MIX
- a
Metodista Ifjúsági Közösségek Szövetségének havilapja
2005. február-március -
V. évfolyam 36-37. szám
VEZÉRCIKK
Matusik Ágnes: Élet
törésvonalak mentén
HIT & ÉLET
Khaled A. László:
Kicsoda Jézus? - Passió az ifjúsági órán
IRODALOM
Kosztolányi Dezső:
Hajnali részegség
RIPORT
Kovács Zsuzsanna: Emberarcú
racionalizmus
APROPÓ
Matusik Ágnes:
Föllebbentett fátylak - Zajlanak az ügynökügyek
NAGY VILÁG
RÓLUNK SZÓLVA
Uli Nater: Szombat
esti szingli láz
Szabadvélemény
- Tavaszi Ifjúsági Konferencia
LAPZÁRTA
Sztupkai Gergő: Néhány
vidám sor
Sztupkai
Gergő: Recept MIX az újesztendőre
Szabó Andor: Kedves
metodista női társaság
Matusik Ágnes: Élet
törésvonalak mentén
Ha azt a szót halljuk, hogy böjt, vajon mi
jut róla az eszünkbe? Hamvazószerdán kezdődik, a húsvéti időt megelőző szakasz,
döntően a lemondásokról szól, javarészt katolikus testvéreink ünneplik. Ha a
fogyasztói társadalmunkra gondolunk, eszünkbe jut-e az, hogy mennyire
pazarlunk? Hányan jóllakhatnának azokból, amit mi kidobunk. Ismert mindenik
előtt, hogy Földünk nagy részén rengetegen éheznek, sőt éhen halnak. Hiány van
az alapvető élelmiszerekből, gyógyszerekből. A nagy jólét egy idő után csömört
eredményez. Úgy gondolom, hogy ennek köszönhetők a nagyon népszerű életmód
táborok, mozgalmak, ahol azt vállalják az önkéntesek, hogy egész életükben, de
legalább 2-3 hétig kiszakadva a civilizációból, természethez közel, nomád
körülmények között élnek. Másik népszerű kezdeményezés a túlélőtúra. Szakítva a
megszokott kényelemmel, vajon mire vagyunk képesek teljesen magunkra hagyva,
csak a saját erőnkre támaszkodva, számos kihívásnak, erőpróbának kitéve.
Mindenképpen pozitívnak tartom ezeket a kezdeményezéseket, legalábbis
elgondolkodtatónak. Kipróbálni azt, hogy mennyire hiányoznak azok az eszközök,
amelyek minden-napjainkban már szinte természetesek. Viszont úgy gondolom, hogy
egy kicsit öncélúak.
Szerintem ennek az időszaknak nem csak a
lemondás a célja, hanem az egymásra való odafigyelés. Ha a Bibliában megnézzük
Jézus csodáit, gyakran láthatjuk, hogy a gyógyítás után párbeszéd veszi
kezdetét. Sőt, a kereszthalál és feltámadás nem azért lesz-e a legnagyobb
csoda, hogy Megváltónk szeretetből, irántunk érzett könyörületből tette? Úgy
gondolom, ezt várja tőlünk is. Ő lehajolt hozzánk, megszüntetve ezzel minden
gátat és felégetve minden hidat, szabad utat engedve ezzel nem csak Hozzá,
hanem egymáshoz is. Úgy mi is keressük a párbeszéd, az egymással való közösség
lehetőségét. Úgy érzem, a jólét egyik legnagyobb hátránya, hogy elszigetel
minket egymástól. Mindenem megvan, tudom, képes vagyok a magam erejéből. Ha
szükséget szenvedek, tudok kérni, beismerem, hogy embertársamra van szükségem,
ahogy vállalom, hogy neki rám legyen szüksége. Elindulunk egymás felé,
kifejezve azt, hogy egyedül nem, együtt igen.
A gyerekek szaladgáltak a szobában. A
gyönyörű, festett váza, a nagyszülők ajándéka ezer darabra esett. Megijedt, mit
lehet ilyenkor tenni. Sajnálta volna kidobni. Szerette ezt a vázát, sajnálta
volna kidobni. Elhatározta, hogy megmenti. Megkérdezte a Bölcset, mit tanácsol.
Azt mondta, hogy nagyon finoman, óvatosan illessze a darabokat egymáshoz,
gondosan ügyelve arra, hogy minden darab a megfelelő helyre kerüljön. Ez egy
lassú és nehéz munka. Nagyon vékonyan vigye fel a ragasztót. Gondos munkát
végezzen, hogy a váza formája megmaradjon. Amikor kész lett, maga is
elcsodálkozott. Meglett a szeretetből végzett munka eredménye. Minden darab a
megfelelő helyre került. Ha messziről nézte a vázát, nem látszottak az
illesztés vonalai. Ha a Szentlélek köt össze minket, nem látszanak a
törésvonalak. Csak az látszik, ami a lényeg, ami fontos, ami éltet.
Khaled A. László: Kicsoda Jézus? - Passió az ifjúsági órán
2004. március 15-én a budapesti metodista
ifjúsági csoporttal a Kiscelli utcában húsvéti áhítatot tartottunk, A passió
című film fimklubos vetítésére készülve. Az egyórás alkalom a
megszokottaktól eltérően nem egy adott téma párbeszédes, közösségi
feldolgozásáról, hanem annak egyéni elmélyítéséről, megértéséről szólt.
Meditatív esemény volt, amelyen a
szemlélődő, az elcsendendesedő ember vett részt. Mindezek természetes módon
határozták meg az est csendes és lassú menetét, mely a lényeges dolgok felett
való "elmélkedés" miatt nem vált vontatottá. Az áhítat alapvetően
képmeditációként értelmezhető, ám az óra struktúrájának egyaránt részét képezi
a szöveges, a zenei és az imádságos elcsendesedés is.
Az áhítat
"sikeres" megtartása egy megbízott
személy vezetését, koordinálását feltételezi. Az estének egyes feladatai - a szöveges gondolatközlések, az ének-, és imavezetések - szétoszthatóak, de az egyes feladatok kiosztása alapos
szervezést igényel. A 60 perc alapvetően
négy képre van tematizálva. (Az ötödik kép a Bevezető blokk Jézus arca.) A képeket
fóliával, projektorral kell kivetíteni, az egyes témákra eső idő alatt folyamatosan,
jól látható helyen. A helységet az áhítat alatt csak a képek fénye töltse be.
Az itt kiválasztott képek - és még továbbiak is - az internetről letölthetők a www.apassio.hu
honlapról.
Bevezető blokk
Bevezető ének:
Minden időben áldom, dicsérem az
Urat...
Bevezető:
"Áhítatot szeretnénk tartani. Szeretnénk
elcsendesedni. Kilépni most a zajból. Abból a világból, ami körülvesz.
Nem az utcán vagyunk. Nem a városban, vagy a
buszon. Sem a lakásunkban, sem a kollégiumban, vagy a szobánkban. Itt vagyunk
most együtt, és itt vagyunk most egyedül. Tulajdonképpen egy egészen
mesterséges környezetben, szinte zárt térben. És ez most egyetlen dolog miatt
jó: mindannyiunk számára adott a lehetőség, hogy elgondolkodjon életéről. Most
senki se a másikéra nézzen, hanem mindenki a magáéra, mindenki csak magába
tekintsen.
Jézus passiójáról szeretnénk gondolkodni. A
passió szenvedéstörténetet jelent. Minden szenvedésnek története van. Megvan a
története az én szenvedésemnek, és megvan a története a te szenvedésednek is,
mint ahogy mindannyiunkénak. Ebben az egy órában nem a magunk történeteiről
fogunk beszélni. Hanem a Názáreti Jézus történetéről. De miközben egyetlen
embernek a szenvedéséről hallunk, és gondolkodunk azt gondolom saját
szenvedéseink, saját fájdalmaink, saját életünk is új fénybe, új
megvilágításba, új értelembe kerülhet.
Az áhítaton négy képet szeretnék nektek
megmutatni. Négy arcát Jézusnak. Négy különböző arcot, négy jelentést, négy
lényeges jellemzőt. A szenvedő Jézusnak, és a szenvedésnek ennél valószínűleg
több arca is van. De ma legyen csak ennyi."
Ráhangolódás:
"Az első arc előtt szeretném ha a passióra
hangolódva, elcsendesedésként egy rövid bejátszást hallgatnánk meg."
(Tetszőlegesen választható 2 percnyi zene lejátszása.)
Jézus, a tanító
1. blokk
"Az első képen a tanító mestert látjátok.
A názáreti Jézust, aki a halála előtti
óráig, a legvégsőkig tanított. Nézzétek meg ezt a képet. A figyelő szemeket.
Ott vannak körülötte tanítványai és szomjazzák, isszák szavát. És ő nem hagyja
el őket. Nézzétek egyszer úgy, mint halálraítéltet, nézzétek egyszer úgy az
utolsó vacsorát, hogy az valóban Utolsó Vacsora. Figyeljétek úgy az
eseményeket, hogy a tanítványok valójában nem tudják, hogy ez lesz az utolsó.
Egy valaki tudta ezt.
Nézzétek mennyire fontos az üzenete ennek a
képnek: a tanítványok a legvégsőkig nincsenek egyedül hagyva. Jézus mellettük,
velük van. Tanít, ahogy tette ezt a korábbi években. Így tesz az utolsó estén
is.
Látjátok mi van a kezében? Kenyér.
"Ez az én testem." - mondja. Jézus tanít, és tanítása
megtöretésről beszél. Jézus nem ígér könnyű életet, Jézus nem beszél könnyű
életről, nem azt mondja, hogy majd megússzuk, ha valami baj lenne. Nem.
"Ez az
én testem." Keresztről beszél. Mint, amit mindannyian kapunk. Mi akkor az
örömhír? Mi a nagy üzenet? A nagy üzenet az, hogy a szegény Lázárokat látja az
Isten, és várja őket. Isten tud a keresztekről. És a szenvedések árán egyre
többet akar adni, egyre előrébb akar vezetni, magához, a szeretethez."
Blokkzáró ének:
Uram, Tehozzád futok, élő vízre szomjazom...
Imádság:
Az ének után imádság. Az imádság egyéni. A
pár perces csendet egy felkért személy imádsága zárja be.
Jézus, a szenvedő
2. Blokk
"Ez a kép az emberről szól. Ilyenek vagyunk.
Ha azt kapnánk, amit ő kapott, elszenvedett, fizikailag talán ugyanígy néznénk
ki. A film egyik legmegrázóbb jellemzője az az iszonyatos naturalizmus,
amellyel ábrázolja az emberi test megtöretését.
Megdöbbentő képek tucatja szerepel a
filmben. Olyat látunk, amit így nem szoktunk, nem szoktak nekünk megmutatni. A
korbács itt bőrt hasogat, mintha papírlapot vágnánk, a töviskoszorú a fejbőrbe
szúródik, az egyik szemét pedig, annyira megütik, hogy a film felében csak
félszemmel lát a Jézus alak.
Nézzétek meg a képet. Látjátok, ahogy az
egyik szem szembenéz? Csillog, alig látni a sötétben. Nekem azt mondja ez a
szem: "Ismerem a szenvedésedet. Emberbőrben, hústestben iszonyatos dolgokon
mentem keresztül." Ilyen Istenünk van: ennyire ismeri emberi érzéseink, ennyire
konkrétan tudja mi az, hogy fájdalom."
Blokkzáró ének:
Ó,
halld meg imám, ó halld meg imám...
Imádság:
Az ének után
imádság. Az imádság egyéni. A pár perces csendet egy felkért személy imádsága
zárja be.
Jézus, az Isten
3. Blokk
"Ez a kép nem emberi. Erre nem vagyunk
képesek. Nem visszaszólni, tűrni. Ha iszonyatos, ha kibírhatatlan. A film
számomra ezért nagy film: segített megérteni Jézusnak ezt a döbbenetes
jellemzőjét, lényegét. Jézus nem bántott, nem sértett, nem ütött vissza. És ez
nem dacos, dühös hallgatás volt. Jézus itt Istenként van jelen. Szeret. Ő maga,
a lényege, a lénye a szeretet világossága. Ez nem emberi. Ahogy végigcsinálja.
Ahogy végigtűri, végigszereti értünk ezt az utat. A filmet megnézve azt hiszem
képes lesz az ember arra, hogy hihetetlennek, és csodálatra méltónak tartsa,
amit Jézus tesz. Jézus végigszenvedi. Jézus kitart.
Borzalmas út ez. Borzalmakkal teli.
Szembeköpések, csúfolások, puszta szadista kínzás. És végig teszi, végigjárja,
hogy megmutassa mennyi-re, halálosan szeret. Hogy bebizonyítsa: Isten a
szeretet, Isten vár. Isten megbocsátja, meg akarja bocsátani a távolságot, amit
tartunk tőle, mert szeret. Csak jöjjetek hozzá!"
Blokkzáró ének:
A szívemet átadom én. Ó, nézd leteszek
mindent...
Imádság:
Az ének után
imádság. Az imádság egyéni. A pár perces csendet egy felkért személy imádsága
zárja be.
Jézus, a barát
4. Blokk
"Az utolsó kép, azt hiszem a filmnek az egyik legszebb, legmeghatóbb jelenete. Egy
pillanatkép. Egy világos, fényes pillanat. Ez a film nem ilyen, a passió nem
erről szól. De a súlyos szenvedés képi töménységének enyhítésére állandó
elemként vissza-visszatérnek az emlékek, néhány képkocka.
Egy ilyen ritka pillanat a negyedik kép. A
baráttal, a fiúval, a játékos Jézussal. Gyönyörű. Ilyen Istenünk van. Jézus az
ács. A názáreti mester. Háttérben egy asztal. Keze munkája. Előtérben anyjával.
Nincs távolság. Pedig lehetne. Micsoda erő birtokában levő ember ez. Micsoda
tudások és bölcsességek. Micsoda király lehetne, ha akarna. De azt járja be,
amit vállalt. Egy egyszerű ember, egy tiszta lény tökéletesen érdemtelen
halálát, szenvedését. Jézus bejárja ezt. A film brutalitása, kegyetlensége, és
a hatalmas istensége mögött ott van ő is: Jézus, a barát."
(Amennyiben van rá lehetőség itt nézzétek
meg a filmből az "asztal-jelenetet"!)
Blokkzáró ének:
Még többet Tőled, még többet...
Imádság:
Az ének után imádság. Az imádság egyéni. A
pár perces csendet egy felkért személy imádsága zárja be.
Dsida Jenő: Hálóing
nélkül
Föl-fölvetem és némán eltünődöm,
mi is lelt tegnap este engemet?
Ruháimat már szálig levetettem, még nem
vettem föl
hálóingemet, egyedül álltam,
kissé tétovázva, szobámban, egyedül és
meztelen
s a villanyt aztán lassan elcsavartam.
Irtózatos sötét lett.
Esztelen és irgalmatlan, végtelen sötétség,
este, melynek már szinte teste van, a
pillanatok
estek, és zuhogtak, és én dadogtam:
-
Késő este van, éjszaka is talán,
s ki tudja, reggel virrad-e ily sűrű sötétre
még
és nem nyel-e magába mindörökre e kátrányos,
fekete sűrűség?
Eszembe jutott minden, ami rossz volt,
rossz gondolat, vers, csók, kihűlt falat
és annyi régi sápadt ismerősöm,
ki messze van, vagy lent a föld alatt.
És hirtelen és furcsán ráijedtem, hogy ami
eddig élt,
csak a ruha: kabát, kalap, harisnya és cipő
volt,
nadrág, nyakkendő, kesztyű és puha ing,
mely fedez és véd a zord hidegtől,
véd és takar magamtól engemet:
Jaj, elvesztettem minden szál ruhámat,
önmagamat és
védő ingemet.
Nem vagyok már senki tisztelt barátja, kit
köszönteni illik,
nem vagyok senki teremtett asszony
szeretője,
se lapok munkatársa nem vagyok, se
kártypajtás,
törzsvendég a klubban, se szerkesztő úr
többé nem vagyok,
se vándor,
aki meredélyre kaptat, se út, se cél - és költő sem vagyok,
csak ember, aki minden idegével
lágy takaró s melengető vacok után sír
és csak áll a nagy sötétben
s meztelenül
Isten előtt vacog.
Kosztolányi Dezső:
Hajnali részegség
Elmondanám ezt néked. Ha nem unnád.
Múlt éjszaka
- háromkor - abbahagytam
a munkát.
Le is feküdtem. Ám a gép az agyban
zörgött tovább, kattogva-zúgva nagyban,
csak forgolódtam dühösen az ágyon,
nem jött az álom.
Hívtam pedig, így és úgy, balga szókkal,
százig olvasva s mérges altatókkal.
Az, amit írtam, lázasan meredt rám.
Izgatta szívem negyven cigarettám.
Meg más egyéb is. A fekete. Minden.
Hát fölkelek, nem bánom az egészet,
sétálgatok szobámba le-föl, ingben,
köröttem a családi fészek,
a szájakon lágy, álombeli mézek,
s amint botorkálok itt, mint a részeg,
az ablakon kinézek.
Várj csak, hogy is kezdjem, hogy
magyarázzam?
Te ismered a házam,
s ha emlékezni tudsz a
hálószobámra, azt is tudhatod,
milyen szegényes, elhagyott
ilyenkor innen a Logodi-utca,
ahol lakom.
Tárt otthonokba látsz az ablakon.
Az emberek feldöntve és vakon,
vízszintesen feküsznek,
s megforduló szemük kacsintva néz szét
ködébe csalfán csillogó eszüknek,
mert a mindennapos agyvérszegénység
borult reájuk.
Mellettük a cipőjük, a ruhájuk,
s ők a szobába zárva, mint dobozba,
melyet ébren szépítnek álmodozva,
de
- mondhatom - ha így reá meredhetsz,
minden lakás olyan, akár a ketrec.
Egy keltőóra átketyeg a csendből,
sántítva baktat, nyomban felcsörömpöl,
és az alvóra szól a
harsány riasztó: ébredj a valóra."
A ház is alszik, holtan és bután,
mint majd száz év után,
ha összeomlik, gyom virít alóla,
s nem sejti senki róla,
hogy otthonunk volt-e vagy állat óla.
De fönn, barátom, ott fönn a derűs ég,
valami tiszta, fényes nagyszerűség,
reszketve és szilárdul, mint a hűség.
Az égbolt,
egészen úgy, mint hajdanába rég volt,
mint az anyám paplanja, az a kék folt,
mint a vízfesték, mely irkámra szétfolyt,
s a csillagok
lélekző lelke csöndesen ragyog
a langyos őszi
éjjelbe, mely a hideget előzi,
kimondhatatlan messze s odaát,
ők, akik nézték Hannibál hadát
s most néznek engem, aki ide estem
és állok egy ablakba, Budapesten.
Én nem tudom, mi történt vélem akkor,
de úgy rémlett, egy szárny suhant felettem,
s felém hajolt az, amit eltemettem
rég, a gyerekkor.
Olyan sokáig
bámultam az égbolt gazdag csodáit,
hogy már pirkadt is keleten, s a szélben
a csillagok szikrázva, észrevétlen
meg-meglibegtek, és távolba roppant
fénycsóva lobbant,
egy mennyei kastély kapuja tárult,
körötte láng gyúlt,
valami rebbent,
oszolni kezdett a vendégsereg fent,
a hajnali homály mély
árnyékai közé lengett a báléj,
künn az előcsarnok fényárban úszott,
a házigazda a lépcsőn bucsúzott,
előkelő úr, az ég óriása,
a bálterem hatalmas glóriása,
s mozgás, riadt csilingelés, csodás
halk női suttogás,
mint amikor már vége van a bálnak
s a kapusok kocsikért kiabálnak.
Egy csipkefátyol
látszott, amint a távol
homályból
gyémántosan aláfoly,
egy messze kéklő,
pazar belépő,
melyet magára ölt egy drága, szép nő,
és rajt egy ékkő,
behintve fénnyel ezt a tiszta békét,
a halovány ég túlvilági kékét,
vagy tán egy angyal, aki szűzi
szép mozdulattal csillogó fejékét
hajába tűzi,
és az álomnál csendesebben
egy arra ringó
könnyűcske hintó
mélyébe lebben,
s tovább robog kacér mosollyal ebben,
aztán amíg vad paripái futnak
a farsangosan lángoló Tejutnak,
arany konfetti-záporába sok száz
batár között, patkójuk fölsziporkáz.
Szájtátva álltam,
s a boldogságtól föl-fölkiabáltam,
az égbe bál van, minden este bál van,
és most világolt föl értelme ennek
a régi, nagy titoknak, hogy a mennynek
tündérei hajnalba hazamennek
fényes körútjain a végtelennek.
Virradatig
maradtam így és csak bámultam addig.
Egyszerre szóltam: hát te mit kerestél
ezen a földön, mily kopott regéket,
miféle ringyók rabságába estél,
mily kézirat volt fontosabb tenéked,
hogy annyi nyár múlt, annyi sok deres tél
és annyi rest éj,
s csak most tűnik szemedbe ez az estély?
Ötven,
jaj, ötven éve
- szívem visszadöbben -
halottjaim is itt-ott, egyre többen
-
már ötven éve tündököl fölöttem
ez a sok élő, fényes égi szomszéd,
ki látja, hogy könnyem mint morzsolom szét.
Szóval bevallom néked, megtörötten
földig hajoltam, s mindezt megköszöntem.
Nézd csak, tudom, hogy nincsen mibe hinnem,
s azt is tudom, hogy el kell mennem innen,
de pattanó szívem feszítve húrnak
dalolni kezdtem ekkor az azúrnak,
annak, kiről nem tudja senki, hol van,
annak, kit nem lelek se most, se holtan.
Bizony ma már, hogy izmaim lazulnak,
úgy érzem én, barátom, hogy a porban,
hol lelkek és görönyök közt botoltam,
mégis csak egy nagy ismeretlen Úrnak
vendége voltam.
Reményik Sándor: Ahogy
lehet
Fogcsikorgató türelemmel,
Összeszorított szájjal -
Krisztus-követő bús próbálkozással,
Majd daccal, lobbanóval,
Fojtott igével és visszanyelt szóval,
Tenyérrel, mely sima örökké,
Csak a zsebben szorul ököllé -
Keserű, tehetetlen nevetéssel
Békülve meg akármi rendeléssel,
Nem csodálkozva már -
és csodálkozva mégis,
Hogy rajtunk ez is, az is megesett:
Hordozzuk, testvéreim, ezt a hordhatatlan,
Kínszenvedést virágzó életet.
Ahogy lehet...
Megalkuvás zsoltárát énekelve,
végtelen rabmenetben csak megyünk,
Nincs semmi fegyverünk,
Fegyvertelen a lelkünk lázadása,
Pedig a vérünk minden csöppje vágyik,
Vágyik a Péter vad mozdulatára,
Amikor Istenének védelmében
A Málkus fülét hirtelen levágta.
Kik vagyunk mi?
Ó, nem az Alázat,
Csak a megalázottság fiai.
Nemzedékek büszke hídfői közt
Görbülő ív, görnyedő átmenet:
Testvéreim, bizony nem élünk jól mi,
Nem apáinknak tetsző életet.
De aki máskép tehetne helyünkben,
Az vesse reánk az első követ!
Minden percünk kínzó kiegyezés:
Ahogy lehet...
Testvérem, korcs hős, alkuvások hőse,
Félbenmarad, megmásul mondatod?
Egy szikra talán mégis zengve pattan
Lángtörvényből, mely benned kavarog.
Dagadnak benned árvizes erők,
Zúdulna niagarás zuhatag:
Elégedj meg, ha megtöltesz belőle
Kristálytiszta vízzel egy poharat.
Visszaszorítnak, hátrább, egyre hátrább,
És amit hagynak, egyre kevesebb:
Hát vesd meg lábadat ott, ahol megállhatsz,
S azt mentsd, azt a talpalatnyi helyet,
Szikrát a tűzből, cseppet a folyóból,
A töredéket eltört mondatodból,
Minden megmaradt árva keveset:
Ahogy lehet...
Láttad a Karsztok szirt-sivatagában
A liliputi termőföldeket?
Pár négyzetméter -
mit a lavina,
A kőkörgeteg könnyen eltemet.
S a karsztok boldogtalan magvetője,
A földmívelés madárijesztője
Ezt a kis humuszt mégis szereti,
Kicsi kőkerítéssel keríti,
Pedig szinte sírjának is kevés.
Ó karszti sors, ó karszti temetés...
Te is, testvérem, karszti sorsodat
Fogadd el, s védd meg karszti földedet,
Azt a sírodnak is kevés humuszt,
Azt a pár négyzetméternyi helyet,
S azt a fölséges isten-lábnyomot,
Mit lavina minden rohama
Eltörölni még sohasem tudott.
Védd ezt a talpalatnyi telkedet,
Cserépkancsódat és tűzhelyedet,
Utolsó darab száraz kenyered!
De azt azután foggal, tíz körömmel,
Démoni dühvel és őrült örömmel -
Ahogy lehet...
Ahogy lehet...
Kovács Zsuzsanna: Emberarcú
racionalizmus
Megszállott racionalisták, elvont
matekzsenik, már-már betegesen logikusak. - Ez a kép élt bennem a
közgazdászokról. Később rájöttem, hogy az ő túlzott precizitásuk az, ami
biztonságos hátteret teremt a mindennapi dolgainkhoz. Nem túl látványos ez a feladat, de
nélkülözhetetlen. Schauermann Henrik és Szili Anna beszélt arról, mit is
csinálnak ők valójában, milyen a bankárok, és közgazdászok világa.
Hol dolgoztok most jelenleg? Milyen
munkakörben?
Sch. Henrik:
Február végéig a Deutsche Banknál, és márciustól egy új helyen. A hitel
lebonyolítási területnek vagyok a vezetője.
Sz. Anna: A
Magyarországi Metodista Egyház szuperintendensi hivatalának vagyok az
irodavezetője, tehát a tennivalóknak nagyvonalakban irányítója, amelynek egy
részét természetesen én végzem el. Itt dolgozom több, mint három éve.
Mi szerettetek volna lenni gyerekként, és
hogy kerültetek ebbe a szakmába?
Sch. Henrik:
Kiskoromban még nem nagyon tudtam, mi szeretnék lenni. Egy álmom
volt: ez a régészet. Később úgy láttam, nagyon kicsi rá az esély, hogy
megvalósuljon, ezért más területet kerestem.
És hogy jött ez?
Sch. Henrik:
Nagyon egyszerűen. Megnéztem, hova kell matematikával és történelemmel
felvételizni, és ez a Közgazdaságtudományi Egyetem volt.
Hogy kerültél a Deutsche Bankhoz?
Sch. Henrik:
Egy kéttannyelvű gimnáziumba jártam, és érettségi előtt volt egy előadás arról,
hogy meg lehet pályázni egy ösztöndíjat Németországba, egy banki iskolába.
Mivel nagyon szerettem volna külföldön tanulni, ezért megpályáztam, és
sikerült. Így kimentem Németországba, és mikor elvégeztem, a Deutsche Banknál
kaptam állást itt, Budapesten.
Sz. Anna: Mi szerettem
volna lenni kiskoromban? Doktor néni! Nagyon sokat voltam beteg gyerekkoromban.
A karácsonyi és a húsvéti szüneteket kórházban töltöttem. Volt ott egy nagyon
kedves gyermekorvos bácsi, aki nagyon megszeretett, -
szerintem nagyon jó orvos is lehetett, mert mindig meggyógyított. - Ez nagyon komoly benyomás volt számomra, hogy ezt érdemes
csinálni, segíteni a gyerekeken lelkileg is. Ő igen sokat beszélgetett velem
akkor a kórházban, tehát nem éreztem magamat egyedül, annak ellenére, hogy a
családtól távol voltam. Később tanár néni szerettem volna lenni, tehát a
gyerekek és a segítés volt az a két irány, ami kisebb koromban foglalkoztatott.
Mért lettél végülis közgazdász?
Sz. Anna: 14 éves
koromban édesapa tanácsára a közgazdasági szakközépiskolába mentem. Ez alatt az
idő alatt még mindig ott forgott bennem, hogy át kellene menni egy másik
középiskolába. Mikor elérkezett az érettségi, és az, hogy hogyan tovább, akkor
már nagyon komolyan kértem Istent, hogy mutassa meg, merre kell mennem. Végülis
a Közgazdasági Egyetemre jelentkeztem, és olyan kéréssel fordultam Isten felé,
hogy egész világosan válaszoljon: Ha felvesznek, akkor tudom, hogy
közgazdásznak kell lennem, ha nem vesznek, akkor a másik irányba kell haladnom.
Innen jött ez az Isteni vezetés, de már szerintem édesapám irányadásában ott
volt Isten gondolkodása.
Hogy
kerültél a jelenlegi helyedre?
Sz. Anna: Végzettségileg
közgazdász vagyok, illetve adótanácsadó. Az adós témákba dolgoztam be jól
magamat. Mikor az egyháznak nagyon nagy szüksége volt arra, hogy egy közgazdász
kerüljön az irodába, akkor többször is megkeresett a szuperintendens, korábban
Frigyes bácsi, később Csernák István. Mikor Istentől megkaptam az igen választ,
hogy itt van a helyem, akkor jöttem. Ez egy éves folyamat volt, gondolkoztam,
imádságban hordoztam, hogy tényleg nekem kell-e ide kerülni, és ezt elvállalni.
Milyen tulajdonságok szükségesek ahhoz, hogy
valaki jó bankár, közgazdász legyen?
Sch. Henrik: Mindenképpen
szükséges, hogy az ember precíz legyen, hogy szeresse azt a típusú munkát,
amikor eseteket kell megoldani. Nem igazán emberi kapcsolatokról van itt szó,
hanem feladatokról. Néha ezek a munkák aprólékosak, sok kicsi részletet kell
megcsinálni ahhoz, hogy az egész kép összeálljon, máskor pedig kevesebb, de
nagyobb lépésből állnak. A banki munkához mindenképp kell a becsületesség, az,
hogy az ember őszintén álljon hozzá, és ha elrontott valamit, azt megmondja.
Mivel csoportokban dolgozunk, szükséges, hogy tudjunk más emberekkel együtt
dolgozni. Szakmailag szükséges, hogy az ember valamilyen szinten ismerje a
közgazdaságtant, a banki folyamatokat, és ilyen szakképzettsége legyen.
Sz. Anna: Nagyon fontos
a pontosság és a precizitásra való törekvés, a kitartás. És persze a törvények
betartása. Ezek a fő alapelvek.
Mi a szakmád szépsége?
Sch. Henrik: Ez
egy jó kérdés. Talán az, hogy a bankban az ilyen háttérterületekkel foglalkozó
emberek teszik lehetővé azt, hogy azok az ügyletek, szerződések, amiket az
ügyfelek aláírnak, azok megvalósuljanak. A mi esetünkben a hitelezésnél, ha valaki
szeretne egy hitelt, és megígérték neki, akkor tényleg meg is kapja a pénzét,
hogy utána, amíg a hitel fut, addig minden rendben legyen. Valamint általában
az, hogy az ügyfél számára megígért dolgok teljesüljenek.
Sz. Anna: Juj, de szép
kérdés! Tulajdonképpen külső szemlélőként azt gondolhatja az ember, hogy ez egy
nagyon száraz dolog, és nagyon elvont figuráknak való, de minden missziós
vonulatnak az eredményét teljesen látom a számokból, és vannak bizonyos dolgok,
amiket tudatosan is irányítunk. Például ha valamelyik missziós vonalat
erősíteni akarjuk, akkor oda több pénzeszközt próbálunk csoportosítani. Ez egy
nagyon érdekes, izgalmas lépés egy közgazdász számára. Valahol tudom azt, hogy
ez egy szükséges feladat, mint ahogy szüksége van a gyülekezetnek arra, hogy
egy tiszta helységbe érkezzen meg. Azt is valakinek el kellett készíteni, hogy
kellemes és szép legyen, hogy jól érezze magát az ember, mikor belép. Mi
irodások háttérmunkások vagyunk.
Volt-e olyan helyzet a munkahelyen, amikor egy apró pontatlanságnak nagy
következményei lettek?
Sch. Henrik: Minden
munkahelyen adódnak olyan helyzetek, mikor valaki elront valamit, aminek
kisebb-nagyobb, rövidebb-hosszabbtávú következményei lehetnek. Ilyen nálunk is
többször volt. Én, mint egy csoport vezetője felelős vagyok azokért a dolgokért
is, amit a munkatársaim rontanak el, és azokat is nekem kell tisztázni, rendbe tetetni
velük. Ilyen szempontból elég sok kínos szituáció volt, ami másoknak is
kellemetlenséget okozott.
Sz. Anna: Szakközépiskolában
mindig nagyon jó tanáraim voltak, és megtanították, hogy a jó könyvelőnek az
egyik lába mindig a börtönben van, a másik pedig kívül, tehát úgy kell
dolgozni, hogy az az egy lehetőleg mindig kívül maradjon. Amikor elkezdtem
dolgozni, az volt az imádságom, hogy Istenem, tudom, hogy nem tudok hiba nélkül
dolgozni, de őrizz meg attól, hogy valami nagyon nagy hibát vétsek. Elég komoly
munkakörök voltak régen a vállamon, sok milliárd ment át a kezemen, és egyszer
kiszámoltam valami elenyésző töredék század százalék hibát, ami azért forintban
nem volt kevés. Itt az egyházban olyan hibára nem emlékszem, ami ne lett volna
kijavítható.
Hogyan éled meg a munkahelyeden a hitedet?
Sch. Henrik: Nehéz
kérdés, ami újra és újra felmerül, mert alapvetően a bank nem keresztény
munkahely, nem olyan, mint a lelkészi hivatás. Én úgy élem meg, hogy próbálok,
mint főnök, a munkatársaimhoz korrekt és igazságos lenni, és megpróbálom
valahol azokat az értékeket megélni, amiről a kereszténység szól. Ha szóba
kerül, akkor persze elmondom, hogy templomba járok, és hogy ezt vagy azt hogyan
gondolom. De azért az idő nagy részében arról van szó, hogy az ember hívőként
viselkedjen, reagáljon, megbocsásson, ne vegyen részt lobbikban, és egyéb nem
barátságos dolgokban. Próbáljon meg ember lenni.
Sz. Anna: Itt
keresztény közösségben dolgozunk. Ez egy olyan kimondhatatlan kiváltság,
védelem, amit csak egy olyan ember tud igazán értékelni, aki ebben a körben
dolgozik. Egymást segítjük. Hol egyikünk erősebb hitben, hol a másik. Vannak
folyamatok, amiket meg lehet oldani kisebb, vagy még kisebb kapukon keresztül
való menetellel. Ilyenkor azért imádkozom, mutassa meg Isten, hogy az ő
tisztaságához melyik áll legközelebb. Vannak dolgok, amik kicsit több
fáradtságba kerülnek, de menjünk egyenes úton. Másrészt a kívülállók felé való
megélés fontos. Volt évfolyamtársaim mondták, hogy nagyon tisztelik a munkát,
amit csinálok. Én magam lepődtem meg, mikor a múltkori találkozón többen
odajöttek, kérdezgettek, és sok erőt kívántak. Nem vagyok akárhol főosztályvezető,
mint sokan mások, hanem egyszerűen azt érzem, hogy a helyemen vagyok, és itt, a
helyemen Isten meg tud áldani.
Matusik Ágnes:
Föllebbentett fátylak - Zajlanak az ügynökügyek
Vajon érdemes nekünk a napi politikai
eseményekkel foglalkozni vagy annyira fertőzött lett már a közéletünk, hogy
inkább tartsuk magunkat távol a témától? Akik az utóbbi véleményt osztják, azok
szerint most a zavarosban fogok halászni. Na, nem azért, hogy az olvasóknak
beszédtémát nyújtsak, vagy esetleg sebeket tépjek fel, hanem azért, mert úgy
gondolom, a napokban kirobbant ügynökbotránynak vannak számunkra is
megszívlelendő tanulságai.
Mindenki számára világos, hogy az elmúlt
rendszer -úgyis - igyekezett magát fenntartani, hogy besúgókat alkalmazott,
akik munkatársaikról, sőt rokonaikról rendszeresen jelentettek az önkényuralmat
fenntartó hatóságnak. Sajnos, sok ember életét lehetetlenítették el így. A
privát szféra egyetlen elemét sem kímélték. Senki sem lehetett biztonságban.
Azok az emberek, akik ebben részt vettek, akár a maguk akaratából, akár
megfélemlítés hatása alatt lettek beszervezve - ma is - köztünk élnek. Sokan
közülük aktív szerepet vállalnak társadalmi életünkben. Az, hogy a korábbi
tettük mennyire volt erkölcsös vagy sem, milyen büntetést érdemelnek, annak
eldöntése a bíróság dolga.
Nem gondolom, hogy itt és most pálcát
kellene törni bárki feje fölött. Viszont fontos szerintem annak tisztázása,
hogy mennyire fontos, hogy felelősséget vállaljunk a tetteinkért. Sajnos, a
múlt rendszer hibájának tartom azt, hogy az embereket egy állandó rejtőzködő
létre való berendezkedésre indította. Bujkálás, sumákolás, kiskapuk keresése,
falazás. Úgy gondolom, hogy emberi életünk alapvető kísértései ezek. Viszont,
ha vállaljuk, mit tettünk, ha nem takargatjuk a múltunkat, már nincs mitől
félnünk. Nincs, aki napfényre hozná a sötét múltunkat, mert azt mi már magunk
megtettük.
Persze, a szóban forgó ügynökbotrány egy
sajátságos eset, az akkori kor összefüggésében lehet csak megérteni. Viszont
mindannyian elgondolkozhatunk azon, mennyire akarunk a világosságban élni. Úgy
érzem, nem akkor érezhetem magam védettnek, ha mindenki, aki tud a viselt
dolgaimról, a lekötelezettem, hanem akkor, ha kész vagyok- az Úrtól kapott
bátorság birtokában- fellebbenteni magamról a fátylat. Persze, lehet, hogy
sokan csalódnak majd emiatt bennem, de sokak számára ösztönzőleg is hathat a
példám. Az Úr előtt leplezetlenül kell megállnunk, és nem hazudhatunk magunknak
sem. Jó lenne, ha közösségeinkben a múlt, a bűnök megvallása lenne az út, így
segíthetnénk egymást a fejlődésben, az Úrhoz közelebb jutni.
Szerkesztőségünk
aktuális témákban rendszeresen várja az olvasói írásokat! A cikkeket doc
formátumban a mixujsag@mix.metodista. hu e-mail címre kérjük beküldeni!
Szabó Pál: Digitális kőtábla
A cím egy kicsit furcsán hangzik, és a
kőtáblákról Mózes juthat eszünkbe, amint a hegyről lejőve mérgében összetöri
őket. Ezzel nem járunk messze az igazságtól, mert ő így tudta megsemmisíteni
azonnal az üzenetet, amit át kellett volna adnia a népnek. Manapság pedig
legtöbbször az üzenetet, vagy hívjuk inkább információnak meg szeretnénk
tartani, őrizni a későbbi időkre.
Nézzünk meg egy könyvtárat: sok-sok könyv,
és ha szeretnénk belőle valamit, akkor vagy végig nézzük egyenként, hogy ezt a
könyvet szeretnénk-e, és a végén esetleg rájövünk, hogy nincs is meg, vagy
próbáljuk rendszerezni őket egy feleslegesnek tűnő folyamattal, időnket
rászánva, hogy később a kulcs szavak alapján kereshessünk benne. Ez a kép
teljesen ráillik az informatikára is. Azaz vannak adatok, amit bejuttatunk a
rendszerbe, és szeretnénk majd visszakeresni, ha szükségünk lesz rá. Ehhez
azonban olyan meta-adatokat kell készíteni, amik leírják és kereshetővé teszik
az adatbázist.
Ezt általában maximum kétszer szokás
elvégezni, de legtöbbször egyszer is elég, amikor az éles rendszerbe valami
bekerül. El kell dönteni, hogy meddig van rá szükségünk: egy év, két év,
esetleg "örökké" meg kellene őriznünk? Amit törlünk, arról is jó valami leírást
készíteni, hogy mi volt rajta. - Ez nem a mi otthoni környezetünket írja le
elsősorban, hanem inkább egy iroda működésében van jelentősége. Minden egy idő
után átkerül az archívumba, amit már soha nem fogunk szortírozni. Egy zsák, amibe
folyton töltünk, és nem veszünk ki belőle.
Miért is írtam le az előzőket, hiszen
látszólag semmi közük sincs a kérdéshez. Azért, mert ezen dolgok óriási
mennyiséget képviselnek, és ezért nagy probléma a tárolás kérdése. De talán
inkább nézzünk egy kicsit ismerősebb dolgot. Pl. floppyn tárolt adatok: ki ne
járt volna úgy, hogy ezek eltűntek? Vagy csak nem voltak teljesen olvashatóak.
A környezet mágneses hatása jelentős, és kb. két évet mondanak elévülési időnek
erre az adathordozóra (a mágnesszalagra is). Azaz ennyi idő után igen nagy
valószínűséggel hibák lesznek az adatokban. Egy wincseszterre (a számítógép
háttértárolója azok kedvéért, akik kevésbé tudják) öt évet, egy cd-re 5-8 évet
mondanak (bár volt olyan, hogy egy baktérium 3 hónap alatt megevett egy cd-t,
na jó, eloxidálta, nekem meg a most 5-6 éves cd-im közül néhányat újra kellett
írnom, mert jó néhány cd-olvasó nem látta őket). Tehát ezek messze nem
örökéletűek. Manapság a tárolás során kb. 60%-ban mágneses adathordozót, kb.
35% optikai, és a fennmaradó részen egyéb (pl. lyukkártya) alkalmaznak.
A kérdés másik fele az az, hogy azon dolgok,
amiket próbálunk megőrizni, mennyi ideig lesznek használatban. Ezt a digitális
archívum példájával világítanám meg: kb. 2000 táján kezdődött, hogy rögzítsünk
képeket, hangot, dokumentumokat digitálisan, hogy könnyebben kereshetővé váljon
többek számára (pl. múzeumlátogatás az interneten keresztül, vagy kutatási
célokra). A technika annyit fejlődött, hogy kb. 2 év után dobhattak ki mindent,
és kezdhették elölről, mert annyival jobb minőséget tudnak most produkálni. De
ha most eltennénk a meglévő fájljainkat a gépről az unokáink számára, azok
tudnák olvasni? De csak kb. 10 évre előre gondolva? Vagy vissza? A dos alatti
word dokumentum nem volt olvasható windows alatt. Vagy egy office xp-s winword
97 alatt. Mi a lényeg? Mi az, ami hordozható, ami időtálló, és használni is
fogjuk?
Szöveg esetén az ASCII még mindig olvasható,
pedig több, mint 40 éves, de más nem nagyon. Word dokumetumot láttuk, hogy nem
az. Talán a POSTSCRIPT formátumok jobbak, de még azok sem az igaziak, mert pl.
az ADOBE ACROBAT sem kompatibilis "lefelé". Ami talán kijelenthető, hogy az
ASCII, XML, PS formátum néz ki nyertesnek az időtállóság terén. Mi van a
képekkel? A képeket pixelenként (képpont) tároljuk, és ez csak veszteségmentes
tömörítéssel oldható meg, amiből a TIF tűnik a nyerőnek. Kisebb indexkép
készítésére a JPEG megfelelő, de a kép összes információját nem őrzi meg (ha
otthon egy JPEGbe belenagyítunk, akkor hamar észrevehetők a 8x8-as kockák, amik
a tömörítés során keletkeznek az átlagolás miatt)
A hangok területén a veszteségmentes
tömörítés a WAV formátum, így az célszerű. Az MP3 az veszteséges, hiszen elfedi
a fülünk által nem hallott tartományt a zenéből. Másrészt a gyártók saját
veszteséges zeneformátumokat kezdtek gyártani, terjeszteni. (Minta megőrzésére
jó az MP3.) Filmek, videók területén is az AVI formátum az, ami minden
képkockát megőriz. Az MPG az veszteséges, és a különféle DIVX-ek is. Mi az,
hogy veszteséges? Az utóbbi néhány sorban sokszor használtam ezt a szót, aminek
a tartalmát sokan nem értitek. A kép tárolásánál helytakarékosságból becsapjuk
a szemünket egy JPEG képen. A filmben is több képkockán néhány
referenciakockához képesti eltéréseket tároljuk. A papír nem megoldás, mert a
mai vegyileg fehérített papírok hamar megsárgulnak (kb. 10 év), a festék sem
annyira időtálló, a színes nyomtatás színei idővel fakulnak.
Mit is keresünk? Optimális tárolási
körülmények között időtálló eszközt, amibe egyszer beleírva valamit az
megmarad, és az olvasása nem károsítja. Az nem feltételünk, hogy dekódolni
tudjuk. Egyelőre elég kezdetleges megoldások vannak a témában (pl. fémlapokra
gravírozás - kb. rézmetszet és mikrofilm keveréke, de
ez csak fekete-fehér adatokra jó). Látni lehet, hogy az archiválás kérdése
sokkal fontosabb probléma, mint a legtöbben gondolnánk elsőre, és még sok-sok
probléma megoldásra vár ezen a területen.
Hali: Még mindig
egyedül
Előtte csak annyit, hogy vagy azért írok
fedőnév alatt, mert szégyellős vagyok, vagy azért, mert azt gondolom, hogy
másképp olvassátok a cikkemet így. Nem kell attól tartanom, hogy úgy reagáltok:
"ja, ezt ő írja?" Pásztor Zsófi őszinte és hiteles cikke adta az utolsó lökést,
hogy bátorkodjak útjára bocsátani levelemet, ami végül, ahogy megírtam,
felhívássá is vált.
Egyre sűrűbben érzem úgy -
és többen is így vannak, akikkel beszélgettem -, hogy
eléggé egyedül vagyok. Nem igazán a társtalanságra gondolok, hanem ami majdnem
ugyanolyan nyomasztó: azzal a gondolkodásmódommal érzem csodabogárnak magam a
környezetemben, ahogyan a párkapcsolatokról gondolkozom. A kettő együtt néha
elviselhetetlen. Hát nem lenne jobb feladni minden meggyőződést, és boldognak
lenni, mint a többiek a suliban? Már szinte csak én vagyok egyedül a
csapatból...
Aztán általában rájövök, hogy nem. ...Hiszen
ők sem boldogok! Sőt... Néha egyedül boldogabbnak érzem magamat, mint azok,
akik a maguk útján szereznek maguknak párt és páratlan élményeket.
Mint azt a barátnőmet például, aki repült a boldogságtól, amikor végre egy srác
kézenfogva kezdett sétálni vele, majd együtt jártak egy ideig... ma pedig az
ötödik "igazival" azóta. Vagy a másik barátnőmet, aki kénytelen sűrűn látogatni
problémáival a nőgyógyászát. Na nem részletezem tovább.
Miért is kezdtem el ezt a nagy őszinteségi
rohamot? Nem akarok tovább egyedül küzdeni. Kérlek, segítsetek. És ezt a
legőszintébben kérem. Szükségem van Rátok! És ha néha talán én is alkalmas
állapotban vagyok, segíthetek én is annyival, hogy tudhassátok, legalább nem
vagytok egyedül. Itt küzdök én is mellettetek.
Ezért írtam most - egyelőre bátortalanul
névtelenül -, és arra kérlek, ha van mondanivalód, írj nekem a hali.1@uze.net címre.
Várok minden bátorítást, véleményt, tapasztalatot, tanácsot, ami megerősíthet
engem. Ja, arról azt hiszem nem sokat írtam, hogy konkrétan hogy is gondolkozom
a témáról, de nincs is sok hely itt erre most. Talán sejthető, hogy megpróbálom
komolyan venni, amit a Biblia, meg a tesók mondanak. Aki ír nekem, azzal úgyis
beszélhetünk erről. Tényleg nagyon érdekel, hogy Ti hogy vagytok vele. Vagy én
vagyok a hülye, hogy még így gondolkozom? Ezért vagyok még mindig egyedül?
Uli Nater: Szombat
esti szingli láz
"A művészethamisítók felállították a
műhelyeiket a szépen renovált főteremben, és nagy erőfeszítéssel
próbálnak visszaemlékezni a hamisítandó kép minden részletére." Ám nem a
maffia, hanem a 30 FK buli kezébe esett a Budapest VI. kerületi skót templom.
A "30 Feletti Keresztények Bulija" a 30 és 45 év közötti szingliknek szól,
akiknek a legtöbb gyülekezetben nincs saját csoportja. Itt megismerkedhetnek
egymással, és új barátságokat köthetnek. Erre a célra szolgálnak a játékok,
mint pl. a képhamisítás játék, de sok idő jut a kötetlen beszélgetésekre, és
(aki akar) a táncra is.
A január 15-én tartott buli az első ilyen
alkalom volt. Több, mint 80 ember jött el, a többsége budapesti, de még Kiskunmajsáról
is feljöttek Pestre, erre az alkalomra. Minden felekezetből érkeztek: egy
sokszínű, "ökumenikus ember-keverék". A falon lógtak az érdeklődési körök
listái. Oda feliratkozhattak a résztvevők, ha másokkal szeretnének kirándulni,
moziba menni, bibliaórát tartani vagy társasjáték estét rendezni - hogy a sok
lehetőségből csak egy párat nevezzünk meg.
Amikor véget ért a jó hangulatú buli, sokan
megkérdezték: "Mikor lesz legközelebb ilyen alkalom?" Erre április 23-án kerül
sor, részletek a www.geocities.com/harminc_fk
honlapon. És közben senkinek sem kell magányosnak lenni, hiszen
az érdeklődési körök listája alapján most már tudni lehet, hogy kiket lehet egy
házibuliba vagy koncertre meghívni.
Szabó Andor:
Metodista vers
Valaha elhívtak
oda engemet,
de már nem érdekel
a gyülekezet.
Kedvesen fogadták
árva lelkemet.
Észrevettem azt, hogy
mindenki szeret.
De már nem érdekel
a gyülekezet.
Nagyon meghatódtam,
sírtam keveset.
Szólt az ige hozzám
jót, kellemeset.
Bűneimből Krisztus
hogyan menteget -
de már nem érdekel
a gyülekezet.
Éreztem szívemen
egy kis meleget...
Vittek ide-oda.
Mentem eleget.
Még meg is fizették
a szerepemet!
Ruha, kirándulás,
vendégszeretet...
De már nem érdekel
a gyülekezet.
Bizonyságot tettem...
Isten mit tehet!
Megkereszteltettem
a gyerekemet.
Imádkoznak értem,
senki se temet...
Persze számontartok
pletykahíreket.
Teszem otthonról a
megjegyzéseket.
De már nem érdekel
a gyülekezet.
Néha szidom őket,
rajtuk nevetek,
dolgozom vasárnap,
sosem pihenek.
Csontig kifacsarom
beteg... testemet.
Sokat nézek tévét,
sőt - rengeteget...
Vannak hobbijaim,
ásom kertemet.
Őszintén nem adtam
magam, s pénzemet.
De már nem érdekel
a gyülekezet.
Hűség és barátság?
Gyermekképzetek!
Hogy hiányzik az, mit
én megtehetek?
Süket fülre lel az
égi üzenet.
Elkopik lassan a
lelkiismeret.
Idővel halványul
az emlékezet.
Lehet, hogy nem tudom
mi hova vezet.
Hiába kérek majd
testvéri kezet...
De már nem érdekel
a gyülekezet.
Szabadvélemény -
Tavaszi Ifjúsági Konferencia
Piliscsaba, 2005.
március 12-14.
"Összességében nagyon jól éreztem magam.
Enyhe fenntartásaim vannak a délutáni előadással kapcsolatban. A téma jó,
hasznos, de a stílus inkább az utca fiataljaihoz illik, mint egy keresztény
közösséghez. Persze "értsd jól", de remélem senkit sem botránkoztatott meg az
előadó társasága. A dicsőítések elég jók voltak (csak majdnem mindig akkor
hagytuk abba, amikor épp belejöttünk volna). Az új énekek tanulása pedig
tanulás legyen, ne pedig "egyszer megmutatjuk aztán tanuljátok meg" szindróma
(nem konzervatóriumban vagyunk). Az észrevételek szigorúan jó szándékból
javítani kívánás által születtek."
"Jó volt a dicsőítés, az előadó és az
előadás, a hely kicsit drága. A filmszemle jó volt, meg is kellett volna
dumálnunk de így is jó."
"Még soha nem voltam MEKDSZ táborban de az
valami ilyen lehet."
"Jók voltak a kiscsoportos beszélgetések.
Nagyon gyakorlatiasak, életszerűek, őszinték voltak. Kár, hogy nem volt itt egy
lelkész sem. Az énekek nem voltak most túl jók. Mármint lehetett volna több
ismert ének. Az újak közül nem mindegyik tetszett. Jó volt a közösség. Szuper
volt a vasárnap esti spontán dicsőítés. Az volt a legnagyobb kár, hogy nem volt
MIX koncert. Nagyon hiányzott, mert szeretjük Őket."
"Egy 5-ös skálán, dicsőítés 3, előadás 3,
Speilhózni 2. A társaság nagyon jó volt, csak kevesen voltunk (fele annyian
mint tavaly). A hétvége kicsit hosszú volt és drága. Az előadás nem volt rossz,
kicsit általános ("Isten szeret" - sokszor), kevés volt az igazán lelki dolog.
Talán a téma nem volt az igazi. A Spielhózni egyszerűen leírhatatlan volt.
(Negatív vélemény) A dicsőítéseken miért nem a Robi énekelt? A kaja tökéletes
volt! (Pozitív vélemény) A hétvégén a dicsőítő kívánságműsor volt a legjobb és
a táncházon kívüli tánc: (Gyengébbek kedvéért: Robi és Bence)"
"Nagyon jók voltak a programok, élveztem az
utolsó napi éneklést és maffiát. Csákány Tamás előadásai építően hatottak rám,
a Spielhózni már nem tetszett annyira, de csak az előadó stílusa miatt. A
dicsőítéseket nem tudtam jól átérezni az ének összeállítás miatt. Egyébként
szuperül éreztem magam. A WC papír azért hiányzott."
"Gratulálni szeretnék a szervezőknek! Örülök
az átgondoltan felépített hétvégének. A dicsőítő csoportra azt hiszem idén
senki sem mondhatja azt, hogy nem készültek előre. Aki nem vette volna észre: a
csoportnak saját, a táborra összeállított - minden napra előre válogatott -
"énekrepertoárja" volt, Szabó Palinak köszönhetően a kivetítés azonnal készen
állt. A zenekarból a billentyűs srácnak külön köszönöm, hogy tehetségében, jó
hangjában részesülhettünk. Felkészültek voltatok. Mi talán kevésbé: az új
énekeket esetleg gyakorolhattuk volna többet is, s nem tudom, hogy kell-e
erőltetni az angol nyelvű, eredeti szövegek éneklését, ahasználatát. S hogy ezt
ráadásul éppen az újonnan előszedett daloknál, ahol még a magyar szöveggel is
csak ismerkedőben, "köszönőviszonyban" vagyunk. Vagy ez most "trendi"? Na
persze, a nyelvlecke sosem árt, és lehet, hogy most már ez is EU szabvány...
Nagyon hasznosnak tartottam azt az 5-8 perc elcsendesedést, amelyet Schauermann
Peti reflektálásnak nevezett, s amely alatt mi, a "hangosan betoppanók" esélyt
kaptunk az átgondolására annak, hogy miből érkeztünk, hol vagyunk, s mit
keresünk. Ez jó volt, s talán hasznosnak tartanék többször beiktatni hasonló
pauzákat, önreflexiós szünetjeleket. Azt gondolom, hogy ez nem csak lelki
igényességünket, de egymásra figyelésünket is mélyítené. Az első este játékos
alkalma ezúttal valóban szórakoztató, felszabadult óra volt. Köszönöm a
Szabó-lányoknak. Az étkeztetésünk már-már valóban pazar "élménynek" számított.
Csákány Tamásnak református lelkésznek hálás vagyok mély és friss
gondolataiért, s hogy súlyos vesekő problémái ellenére vállalta velünk a hétvégét.
Különös volt, de azt hiszem egyáltalán nem haszontalan, ahogy Schaeurmann Peti
az első előadást megelőzően, a hallgatóság elé felálló előadóval amolyan
beszélgetős bemutatást tartott. Élveztem. A Varga Péter előadáson már nem
voltam ott, remélem, hogy a hosszú hétvége résztvevőiben nem ő maradt a
maradandó emlék. A Spielhoznit azt gondolom nem kell kifejezetten szeretni,
mint ahogy valószínűleg Varga Péter sem vár személyének szóló rajongó
tiszteletet - az életben egyszer azonban talán meghallgatásra érdemes az,
amiről ez az ember szól. Végezetül hadd említsem meg, hogy a fiú kollégium
belső környezetével, szálláshelyünkkel kapcsolatban vannak fenntartásaim.
Kicsit lepukkant, kicsit igénytelen. Jó ez nekünk? Piliscsabán a szomszédos
evangélikus otthon tisztább, "lelkibb" környezete drágább lenne?"
"Számomra a legtöbbet a vasárnapi dicsőítős
est jelentette. Amivel úgy nem tudtam megbarátkozni az a Spielhózni.
Összességében a hangulatnak örültem a legjobban. Ilyen hangulatot csak Isten
adhat."
"Kicsit zavart a lelkészek és a teológusok
hiánya, ez minket is minősít. Mi az hogy nincs reggeli áhítat? (Ezt tudja meg a
Gyurkó Józsi!) A bemutatkozás legyen bemutatkozás! Drága volt. Ez az erőltetett
dicsőítés nem volt valami szívből szóló!"
"Tetszettek a délelőtti előadások. A
délutáni Spielhózniról úgy éreztem a stílusa nem ilyen táborba való. Fáj, hogy
az egészből kimaradt Isten. Jó volt, hogy az utolsó este sokat énekeltünk és
játszottunk."
"Jó volt itt veletek. Örültem, hogy
olyanokkal is tudtam beszélgetni akikkel eddig még soha. Az tetszett még, hogy
volt pár alkalom, amikor a zenélésen túl tudtunk igazán dicsőíteni. Gyerekek,
csak így tovább!"
"A hangulat jó volt, fiatalos. Számomra
mindig meghatározók az előadások, örültem az elhangzott jó, építő gondolatoknak,
és az utána következő kiscsoportos beszélgetésünkön is jól éreztem magam. Varga
Pétert délutánra nem kellett volna meghívni - ez az én véleményem, mert az ő
gondolatai kevésbé voltak építőek."
"Ami jó volt: a kaja, és a társaság. A fix
dicsőítés szerintem nem csak nekem nem tetszett. Ha kötetlen lett volna, akkor
annak nagyobb értelmét láttam volna. A táncház sem volt olyan jó, mert nem
mindenki élvezte. A kiscsoportos beszélgetések jók voltak. De a Spielhózni nem
nyerte el tetszésemet, és nem találtam ebbe a táborba valónak. A kívánságest jó
volt. A sok próba helyett lehetett volna spontán éneklést vagy kötetlen
programot szervezni de összességében jó volt. (Minden ami kötetlen és spontán
volt)."
"A kaja kiváló! A fix dicsőítésnek nem volt
semmi értelme (borzalom) Ha kevesebb pénzért többen eljönnének akkor inkább
legyen rövidebb az ifi. A sok próba helyett lehetett volna spontán dicsőítés. A
Spielhózni előadásokat szívesen kihagytam volna az életemből. A táncházat
legalább olcsón megúsztuk. A filmek tök jók voltak, e nem ezzel kellene a
szabadidőt tölteni."
"Érdekes volt a fix dicsőítés, mivel így azt
az 5-6 dalt, amit 9-1/2 10-ig énekeltünk vagy tanultunk, már legalább
ötödszörre hallottuk az állandó próbálások miatt. Jobb volta spontán dicsőítés
Ilus vagy Pisti vezetésével, mikor ha valakinek volt egy kívánsága, ami illett
is a reggeli alkalomra, akkor azt spontán bevettük a reggeli áhítatba. A
délutáni Spielhózni előadások szabadossága a tűréshatárt súrolta legtöbbször.
Jó hogy hosszabb volt az ifi de kár hogy ez a résztvevők számának csökkenését
vonta maga után."
"Minden jó volt. De a kaja lehetett volna
több, és a fűtés is lehetett volna jobb. Na és a tisztaság..."
"Nagyon örültem, hogy itt lehettem és
köszönöm a szervezőknek ezeket a szép napokat. Ittlétem során pár dolgot
megtanultam: finoman csomagold körbe, amit mondani szeretnél és mégis légy
őszinte, illetve vannak olyan fantasztikus képességű emberek akiknek nincs
szükségük vagy nem lenne szükségük mikrofonra (max. énektanárra) A Spielhóznival
kapcsolatban csak annyit hogy remélem nem találkozom többet ezzel a rendkívül
humoros úriemberrel és mégis néhány dologban igaza volt, de nem hinném hogy az
életben bárminemű utasítását követném. Ja és a fűtés! Gyerekek és kedves portás
bácsi! Odakinnt fagy jég és hó van, idebennt csak jégcsapok. És a melegben
talán a furulya is melegedett volna. Nekem a vasárnap este tetszett a
legjobban. Erről csak annyit hogy levetkőztük az Úr előtt a gátlásainkat,
felszabadult volt és szívből jött. És ez a legfontosabb."
Sztupkai Gergő: Néhány
vidám sor
-
Jézus a kenyérszaporításával kapcsolatban
azt írja az evangélista, hogy "Az asszonyokon és a gyermekeken kívül mintegy
ötezer férfi evett" - mondja a hitoktató.
- Mit gondoltok, miért csak a férfiakat
számolták össze?
- Mert a nők szinte mindig fogyókúráznak, és
ezért keveset esznek, a gyerekek pedig mindenhol csak fél adagot kapnak!
Jézus és az apostolok vándorúton voltak
eljutottak egy folyóhoz. Jézus száraz lábbal kelt át rajta, Péter mögötte. Ám a
többiek alig tettek egy-két lépést, hangos csobbanással derékig merültek a
vízben. Péter megfordult, és így szólt hozzájuk:
- Hol a ti hitetek? Bízzatok Istenben és
imádkozzatok!
Az apostolok megint nekirugaszkodtak, de
újra vízbe merültek.
Péter ismét hátrafordult, de Jézus rászólt:
- Péter, ne prédikálj annyit, hanem mutasd
meg nekik, hol vannak a kövek!
Katolikus pap odamegy a szószékhez, és
félhangosan odaszól a sekrestyéshez:
- Baj van a mikrofonnal.
- És a te lelkeddel. - felelte a gyülekezet
A temetőben diófák kínálták gyümölcsüket.
Két fiúcska sötétedésig gyűjtötte a termést, majd pedig leültek osztozkodni.
Két dió kigurult a magas kerítés alatt. Ugyanekkor kívül egy fiatalember haladt
el a közelükben, aki rémülten hallotta a hangot:
- Egy a tied, egy az enyém, egy a tied egy
az enyém...
A férfi fejvesztve elmenekült onnan.
- Mi történt? - kérdi tőle egy idős ember,
akivel összeütközik a temető kapujánál.
-
A temetőben a jó Isten és az ördög osztozkodik a lelkeken!
-
Ugyan már ezt nem hiszem.
-
No ha nem fél, jöjjön és halgassa meg!
Amint
visszaérnek a kerítéshez, hallják:
-
Egy a tied egy az enyém... ez volt az utolsó itt bent. Van még kettő a kerítésen
kívül, abból az egyik a tied, a másik az enyém.
Sztupkai
Gergő: Recept MIX az újesztendőre
Veszünk
12 hónapot,
megtisztítjuk
minden helytelen nézettől,
szeretetlenségtől,
önzéstől.
Minden
hónapot szétvágunk 30-31 részre.
Ezután
minden napot úgy formálunk,
hogy
veszünk egy rész munkát,
egy
rész jókedvet és humort.
Hozzáadunk
három púpozott kanál optimizmust,
egy
adag bizalmat,
egy
teáskanál összeférhetőséget,
egy
mákszem türelmet,
egy
csepp tapintatot.
Az
egészet bevonjuk szeretettel,
földíszítjük
a figyelem csokrával.
Kedves
mosollyal,
illatos,
szívélyes szóval szervírozzuk.
Szabó Andor: Kedves
metodista női társaság
Al
Ibi
Alk
Aida
Alkalo
Ida
Alufó
Lia
Elektrom
Ágnes
Heu
Réka
Hitta
Nóra
Hatós
Ági
Flor
Ida
Katasz
Teri
Lezu
Hanna
Lera
Kata
Luc
Erna
Karam
Ella
Mangal
Ica
Pav
Ilon
Presbi
Teri
Para
Zita
Robb
Anna
Szaba
Dalma
Szalmon
Ella
Szem
Eszter
Szerd
Adél
Ügyet
Lenke
Vám
Piros
Ipsz
Ilon
Veg Eta