak-afrikai bevándorlóinak helyzete, és a 8-12
milliós legnagyobb európai kisebbség, a cigányság élete között. Peremhelyzetben
élők, hátrányosan megkülönböztetettek. Nálunk is. Magyarországon hiába sikerült
nagy számban felszámolni a hetvenes években a városszéli "gettókat", putrikat,
a kilencvenes években újra az elszigetelődés tendenciái erősödtek meg - írja a
cikk szerzője. Félmilliós, a magyar lakossággal szemben nem elöregedő, hanem
növekvő nemzetiséggel kell szembenéznünk - mondta el novemberben a Mindentudás
Egyetemén Forray R. Katalin. Vannak, akik foglalkoznak a kérdéssel, és vannak,
akik más, általuk fontosabbnak vélt ügyekkel törődnek. Istennek hála, egyházunk
szívén viseli a cigányág közötti lelki és szociális szolgálatot, jól ráérezve
arra kiknek van különösen szükségük a jézusi sóra és világosságra, amely életet
ad, és előre mutat.
Lapozok. Az utolsó novemberi HVG-ben (2005.
november 26.) Keresztes Imre az izraeli politikai átrendeződést taglalja Terepátrendezés
című írásában, amelynek tengelyében az idős kormányfő, Ariel Saron politikai
pálfordulása áll. Saron, aki 1973-ban ott bábáskodott a konzervatív Likud párt
megszületésekor, feladva a párt alapideológiáját - "Izraelnek meg kell tartania
az 1967-es hatnapos háborúban elfoglalt területeket" - 2003-ban bejelentette,
hogy "leválik" a palesztinokkal folyó konfliktusról. Aki figyelte a híreket,
láthatta eme elhatározás nemrégiben bekövetkezett megrendítő gyakorlati
lépését: 38 évi megszállás után Izrael felszámolta a Gázai övezetben az összes
zsidó telepet, katonáit pedig kivonta a térségből. Megdöbbentő hír arról az
emberről, aki korábban a gázai és ciszjordániai telepítés bajnokaként érdemelte
ki a "buldózer" nevet. Miért idézem mindezt? Mert e rövid kis lapszemle
befejezéseként, el szerettem volna mondani, hogy ha nehéznek is tűnik,
reménytelennek és megvalósíthatatlannak látszik is: a béke útja igenis
választható, az Isten ösvénye igenis járható. Nem könnyű ez az út, sőt, minden
bizonnyal sokszor nehezebb, mint a másik. Kezet emelni, visszaszólni,
visszaütni egyszerűbb, de ezt az utat választva csak emberi horizonton mozgunk,
amely sajnos már sokszor bebizonyította, hogy nem képes a világ
megváltoztatására. A megbékélés lépése drámai tett. Ahogy a szerző fogalmaz: a
77 éves Saron drámai lépése életének talán legkockázatosabb eseménye is egyben
"merész és rizikós döntésekkel teli katonai és politikai karrierje során". A
legkockázatosabb - de a legelőremutatóbb is egyben...
Csernák Dávid: Nyári visszatekintés - CinA Projekt 2005
Egy nyári programot szeretnék a
figyelmetekbe ajánlani, amin idén sikerült nekem is részt vennem. A minden
évben megrendezésre kerülő CinA (Christen in Action) Projektről van szó, ami
egy nemzetközi metodista ifjúsági rendezvény. Most nyáron Kelet-Németország
középső részén, Thüringia szövetségi tartományban, Schwarzenshofban töltöttünk
10 napot (július 18-27.).
Ez a település Rudolfstadthoz körzetében van, attól személygépkocsival 5 percre
levő, erdővel körülvett egyházi bírtok, amihez néhány magánház, valamint
egyházi szálloda és tanya is tartozik.
Tizennyolcan voltunk együtt négy országból:
Németország, Anglia, Oroszország és Magyarország képviseltette magát. (Általában
30 fős csapat szokott összejönni, idén ez kivétel volt.) Sajátossága azon túl,
hogy többféle nemzetiségű fiatal vett részt, hogy nem egy szokványos, itthon
megszokott keresztyén tábor. Minden délután felújítási munkálatokban vettünk
részt az ottani egyházi szálloda környezetében. Munkánk kiterjedt:
ajtósmirglizésre, festésre, vakolatbontásra, kertrendezésre. A másik állandó
jellegű program a reggeli és esti áhítat és a délelőtti bibliai foglalkozás.
Emellett a szervezők igyekeztek beiktatni minden napra valamilyen érdekességet
(kirándulás, városnézés, játékok, sport, stb.).
Egy ilyen tábor nagyon jó alkalom nemzetközi
kapcsolatok és barátságok kialakítására, és emellett a legideálisabb
nyelvgyakorló környezet is. Lehetőség nyílt megismerni a többi ország
kultúráját, valamint azt, hogy ők hogyan gondolkodnak hitéletbeli dolgokról.
Nekem a legjobban az tetszett, hogy noha
korosztályilag elég vegyes volt a társaság (13-28 év között), a közös programok
segítségével mindenkit jobban megismerhettünk, és ezáltal nagyon jó volt a
hangulat végig. A tábort ajánlom minden fiatalnak, aki valamilyen szinten
boldogul az angollal vagy a némettel. Nagyon jó buli. Sajnálom, hogy Jávor
Tamás és Sztupkai Gergő kimaradt ebből, na és persze mindazok, akik nem tudtak
eljönni.
Bővebb információ:
www.emyc.net
Ünnep és találkozás -
Téli csendesnapok: Györköny, Szeged
Idén decemberben, karácsony és szilveszter
között, vizsgaidőszakunk közepén két körzetben is téli csendesnapokat tart
egyházunk. A Dunántúlon, a Szekszárd Körzethez tartozó Györkönyben 2005.
december 28-30. között Gyurkó József pécsi, és Hecker Frigyes budapesti
lelkészek vezetésével kerül megrendezésre a téli regionális találkozó.
Jelentkezés és bővebb információ Gyurkó Józsefnél: 06-20/824-8270, 7621 Pécs,
Tompa Mihály u. 52. (A főszerk.)
Szegeden a két ünnep között (nem húsvét és
karácsony), évzáró csendesnapot szervezünk 2005 dec. 29-től 2006 jan. 1-ig. A
program összeállítása folyamatban van, sok értékes ötletet kaptunk már és az
elmúlt évek tapasztalatait is szeret-nénk felhasználni. Reméljük az időjárás is
kedvez együttlétünknek, és lehetőség lesz szánkózni a közeli hegyekben. A
csendesnap az újévi szövetségmegújító istentisztelettel ér véget. Várjuk
előzetes jelentkezéseiteket, érdeklődéseiteket a következő számon: Sztupkai
Gergő 06-30/423-4684 Imádságban gondoljatok együttlétünkre, és "rendeljétek"
meg a havat! (Sztupkai Gergő)
Tömöri Boglárka: Dicsőítés az alsózsolcai gyülekezetben:
Ahol hangsúlyt
fektetnek a dicsőítésre
Bizonyára valamennyien részesei lehettünk már annak a különös élménynek, amikor az
alsózsolcai testvéreink szívüket kitárva, őszinte nyítottsággal, felszabadulva
és hihetetlen lelkesedéssel Istent dicsőítik. Ennek a szabadságnak és
nyitottságnak a titkát keresve kértem meg Erdei-Nagy Lacit a Kiscelli utcai
Egyházközpontban megrendezésre került lelkésztovábbképző alatt, hogy meséljen
egy kicsit a gyülekezetükben folyó dicsőítésről.
- Laci, foglald összes pár szóban, hogy
hogyan kezdődött el nálatok a dicsőítőcsapat munkája!
- Alsózsolcán a dicsőítőcsoport a 90-es évek
elején indult el, amikor Hecker Róbert megkért, hogy alakítsak énekkart. Igaz,
hogy félve, vonakodva, de megalakítottam egy kisebb létszámú kórust, amely egy
éven belül 20-25 főre nőtte ki magát. Azóta is működik ez az énekkar,
funkcionál, voltunk kint Svájcban, Németországban ezzel a kórussal szolgálni,
és tényleg, hála az Úrnak, olyan emberek vannak benne, akik nagyon szeretnek
énekelni. Általában ez a cigány emberekre jellemző is, hogy szeretnek énekelni.
Hogy miért? Mert a cigányoknak a nyelvkészsége, szókincse nincs meg megfelelően.
Nem alakult ki a képzetlenség, az
iskolázatlanság miatt, és így mindig a dallam nyelvével fejezték ki magukat.
Ezért van, hogy nagyon szeretnek énekelni. A dallamban elmondhatják bújukat,
bánatukat, örömüket, s ez az oka annak, hogy nálunk, Zsolcán sokkal több az
ének a gyülekezeti alkalmakon. A
dicsőítésre minden alkalommal nagyobb hangsúlyt fektetünk rá. Gondolok itt a
bibliaórákra és az istentiszteletekre. Általában nem az igehirdető mondja meg a
textushoz illő énekeket, hanem a gyülekezet kér éneket. Mert nagyon jól tudják
a lelkészek, lelkészeink is, hogy ezek az énekek azok, mellyekkel imádkozunk az
istentisztelet előtt. Ezek az énekek segítenek ráhangolódni az igehirdetésre
és figyelmünket Isten felé fordítani.
Ezért fontos ez, és ezért éneklünk több éneket, mint más gyülekezetekben.
- Számarányait tekintve mit jelent ez? Hány
énekről van szó?
- Istentiszteletek előtt öt ének
mindenképpen elhangzik, ifjúsági énekek, dicséretek vegyesen, de leginkább az
ifjúsági énekek, tudniiillik azok hamar megtanulhatók, kevesebb a szöveg, a
versszak, így már az idősebbek is ismerik
ezeket az énekeket. Dicséreteket is szoktunk énekelni, de többnyire
ifjúsági énekek gyakoribbak. Ennek két oka is van, az egyik az, hogy nem harmóniummal vannak kísérve, a
másik ok pedig az, hogy a cigány emberek szeretnek vidámabb, ritmusosabb
énekeket énekelni. Meg persze az ifjúsági énekek azok, melyeket lehet gitárral
kisérni. Ez persze nem jelenti azt, hogy a
dicséreteket nem lehet, inkább nem jellemző. Vasárnaponként fél kettőtől
van istentisztelet, de a kórus már fél egytől ott van a gyülekezetben. Külön
énekel a kórus, külön a gyülekezet. A kórus rendszerint 2-3 éneket szokott
énekelni a gyülekezet előtt, s általában a végén még egyet.
- Milyen hangszerrel kísértek még a gitár
mellett?
- Nagyon érdekes a felállás: 4 gitár, egy
dob. A német partnergyülekezetünkől komoly berendezést kaptunk, egy 400 wattos keverőt hangfalakkal,
mikrofonokat, állványokat. Ezenfelül Szuhánszky István is benyújtott egy pályázatot,
amellyel 400ezer forintot nyertünk. Ebből vettünk hangszereket, dobot,
gitárokat. Ilyen felállásban kísérjük az énekeket, de arra vigyázunk, hogy ne
legyen túl hangos. Mindig megkérdezem a gyülekezettől, hogy hangos-e, s ha azt
mondják, hogy igen, akkor lejjebb vesszük a hangerőt, hogy ne legyen olyan
fülsértő.
- Mesélj az énekkar próbáiról!
- Az énekkar próbája változó, a próbákat én
vezetem, de sajnos nincs túl sok időm
arra, hogy próbáljunk, de amikor időm van, akkor nagyon nagy odaadással
csinálom. Általában csütörtökönként szokott lenni énekes bibliaóra után, és a
hét folyamán, főleg hétköznapokon is be-iktatunk még egyet-egyet.
- Szoktatok-e gyülekezeten kívül fellépni?
- Szoktunk járni meghívásokra, a művelődési
házban is fel szoktunk lépni, amikor felkérést kapunk a polgármesteri
hivataltól, ezenfelül különböző rendezvényeken, ünnepségeken. Most legutóbb az
augusz-tus 20-i rendezvényen léptünk fel, illetve volt még egy: az új
ravatalozó átadása, amelyre megkért bennünket a polgármester asszony, hogy
szolgáljunk énekekkel. Szoktunk énekelni Miskolcon is, a legutóbb Kistokajba is
elkísért két asszonytestvér. Elénekeltük a "Szívem tágra nyitom.." kezdetű
éneket, nagyon hálásak voltak érte az ottani testvérek. És örömmel mentünk,
mert nagyon szívesen bizonyságot teszünk az énekeinkkel, ha kell.
- Milyen a kórus össztétele? Fiatalok,
középkorúak, idősebbek?
- Van benne két 50 éven felüli
asszonytestvér, vannak 40 és 50 , illetve 30 és 40 év közötti asszonytestvérek,
a többi pedig mind fiatal. Körülbelül 15-en vannak a fiatalok, akik főleg
középiskolás lányok, fiúk. A lányok kb. 8-10-en vannak, akik rendszeresen
járnak a próbák-ra, és lelkesen elkísérnek még Sajópetribe is szolgálni. És
ugyanígy a fiúk is 5-6-an, akik rendszeresen ott vannak és segítenek az
ének-szolgálatban. Nagyon hálás vagyok értük Istennek, szeretik az Úr Jézust,
és nem kell őket kényszeríteni, hogy dicsőítsük Istent. Ha a lelkesedésük alábbhagy a próbákon, akkor
különböző képeket használok arra az aktivizálásukra, pl. ha be van borulva,
akkor, azt mondom nekik, hogy "Most gondoljatok arra, hogy ragyogóan süt a nap,
csicseregnek a madarak, csukjátok be a szemeteket és képzeljétek magatok
elé!
- Hihetetlenül szabadok vagytok zenélés
közben, s csodálkozva szoktam figyelni, hogy mennyire elevenen él bennetek a
zene. Mesélj nekem erről a szabadságról!
- A cigány emberek rendkívül
érzelemgazdagok, ha örömük, ha bánatuk van, azt énekbe öntik. A dallam
nyelvével beszélünk, s ez az ami igazán kifejezi a cigány mentalitásunkat, az
érzéseinket, a mondanivalónkat. Én úgy tudok kiteljesedni igazán, ha gitár van
a kezemben. Úgy érzem magam teljesnek, ha dicsőítek. S mivel örömmel zenélek,
ez az örömöm is benne van a zenémben. Nem kényszerből "ütöm" a gitárt, ez az
öröm jön át a gitáron.
- Hogyan tanultál meg gitározni?
- Autodidakta módon tanultam meg, teljesen
önállóan, illetve ellestem dolgokat. Nem foglalkozott velem külön senki. 13
éves koromban vettem először kezembe a gitárt. Istennek az ajándéka ez!
Zongorára jártam egy évig. A kántori szolgálatot én látom el a gyülekezetben.
Nagyon sokáig harmóniummal kísértem az énekeket, de sajnos nagyon rossz
állapotba került, ezért kiiktattuk. Ja, igen! Külön működik még a zenekar az
énekkaron kívül, amely instrumentált énekeket játszik.
- Milyen ez a zenekar? Mesélj róla néhány
szót!
- A zenekarnak érdekes a felállása. A szóló
gitár játsza a dallamot, 3 gitár a kíséretet, közülük az egyik a klasszikus
pengetést, egy másik a díszítést, és a másik a ritmust. Van hozzá
basszusgitár-alap dob is. Nagyon szép, nekem legalábbis nagyon tetszik. Nagyon
nyugtató ez a zene, nincs szöveg, csak a hangszerek beszélnek. Már nyolc ilyen
hangszerelt énekünk van, de tervben van még kb. ennyinek a hangszerelése.
- Ki irányítja a munkát?
- Én vezetem a zenekart is, s a feladatokat
is én adom ki. Néha kicsit fárasztó, de úgy érzem, hogy ha az Úr adott ilyen
ajándékot, akkor azt bűn lenne elhallgatni. Hát így dicsőítjük Istent
Alsózsolcán.
- Kiváncsian várjuk a folytatást, reméljük,
a zenekart is ha-marosan hallhatjuk! Nagyon köszönöm, hogy időt szakítottál a
beszélgetésre, Laci! Isten áldjon Benneteket továbbra is!
Szabó Mariann: Bátorság
és hatékonyság - a Swatch Watch óra története
A svájci órák uralma hosszú ideig
megdönthetetlennek látszott. Ez egyrészről köszönhető volt az ország
pozicionálásnak, és monopol helyzetének ezen a piacon, másrészt annak, hogy
sikerült azt az image-t kiépíteniük miszerint: "a jó óra Svájcban készül".
Azonban ez az állapot megszűnt a II. világháború után. 1967- ben a japánok
piacra dobták a kvarc órákat, ami ugyan rosszabb minőségű és rövidebb
élettartamú volt a svájciaknál, mégis alacsony ára miatt könnyedén és hamar vásárlókra
talált. Akkoriban készült volna egy világszintű közvélemény-kutatás, azt hozta
volna ki, hogy a legkedveltebb óra a kvarc, amikor valójában az volt a
legolcsóbb, és szinte mindenki azt vásárolta meg.
A
svájci órák piaci részesedése drasztikusan csökkent, nagyon kevés órát adtak
el. Itt megállhatott volna a svájci órák sikertörténete, hasonlatosan az ókori
kultúrákhoz: fénykor után hanyatlás, majd bukás. Ha így lett volna, akkor most
valószínűleg nem olvashatnál erről kedves olvasó. Ebben a kilátástalannak tűnő
helyzetben rukkoltak elő a Swatch Watch cég kezdeményezői egy fantasztikus
ötlettel: "Meghökkentő forma, erőteljes marketing és alacsony ár!" Ezzel az
irányvonallal szakítottak a tradíciók által néha megkötözött svájci óraiparral,
és felismerték azt, hogy ebben a nehéz helyzetben ez lesz a megváltó út.
A legfontosabb kérdés az ár volt. Az
előállítási költségeket úgy tudták minimalizálni, hogy a fém alkatrészek
csavarozása helyett, műanyag részek hegesztésével dolgoztak, így versenyképessé
váltak a kvarc órákkal szemben. A formai kivitelezés is igen újszerű volt:
izgalmas, sokszínű modelleket készítettek. Mindegyik karórának egyénisége volt,
külön neveket adtak nekik, így a tulajdonosok "nevükön szólíthatták
kedvenceiket". A modelleket külföldi- elsősorban olasz formatervezők
készítették. (És készítik is a mai napig).
A Swatch Watch marketing tevékenysége is
igen sokrétű: az erőtejes reklámtevékenység mellett (ami kevés pénzből oldalnak
meg, mégis hatékony) nagy figyelmet fordítanak az értékesítésre is. Nem minden
boltban lehet termékeiket megvásárolni, csak ún. "kitüntetett boltokban"
amikben, külön részleget alakítanak ki az órák számára ("üzlet az üzletben") és
az eladást is a Swatch Watch tanfolyamain képzett eladókkal valósítják meg.
A Swatch Watch óra nem csupán időmérő
eszköz: egy szimbólum, a fiatalosság, dinamikusság jelképe, amit a test, a
ruházat bármely felületén hordtatunk. Évente két kollekciót bocsátanak ki
(nyári és téli), ahol egyaránt megjelennek a régi darabok felújított változatai
és az egészen új órák is. A kultusz része, hogy minden egyes ruhakollekcióhoz
más óra illik, így biztosítva van az, hogy a frissen kijövő kollekció termékei
gazdára találjanak. (Ez is egy nagy eltérés a svájci tradíciókhoz képest: a
régi svájci órákat egy életre vásárolták, és maximum felhúzatni vitték az
országba). Külön órákat gyártanak a sportolásokhoz: úszáshoz (a S. W. vízálló),
hegymászáshoz...
Az órák elsősorban a fiatalok körében
népszerűek, az egész rendszer az ő szolgálatukban áll: legyen a Swatch Watch az
életstílusod, vedd meg az újabbat, légy dinamikus! 2005-re a cég komoly
hagyományokkal rendelkező, világszinten kiemelkedő világvállalattá vált. Az
órák mellett gyártanak mobiltelefont, magnetofont, és autót is. A törzsvásárlók
némelyike, akik gyűjtőkké váltak, horribilis összegeket képesek kifizetni, egy
régebbi darabért, vagy egy speciális korlátozott számban kibocsátott óráért, a
nagy találkozókon, árveréseken. Természetesen a hamisítókkal nagy harcot kell
vívniuk. A hitelesség megtartása minden vállalatnak nagyon fontos. Ezen a téren
is állandó újításokkal, megszorításokkal eredményeket érnek el.
A Swatch Watch termékei hazánkban is
megtalálhatók, itt árban a közép-kategóriás skálához tartoznak, 10-15 ezer
forintért mi is vásárolhatunk megbízható, modern órákat, amiknek háttérben
fantasztikus ötletek, és dinamikus, bátor és hatékony tevékenységű vállalat
áll!
Fabiny Tibor: Hogyan
legyünk az ige egyháza? - III.
Miután az előző számban az
inspiráció különböző megközelítéseit ismerhettük meg, most Fabiny Tibor
evangélikus teológus professzor tanulmányának befejező részéhez érkeztünk.
Talán csak a nevünkben vagyunk az ige egyháza - fogalmazza meg kérdését saját
egyháza kapcsán, majd az alábbiakban hozzáteszi tanácsait is, amelyek talán a
mi épülésünkre is szolgálhatnak. (Az evangélikus lelkészek előtt elhangzó
tanulmány eredeti címe: A Szentírás ihletettsége. A biblikus gondolkodás lehetősége
a fundamentalizmus és a racionalizmus között.) (A főszerk.)
2. A racionalizmus csapdája
A felvetett kérdésben "Hogyan legyünk az ige
egyháza?" benne van az is, hogy nem vagyunk az ige egyháza. Vagy talán csak a
nevünkben vagyunk az. Mivel magyarázható ez a sajnálatos jelenség? Rövid
válaszom: a modern teológia iránt érdeklődő tanítóink a 20. századi nagy
hermeneutikai vitában véleményem szerint a rossz oldalra álltak. A
Barth-Bultmann vitára gondolok most elsősorban. Barth hermeneutikája
közvetlenül a Bibliából, Bultmanné pedig a heideggeri egzisztencialista
filozófiával való találkozásból fejlődött ki. Barth a szószéken kezdte
pályáját, s hermeneutikáját a Biblia újrafelfedezése, annak "meglepő, új
világa" inspirálta. A Római-levél kommentár, majd a Kirchliche
Dogmatik kötetei az egyház érdekeinek rendelik alá az értelmezést. Számára
az elsődleges kérdés nem a szöveg jelentése, hanem az, hogy mi az Isten igéje,
s ki vagyok én az Isten igéjével szemben. Barth számára a hermeneutika a
dogmatika része. Bultmann viszont Heidegger alapján az emberi szituáció (világ,
történelem, filozófia) alapján kutatja a megértés lehetőségét, Barth szerint
azonban emberi szempontokkal nem lehet megközelíteni Isten igéjét, hiszen Isten
sohasem válik objektummá, amit mi interpretálunk; Isten mindig szubjektum
marad, aki minket interpretál. Isten beszél a történelmen keresztül, ő
interpretálja a történelmet. Nem az a fontos Barth számára, hogy miképpen értem
meg Isten igéjét, hanem az, hogy alárendeljem magam az engem interpretáló Isten
igéjének. Az Isten igéjébe vetett hit megelőzi az egzegézist, s az Isten
igéjére adott helyes válasz az engedelmesség. De ez nem merev biblicizmus vagy
fundamentalizmus, mert az engedelmesség annak szól, akiről az Írás tanúskodik:
Jézus Krisztusról. Barth hermeneutikája a kinyilatkoztatás és a hallás
hermeneutikája.
Barth és Bultmann hermeneutikai
konfliktusában a hallás és a megértés elsődlegessége az alapvető kérdés. Barth
szerint először hallok és utána értek, ám Bultmann szerint megértés nélkül a
meghallás is lehetetlen. Bultmannal ellentétben Barth nem tartja meghaladottnak
az inspiráció gondolatát, noha az számára nem a szöveg minőségét jelenti, hanem
annak az isteni képességnek az igenlését, hogy Isten használhatja az Írást
arra, hogy emberekkel közölje a kinyilatkoztatást. Nem a Biblia önmagában a
kinyilatkoztatás, hanem annak szerzői tanúbizonyságot tesznek Istennek Jézus
Krisztusban történt kinyilatkoztatásáról.
A filozófiai hermeneutika hagyományát
leginkább impozáns módon kétségtelenül Rudolf Bultmann építette be
teológiájába. Mint ismert, ő áthidalhatatlan szakadékot látott a Biblia és a
modern ember világképe között. A korai Heidegger alapján a megértés nyelvi,
filozófiai és kulturális szempontjaira kérdez rá, mert megértés ilyen
előfeltevések nélkül szerinte nem lehetséges. 1941-es programadó tanulmányában
hirdeti meg az Újszövetség sokat vitatott mítosztalanításának gondolatát.
Célja, hogy a Szentírás mitologikus világképének elvetésével elősegítse a ma is
nekünk szóló üzenet, a kerygma meghallását. Bultmann a hamis botrányt (a
mítoszban való megütközést) akarja eltávolítani, és a modern embert a valódi
botrány, a kereszt beszéde elé állítani, és így döntésre felszólítani. Bultmann
azt bizonyítja, hogy a mitologiátlanítás nem saját találmánya, hiszen az már
ott van az Újszövetségben, amikor az elveti a zsidó-eszkatologikus reményeket.
Szeretném illusztrálni, hogy miképpen
változott egyházunkban Bultmann megítélése. Karner Károly a "Mítosz vagy
evangélium" című 1943-as még ezt írja: "Egyet azonban nem tehetünk meg, t.i.
azt, hogy lehántsuk a Logosról a szarksz-ot, és »kiszabadítsuk« abból a
»köntösből«, amelyben Isten burkolta. Minden ilyen vállalkozással csak
tönkretesszük a szarksz-ot, elpusztítjuk a Logos és a szarksz felbonthatatlan
egységét, anélkül, hogy megragadhatnánk és elsajátítanánk a Logost."1 Ezzel szemben pár évvel ezelőtt megjelent
tanulmány Bultmann-t "igazi valódi
eretnek"-ként méltatja, aki "új életet hoz a közösségbe, teremtő-kreatív
erőket ébreszt fel. Van bátorsága ahhoz, hogy letörje azt a héjat és burkot,
amelyet el kell távolítani, és nem sajnálja lehullani hagyni az öreg leveleket
a fáról, hogy ezzel helyet készítsen az újnak a növekedéséhez."2
A 18. századi felvilágosodás alapján
megindult racionális bibliakutatás természetesen sok eredményt hozott a
bibliatudományban. De a nyereségnek sokszor veszteség is az ára. A
történetkritika minden pozitívuma és eredménye ellenére sajnálatosan "dezintegrálta" a Bibliát. Történeti módon gondolkodott, s ezért a szöveg
legrégebbi rétegének megtalálását tűzte ki célul, a szöveg értelmezési rétegeit
mint fölösleges "abroncsot" kívánta lehántani az eredetinek, legrégibbnek vélt
változatról. Persze, hogy melyik a legrégebbi változat, arról a tudósoknak
eltért általában a véleménye. A dezintegrálás "dekanonizálást" is jelentett, a
történeti alapon álló kutatók a "kánon átkáról" beszéltek. E történeti
szemléletben pontosan a szöveg önálló természetének, illetve a szövegnek a hívő
közösségben továbbélő tanulmányozása sikkadt el, a hatástörténet, illetve a
szövegnek az a "pályája", amiről Ricoeurék is írnak. Ebben az összefüggésben az
inspiráció is értelmét veszti.
Mindennek hátterén talán érthető, hogy az
egy évvel ezelőtt született ún. "Fogság-levél" miért tette kifogás
tárgyává azt az Evangélikus Hittudományi Egyetemünk egyik ünnepélyes alkalmán
elhangzott mondatot, hogy "Biblia nem igényli magának az inspiráltság
tekintélyét". E mondat szövegkörnyezetében a történetkritika védelmében
arról is olvashatunk, hogy "Lukács evangéliumának szerzője például - aki
egyébként gyakran emlegeti a Szentlelket - könyve megírásával kapcsolatban azt
hangsúlyozza, hogy mintegy történész érdeklődésével nyomozott események után,
amiket leírt."3 A mondat
számomra azért rendkívül problematikus, mert úgy hangzik, hogy a szerző mintegy
"elnézi" az egyébként tisztességesen történészi módon gondolkodó Lukácsnak,
hogy teológiájában megmaradt olyan mitologikus foszlány, mint például a
Szentlélek. A tanulmány végén, amikor a szerző a hitet definiálja, szinte
tüntető módon tartózkodik a Szentlélektől. Ezt olvassuk: "A hit
megragadottság - Istentől, Jézus Krisztustól, a Szenttől a maga elrettentő és
ellenállhatatlanul vonzó voltában."4 Számomra ijesztő, hogy a Szentháromság
harmadik személye Rudolf Otto vagy Mircea Eliade mysterium tremendumává
alakul át ebben a megfogalmazásban. Tanulmányunk kiindulópontja éppen az
volt, hogy inspiráció nincsen pneumatológia; az Írás hiteles olvasata és
értelmezése pedig a Szentlélek megvilágosító ereje nélkül.
Hogyan legyünk az ige egyháza? Úgy, hogy
szabaduljunk meg a tudomány bűvöletétől! A tudomány ugyanis eszköz, s éppen a
bultmanni hermeneutika hangsúlyozta (ez Bultmann pozitív jelentősége), hogy
nincsenek előfeltevés nélküli kérdéseink. Kérdéseink mindig arra irányulnak,
ami a legbensőbb vágyunk, amin "csüng a szívünk", ahogy Luther mondotta. Nagy
kérdés azonban, hogy mi ez az érdek. Számomra elfogadhatatlan, mert elnagyolt
és önkényes, az a felosztás, hogy a Bibliának három megközelítési módja van: a
kritikátlan elfogadása mindennek, a kritikus elvetése mindennek és végül a
"bátor és őszinte vizsgálat", mely "minden rendelkezésre álló eszközzel
megtudja az igazat, a valóságot, az igazságot"5 .
Nagy különbség, hogy a Bibliát azért olvassuk-e, mert abban a felvilágosodás
korának igazság-, és valóság fogalmát keressük, vagy pedig azért, mert igaz
emberré akarunk válni. Nagyon is igaza volt Bultmannak, hogy mindig valamilyen
érdek motiválja kérdéseinket.
3. Zárógondolatok.
Gyakorlati javaslatok
Hogyan legyünk az ige egyháza? Mi a biblikus
gondolkodás? Akkor lehetünk ismét az ige egyháza, ha újra megtanulunk
biblikusan gondolkodni, ahogy Paul Ricoeur is írja. Igaza van Ricoeurnek, hogy "a görög, a karteziánus, a kantiánus, a hegeliánus modellen kívül is létezik
gondolkodás".6 Több
mint egy évtizede megjelent angol nyelvű könyvemben7 ,
majd számos magyar nyelvű írásomban is felidéztem Kierkegaardnak és Northrop
Frye-nek azt a felismerését, hogy végeredményben két típusú gondolkodás
létezik. Az első a kauzális gondolkodás, ami múlt-orientált (alapja az értelem,
a megfigyelés és a tudás); illetve a másik, ami a Bibliára jellemző
jövő-orientált "tipologikus" gondolkodás: ennek alapja a hit, a remény és a
vízió. Vagyis arról van szó, hogy nem csak a ráció, az emberi értelem, hanem a
hit is lehet a gondolkodás alapja. Ahogyan Mária is "szívében forgatta" a
hallottakat, mi is gondolkod-hatunk a hitünkkel. A hitünk forrása pedig nem
valami misztikus élmény, hanem az isteni ige, ami az Ó-, és az Újszövetségi
Szentírás bizonyságtételén keresztül egy Személy hangján szólít meg
bennünket. A Szentírás számunkra nem egy
kulturális dokumentum, amit hűvös ésszel analizálhatunk, mivel Isten igéjének természetéhez tartozik, hogy olvastatja
magát, s azt akarja, hogy meghallják. A hirdetett ige átmenetileg vált írott
igévé, de az írásbeliség átmenetiségében is azt kívánja, hogy élő szóvá, újra
hirdetett igévé váljon, hogy az emberek meghallják, hogy gyógyuljanak tőle, és
életük legyen. A Zsidókhoz írt levél szavaival: "Mert Isten igéje élő és
ható, élesebb minden kétélű kardnál, és áthatol az elme és a lélek, az izületek
és a velő szétválásáig, és megítéli a szív gondolatait és szándékait"
(4,12).
Melyek a gyakorlati következtetések? Mindenek
előtt vissza kell szereznünk, vissza kell nyernünk a bibliaolvasás örömét!
Vissza kell szereznünk a bibliaórák tisztességét, amit a korszellem elrabolt
tőlünk! Nem emberi okoskodás, hanem Isten igéjének a hívő közösségében való
keresése, kutatása és megtalálása; "a szántóföldbe rejtett kincs" teremt
egyedül hitet és igaz embereket.
Budapesten évtizedek óta szomorúan tapasztalom, hogy a legtöbb
gyülekezetben bibliaórák címén nagy, elvont témákról bölcselkednek a résztvevők.
A közösség inkább társaság, ahol egy nemzedékhez tartozó emberek egymás között
jól érzik magukat. Ritkán veszi a lelkész a fáradságot, hogy bibliatanulmányozó
sorozatokat indítson, mert az - úgymond - nem korszerű, s kiment a
divatból. Pedig vegyük csak kezünkbe Túróczy Zoltán prédikációit, olvassuk el
azokat, s akkor megérthetjük, hogy miért jutottak akkoriban olyan sokan
krisztushitre, miért növekedtek a gyülekezetek, miért élt az egyház. Persze
nosztalgiából nem lehet megélni, saját magunknak fel kell fedezni az igét, meg
kell tanulnunk Bibliát olvasni. Sajnos a mi időnkre is igaz az, hogy "ritkaság
volt az Úr igéje, nem volt gyakran látomás" (1Sám 3,1). Ilyen időben ne
szégyenkezzünk más egyházaktól, hiteles igehirdetőktől, vagy akár világiaktól
is tanulni!
Befejezésként ezért egy világi szerzőpár
művére hívom fel a figyelmet. Dér Katalin és Horváth Pál Bibliaismeret című
könyvét hittanoktatásban, a gyülekezeti munkában. A könyv negyedik része a
"Biblia olvasása" címet viseli, amiben Dér Katalin számos tanácsot ad az
olvasóknak: 1. Vedd és olvasd! 2. A megfelelő lelkiállapot szükséges; 3. Vegyük
figyelembe az olvasott könyv műfaji sajátosságait! 4. Konzultáljunk lelkésszel!
5. Kezdjük az Újszövetséggel! 6. Ne mellőzük a Héber Szentírás olvasását! 7.
"Festina lente" (Lassan siess!), 8. Figyeljük meg a választott rész apró
mozzanatait; 9. Lélekkel és ésszel tanulmányozzuk az "önmagát magyarázó" írás
szerkezetét! A további fontos pontok után a "belső csendre", a "nyugalomra" és
az "összeszedettségre" figyelmeztet, rámutatva, hogy a Biblia olvasása folyamán
fokozatosan kialakulhat egy "belső hallás", amikor az eszünkkel és a lelkünkkel
egyaránt jelen tudunk lenni a szöveg számára.8
A Teológián Muntag Andor professzor szokta
mondani: megvan annak a sajátos íze, ha a Bibliát évente egyszer legalább
folyamatosan végig olvassuk. Készíthetünk magunknak tervet, hogy minden
hónapban újraolvassunk legalább egy ószövetségi és egy újszövetségi könyvet. .
A gyülekezetekben a presbitériumok és a lelkészek fedezzék fel a Biblia
tanulmányozásának lehetséges módjait, hogy miképpen lehet segédanyagokat,
munkafüzeteket találni, vagy készíteni erre a célra. A Biblia olvasásában sose
tévesszük szem elől az Ó- és az Újszövetség egységét, hiszen az Új mindig
visszautal az Ó-ra, az Ó pedig általában előremutat az Új-ra. A modern
szövegtudomány "intertextualitásnak" nevezi ezt a jelenséget. Fontos
tudatosítanunk: az Ószövetség volt Jézus Bibliája. Külön eladást igényelne a
"Jézus és az írások" témaköre (Jn 5,39). A bibliaolvasásban forduljunk bátran a
reformáció korában újra felfedezett "hit analogiája" (analogia fidei) és
az "önmagát magyarázó írás" (scriptura sui ipsius interpres) elvéhez. A Károli Bibliában található belső utalások sokat
segítenek az azonos motívumok, gondolatok, a Biblián aranyfonalként végighúzódó
tartalmi egység felismerésében.
Istennek hála, több évtizede használatos
egyházunkban a világ evangélikussága által naponként közösen olvasott , Útmutatónk,
Losungunk. Szeretném elmondani,
hogy meg lehet tanulni, meg lehet szeretni a Losungot követő rendszeres
bibliaolvasást is. Személyesen is örömmel tanúsíthatom: működik az ilyen módon
történő olvasás. Minden ellenkező híreszteléssel szemben a bibliaolvasás, a
bibliatanulmányozás, a bibliaóra nem valami unalmas, régimódi dolog, hanem
hallatlanul izgalmas, benső örömöt okozó tevékenység. A Jelenések könyvében az angyal ezt mondja az
apostolnak: "Vedd át, és edd meg!" (Jel 10,9). A Szentírás rendszeres
olvasása valóban az evéshez hasonlítható leginkább. Szent Ágoston kérdezte egy
helyen, hogy vajon miért vannak a Szentírásban világos és homályos részek
egyszerre. Bölcsen azt válaszolta: azért vannak benne világos dolgok, hogy azok
éhséget csillapítsanak. De azért maradnak benne még mindig homályos részek,
hogy azok pedig a csömörtől megóvjanak. Lelkésztestvéreimnek azt kívánom, hogy
a naponkénti bibliaolvasás tényleg hitünket, életünket tápláló eledelünk
legyen; tapasztaljuk meg a nekünk is mindig új meglepetéseket tartogató
bibliaolvasás örömét, az éhséget csillapító erejét; és ezt a benső örömöt és
erőt tudjuk továbbadni a reánk bízottaknak!
JEGYZETEK
1 Karner Károly: "Mítosz vagy evangélium?", Keresztény
igazság, 1943, 343.old.
2 Takácsné Kovácsházi Zelma: "Miért éppen
Bultmann?", Lelkipásztor, 1997/2, 45-47.old
3 Takácsné Kovácsházi Zelma: "Mennyire
tartoznak a teológiai kutatás eredményei az egyház nyilvánossága elé?", Lelkipásztor,
2002. január, 25.old.
4 Uo.27.old
5 Takácsné Kovácsházi Zelma: "Igen, a
Biblia! De hogyan (értsük)?", Diakonia, 1991/1.8-13.old
6 Ricoeur-Lacocque. I.m.14.old.
7 Tibor Fabiny: The Lion and the Lamb.
Figuralism and Fulfilment in the Bible, Art and Literature, London,
Macmillan, New York, St. Martin’s Press, 1992.
8 Dér Katalin - Horváth Pál: Bibliaismeret,
Bp., Műszaki könyvkiadó, 1999. különösen: 31-318.old.
Apropó: MEKDSZ és/vagy
gyülekezet?
Érettségi
után egy átlagos fiatal más városban folytatja tanulmányait. Ha addig is
tartozott közösséghez, természetes, hogy az egyetemi tanulmányok alatt is
szeretne lelki otthonra találni. Létezik egy olyan diákszervezet, amely pont
arra hivatott, hogy a felsőoktatásban tanuló fiatalokat egybegyűjtse. Hasonló
életkor, hasonló problémák (új környezet, új tanulási-számonkérési rendszer, új
város, új emberek), és az sem döntő, hogy ki milyen felekezethez tartozik, mert
ez egy ökumenikus szervezet. Ki lehet próbálni magunkat rengeteg szolgálatban,
lehet gyakorolni az együtt munkálkodást, egymás hordozását, a kívülállók felé
való szolgálatot. Mivel ez egy nyitott közösség, elképzelhető, hogy olyan
fiatal is csatlakozik, akinek semmilyen gyülekezeti kötődése sincs. Lehet, hogy
jobban feloldódik egy olyan helyen, ahol hozzá hasonló korúak vannak, és olyan
problémákról beszélgetnek, amivel ő is szembesült már.
Viszont
az egyetemi évek sem tartanak örökké...Vajon, egy volt mekdszes fiatal be tud-e
kapcsolódni egy gyülekezetbe? (Ahol olyan gondokkal is szembe kell nézni,
amivel még nem találkozott: generációs ellentétek, fegyelem, rend-rendszerbe
való illeszkedés.) Tud-e hasonló lelkesedéssel, életkedvvel, nyitottsággal
szolgálni akkor is, ha elutasításra talál? Egy frissen megtért fiatal tud-e
gyülekezetet találni? Hogyan valósítható az meg, hogy valaki szolgáljon a
MEKDSZ-ben is és a gyülekezetében is? Vajon egyik a másik rovására megy-e?
Sajnos, az is megfigyelhető, hogy a legtöbb városban (döntően azokban, ahol
nincs egyetem vagy főiskola) ez a korosztály hiányzik, akiknek néhány év múlva
a gyülekezet oszlopának, magjának kell(lene) lenni. A fórumon ezekre a
kérdésekre kerestük a választ. (Matusik Ágnes)
© szpalika 2005. nov. 13. 22:24
Sokszor azt lehet pl. a MEKDSZ-ben
megtanulni, hogy hogyan lehet szolgálni, és ezt gyakorolni egy olyan közegben,
ahol nem fúrják az embert hátulról, nem értetlenkednek, nem csinálnak mindent
másképp, ellenkezően olyanok, akik nem értenek az adott területhez, illetve
együtt bénázzuk el a szervezést, vagy bármit, és tudunk a hibákból tanulni. Az
évek során a MEKDSZ tábor a profizmus felé mozdult el, a mi táboraink még
mindig alap problémákkal küszködnek (szervezés, lebonyolítás bakik).
Nagyon sajnálatos dolog, hogy a MEKDSZ-ben
aktívvá vált emberek sokszor nem tudnak visszailleszkedni a gyülekezetükbe, és
értetlenkedve nézik őket, hogy nem a bólogató tömeg szerepet szeretnék betölteni.
Ezen az utóbbi években a metodista egyház, főleg a Kiscelli utcai gyülekezet
sokat nyert, pozitív a szaldó a MEKDSZ miatt jöttek, és az elmentek közt. Az a
véleményem, hogy az emberek számára a MEKDSZ-t megmutatva lehet lelkes és aktív
hívő fiatalokat mutatni, és talán nyitnak, aktivizálódnak egy lendületes,
fiatalos felekezetközi légkörben, amire nem képes egy merev egyházi közeg.
Nálam az egyház nem működött ilyen katalizátorként sajnos, de lehet hogy másnál
igen. Igazából érdekes, hogy a MEKDSZ-ben a metodisták felül vannak
reprezentálva a népszámlálási arányokhoz képest. De nem hinném, hogy bárki
aktívabb tudna lenni, ha nem került volna kapcsolatba a MEKDSZ-szel, vagy épp
csak az egyházra nézne.
© Hagyma 2005. nov. 14. 00:24
Ez most azt jelenti hogy aki nem MEKDSZ-es
az nem lehet aktív? Vagy nem lehet jó szervező? Szerintem, bár nem vagyok benne
annyira a dolgokban, szóval a MEKDSZ arra jó, hogy azok a hivő fiatalok akik
mondjuk más városba mennek tanulni, olyan helyet találjanak ahol hasonló korú,
gondolkodású emberekkel találkozzanak. Pl. egy evangélikus lány Pestre költözik
de a sok evangélikus templom meg közösség és ismeretlen közeg ilyesztő számára
ezért elmegy a MEKDSZ-be. És ezzel nincs gond. A gond akkor van ha ezt a
szövetséget fontosabbnak tartod a saját egyházadnál, a leki otthonodnál, ott
ahol felnöttél ahol megtértél, ahol imádkoznak érted... ahol lehet hogy nagyobb
szükség lenne rád.
Kisvirág 2005. nov. 14. 15:33 - 2005. nov.
15. 16:13
Palika! Részben igazad van... De be kell
látni, hogy egy egyházban alkalmazkodni kell egy bizonyos rendhez, fegyelemhez.
A MEKDSZ-nek vannak pozitív oldalai is. Nyugodtan át lehet venni, ami pozitív,
pl. póló, dicsőítő csoport, egyátalán az, hogy az emberek kedvet kapjanak a
szolgálathoz... Szerintem nem alá-fölérendeltségi viszony kellene, hanem
mellérendelt. a gyülekezeteknek segíteni kellene, hogy a leendő vagy a volt MEKDSZ-esek
beépüljenek a gyülekezetekbe. De szerintem azt is figyelembe kell venni, hogy
egy mai dolgozó ember átlagban 10 órát dolgozik. A gyülekezet ne egy második
munkahely legyen elsősorban, ahol csak akkor veszik az embert emberszámba, ha "szolgál" valamivel, hanem menedéknek, háttér-országnak, támasznak kell lennie,
és akkor szerintem nőne a szolgáló kedv is... Szerintem mindenkire rá lehetne
bízni, hol szolgál szívesen, hol érzi jobban magát a helyén, hol van rá nagyobb
szükség. Igaz, hosszú távon-főleg a tanulmányok után-a gyülekezeti szolgálatnak
kell átvennie a helyet, de mégis, lehet a MEKDSZ egy gyakorló pálya.
(Szubjektív vélemény: viszont, amikor MEKDSZ-es voltam, hiányoltam a
tekintélyt, a gyülekezetben viszont a személyességet...) Az egyetemista éveknek
egyszer vége szakad... És utána csak kellene gyülekezetet találni. Oda
beilleszkedni, elhordozni, hibáival együtt. És a MEKDSZ-ben az is jó, hogy
nyitott a "nem hívő", gyülekezeti kötődéssel nem rendelkező fiatalok felé.
Magyarul, jobban tud embereket fogni. És kevéssé áll fenn a belterjessé
válásnak a veszélye. Viszont, jó lenne, ha az emberkék a gyülekezetben is
megtalálnák a helyüket, a nekik való szolgálatot. (És ne érezze azt, hogy rá a
MEKDSZ-nek van szüksége, a gyülekezetének viszont nincs...)
Hi 2005. nov. 15. 17:40 - 2005. nov. 15.
21:32
Ha az emberek inkább mennek MEKDSZ-re, és "elhanyagolják" ifijüket, akkor ez nem (csak) a MEKDSZhibája!!! Hanem legtöbb
estben inkább az ifié, amely nem tudta neki azt megadni, amit a MEKDSZ igen. Ez
értem főleg arra, ha valaki eltűnik a Golgota gyülekezet felé Budapesten, mert
az utóbbi években nem egy ember volt. Szuhánszky Istvánnak volt ezzel
kapcsolatban egy jó prédikációja Kistokajban tavaly (én akkor ott hallottam).
Azért hallottam több emberről, akinek a Golgota hosszabb távon (kb. fél év) nem
jött be, és visszatért az eredeti gyülijébe, avagy folytatta "zarándokútját" az
egyházak között. Még nem voltam Golgiban, de aki jár oda is és hozzánk is, az
tegye meg, hogy próbálja meg itt is bevezetni azt, ami ott bevált.
© szpalika 2005. nov. 15. 21:43
Én is ezt látom inkább, és a mekdszes évek
után az ember próbál vissza vagy beilleszkedni egy közösségbe. Pl. felnőttél
egy helyen, tanulsz máshol, és munkát kapsz egy harmadikon, könnyen elképzelhető,
és új közösségbe kell beilleszkedni. Vagy visszamégy oda, ahol felnőttél, de az
egyetemi évek alatt nem tudtad annyira ápolni a gyülekezettel a kapcsolatot.
Vagy feljön az ember Budapestre és itt ragad . Vannak, akik tényleg eltűnnek a
gyülekezetekből, főleg fiatalok. Van, aki a Golgotában kötött ki. Személyes
véleményem erről (nem jártam még a Golgotába, csak másodkézből való infók
alapján), hogy egy fiatalos, lendületes közösség, és a kora miatt még nem
jöttek elő azok aproblémák, amik a gyülekezeteinkben a fiatalokat
eltántoríthatják egy kisebb ellenállás felé. A másik kérdés, hogy igeileg is
többet ad-e?
Péter 2005. nov. 16. 17:18
A MEKDSZ egy nagyon különleges hely, ez
volt, és marad is számomra a jövőben. Egy olyan különleges hely, ahol Isten
sokat tanított, formált, ajándékozott nekem magából, emberekből, gondolatokból.
Nagyon örülök, büszke vagyok, hogy mekdszes lehetek, lehettem. A MEKDSZ célja a
gyülekezetek kinyújtott karja lenni, ezt komolyan is gondolják. Azaz a MEKDSZ
nem egyház, nem is akart az lenni, nem is akar azzá válni,és tagjait, a vele
kapcsolatba kerülő diákoknak is azt hangsúlyozza, hogy mindenki találja meg azt
a gyülekezetet, ahova Isten állítani akarja. Így értelmezhető úgy, mint egy
missziós szervezet, amit diákok működtetnek, vezetnek. A nem hívő fiatalokat
talán sokszor jobban eléri, sok ok között van az, hogy semleges helyen működik,
az egyetemeken, azaz nem kell semmilyen egyház épülketébe belépni, azt keresni,
így könnyebben jönnek idegenek. Másrészt mivel ökumenikus szervezet, ezért
bármilyen egyház tagja megfordulhat benne, mert nem egymáshoz hívjuk a
fiatalokat, illetve nincs ilyen érzetük. A cél, hogy diákok jöjjenek, Istennel
találkozzanak, majd épüljenek be saját gyülekezetükbe és ott szolgáljanak. A
MEKDSZ tehát egy átmeneti hely, ez kíván lenni. Ha valaki számára abban a pár
évben a MEKDSZ-ben való szolgálat domináns lesz, én nem látom tragikusnak. Mert
lehet, hogy többet tanul ott, mint otthon, lehet, hogy jobban érzi magát, lehet
hogy Isten ott akarja látni.
Itt hadd jegyezzem meg azt,hogy 1998-ban
kerültem be a pécsi diákkörbe, és lassan belefolytam a munkába, egy nagyon jó
félévünk és csapatunk volt, és úgy terveztem, hogy ezt a dolgot folytatom
tovább. De Isten úgy éreztem, hogy mást akar, azt akata, hogy az ifinkre
koncenrtáljam az erőmet és a figyelmemet, mert valóban (legalábbis nálam) nem
lehet egyszerre két dolgora öszpontosítani. A MEKDSZ diákkör aktív tagja
voltam, de nem voltam vezetője, mindig ott voltam, de az ifi volt a fő
szolgálatom. Ezzel azt akarom mondani, hogy az én esetemben ez volt, lehet,
hogy valakit Isten arra hív, hogy otthon maradjon, valakit meg arra, hogy a
MEKDSZ-ben (vagy a Timóteusban), ez nem jobb, vagy rosszabb. Illetve sok
esetben résztvevője lehetsz párhuzamosan MEKDSZ diákkörnek és ifinek, aktív
lehetsz mindkettőben.
Kisvirág 2005. nov. 17. 08:29
Annyi szapultuk már szegény MEKDSZ-t , de én
most mégis egy negatív vonására hívnám fel a figyelmet. Több gyülekezetei is
figyelembe véve azt tapasztalom, hogy eléggé eltolódott az arány a diplomás
emberek irányába. Lehet, ez a MEKDSZ-nek is köszönhető, ami természetes, mert a
MEKDSZ-nek az a dolga. De egy gyülekezetnek nyitottnak kell lenni mindenki
felé. És így sajnos csak elsősorban a diplomások felé lesznek nyitva. Valahol
meg kell tanulni szólni mindenki felé. A MEKDSZ jól csinálja a dolgát, de
természetes, hogy valamire nem képes.Ami a gyülekezet szempontjából fontos.
Robert Fulghum: Már
lángolt amikor ráfedüdtem - részlet
Szoktál-e valamit forgatni a szívedben?
Azóta foglalkoztat ez a szó, hogy Jézus születésének történetében ráakadtam.
"Mária pedig mind ez igéket megtartja, és szívében forgatja vala" - mondja a
Szentírás. Ha belegondolsz, mire utal a "mind ez" kifejezés, hát nem is csoda,
hogy forgatta a szívében. Itt van egy tizenéves gyereklány, aki az imént szült
az istálló hátulsó fertályában, és némileg tanácstalan, hogy ki is lehet az
apa. Férje az adók miatt morog, meg amiatt, hogy a helybeli főmufti, bizonyos
Heródes elrendelte a csecsemők legyilkolását. És ha még ez sem volna elég, amin
elgondolkozhat, hát akkor ott van még a látogatóba érkező csillagjósok,
birkatenyésztők és angyalok nagy jövés-menése, akik egymásnak adják a kilincset
a kérdéseikkel, kinyilatkoztatásaikkal, és szent énekeikkel. Mindennek tetejébe
az állatok, akik Máriával együtt szoronganak odabent, beszélnek. Általában nem
sok tehén beszél héberül, de úgy látszik, most ez is megtörténik. Ennyi már
azért bárkit erősen gondolkodóba ejtene. Úgy vélem, a "forgat valamit a
szívében" a tökéletes kifejezés arra, amit Mária tett.
A jó öreg Jób annak idején hasonlóképpen
gondolkodóba esett a hamuhegy tetején. Meg Jónás is. A fülledt sötétségben
ücsörögve, nyakig egy bálna gyomornedveiben és egy félig megemésztett tintahal
maradékában. Lefogadom, hogy ezek a fickók is forgattak egyet s mást a
szívükben.
Hozzám hasonlóan. Én is szoktam dolgokat
forgatni a szívemben. Minden évben három vagy négy nappal újév után. Amikor nem
történik semmi különös, és éppen ezért különleges ez az időszak. Az első nap,
amikor végre minden visszazökken a rendes kerékvágásba. A rokonok már mind
hazamentek. A karácsony is ahogy jött, úgy elmúlt, és bármilyen is volt - jó,
rossz, vagy semmilyen - , túlvagy rajta. Eltelt a szilveszter és újév napja is,
és akár nagy lármát csaptatok, akár egyszerűen végigaludtad, vége. Az ünnepi
rendetlenség felszámolva, a ház kitakarítva, a maradék kidobva. Az adóbevallással
még korai lenne vesződni és a kerti munkáknak sem jött még el az ideje.
De azért mégsem valódi uborkaszezon ez. Egy
vasárnap délutáni séta a környéken azt bizonyítja, hogy az élet megy tovább.
Tüzetesebb vizsgálatra a fákon előtűnnek az új tavasz rügyei, az ágyások mélyén
pedig a nárciszok és a krókuszok valami mocorgást érzenek a lábujjaik hegyében.
Ezt onnan tudod, hogy te is halvány bizsergést érzel saját gyökereidben. És már
a nappalok is egyre hosszabbak. A szívedben forgatni valamit nem annyit tesz,
hogy merengsz, vagy szomorkodsz, még csak nem is töprengsz. Hanem annyit, hogy
mélyen elcsodálkozol valamin.
Idén egy délutánt átmorfondíroztam a
Csodálkozás Napján. A lányokról morfondíroztam, akiket réges-rég szerettem. Hol
lehetnek most. Hogy nézhetnek ki. Vajon lemaradtam-e valami jó dologról. Mi
lenne, ha megkeresném és felhívnám őket. ("Hé, én vagyok az!" "Ki az az én?")
Azon morfondíroztam, akik még nem tudják, de
jövő ilyenkor már nem lesznek köztünk, hogy morfondírozhassanak. Vajon segítene-e
rajtuk, ha már most tudnák. És mi van azokkal a gyerekekkel, akik jövő ilyenkor
már köztünk lesznek, de még csak a szüleik vágyában
léteznek?
A bebörtönözöttekről morfondíroztam - főleg
azokról, akiket igazságtalanul büntetnek és kínoznak. Van-e számukra remény? A
csodálkozás napi morfondírozás közepette egyszer csak azon veszem észre magam,
hogy titkos paktumot kötök saját magammal. Erről az ember másoknak nem beszél,
mert nem akarja, hogy olyan bárgyú dolgokon kapják rajta, amilyen az újévi
fogadkozás. Ezt megtartod magadnak, így nem kerülhetsz szorult helyzetbe,
amiért azt teszed, amiről pedig szüntelenül megfogadtad, hogy nem teszed.
(Egyszer összeállítottam egy listát az előző évben véghezvitt jó
cselekedeteimről, aztán az egészet fogadalmi formába öntöttem és korábbra
kelteztem. Jó érzés volt.)
Morfondírozás közben felidéztem középiskolai
éveimet. Amikor a téli szünet után először újra iskolába mentem titokban
megesküdtem, hogy idén jobban fog menni. És egy pár napig tényleg jobban is
ment. Nem mindig ment rendszeresen jobban - az embernek fiatal korában sok
minden eltereli a figyelmét - , de egy pár nap alatt - a reményteli lehetőségek
néhány napja során - legalábbis bebizonyítottam, hogy valóban többre lennék
képes. Ha akarnám.
Most, életem derekán, amikor gondolataim
óvatosabbak, jóval bizonytalanabbak és jobban tükrözik tapasztalataimat, szinte
öntudatlanul megígérem magamnak ugyanezt. Többre lennék képes. Meg az elnök, a
pápa és az emberiség többi tagja is. Valamennyien többre lennénk képesek.
Erről eszembe jut egy történet. Egy ember
megtalálta a király lovát, de mivel nem tudta, hogy a királyé, megtartotta
magának. A király viszont rájött, elfogta az embert, és lótolvajlásért meg
akarta öletni. Az ember magyarázkodni próbált és azt mondta, hajlandó ugyan
elszenvedni a büntetést, de azt tudja-e a király, hogy ő meg tudná tanítani azt
a lovat beszélni. És noha a király már így is igen tiszteletreméltó uralkodó,
mennyivel inkább az lesz egy beszélő lóval. Erre a király azt gondolva, ugyan
mi veszteni valója lehet, beleegyezett. Egy évet adott rá. Nos, a barátai mind
bolondnak tartották az embert. De ő úgy vélekedett: "Ki tudja? A király is
meghalhat, én is meghal-hatok, eljöhet a világvége, a király meg is feledkezhet
az egészről. De az is lehet - persze csak lehet - , hogy a ló beszélni fog." Az
embernek hinnie kell abban, hogy bármi megtörténhet.
Ezért aztán, amikor a feleségem azt kérdezte, hol voltam, így válaszoltam: "Ó, hát egy lóval beszélgettem." Most már neki is van mit forgatnia a szívében.