MIX
- a
Metodista Ifjúsági Közösségek Szövetségének havilapja
2005. november - V.
évfolyam 43. szám
VEZÉRCIKK
Szabó Mariann: Mi
is az a NAGY VILÁG?
RÓLUNK SZÓLVA
Domby
Raymund:
Jelentés a MIX honlapról
Kovács Ilona -
Khaled A. László: Tényszerű beszámoló az V. országos MIX napról
REFORMÁCIÓ
Fabiny Tibor: Hogyan
legyünk az ige egyháza? - II.
ZENE
Tömöri Boglárka: Dicsőítés a
szolnoki gyülekezetben:
"Feszültségek
szinte egyáltalán nincsenek..."
Kovács Zsuzsanna: Pedagógus keresztények
MÚLT-KOR
Karl
Heussi: Mi is
az a pietizmus?
IRODALOM
Szuhánszky Ágnes: Itt
van az ősz, itt van újra
APROPÓ
Apropó: metodista gyülekezetek
LAPZÁRTA
Kovács Zoltán: Kell
egy csapat!
2005. november 12-én a budapesti MIX napon
hivatalosan is köszöntöttük újságunk szerkesztői stábjában három új
munkatársunkat. Szabó Mariann, bátyját, Szabó Pált váltotta fel a NAGY VILÁG
rovat élén, Szuhánszky Ágnes az IRODALOM rovat vezetését vette át négy év után
Máté-Márton Annától ,Tömöri Boglárka
pedig a hosszú ideig szünetelő ZENE rovat vezetését vállalta el. A HIT &
ÉLET rovat sajnos egyelőre tulajdonos nélkül maradt, rovatvezető kerestetik.
Leköszönő újságíróink áldozatos munkáját megköszönve kívánok az "utódóknak",
újrakezdőknek sok bölcsességet, igényes, minőségi újságkészítést. Az
alábbiakban Szabó Mariann beköszönő írását ajánlom olvasóink figyelmébe. (A
főszerk.)
Szabó Mariann: Mi
is az a NAGY VILÁG?
Szombat reggel kiléptem az ajtón. Sietve
lépkedtem, de ez nem zárta ki azt, hogy sétám közben ne vegyem szemügyre a
Budafoki út csendes utcáin, a vidám, kecses leveleket, amik körbe- körbe, lendülettel,
s vidámsággal haladtak mellettem. Egyre közelebb értem célomhoz. Lassan elérve
a Dunát, festői látvány tárul szemem elé: bal oldalamon a Műszaki Egyetem,
ahova siettem, előttem a Duna, kicsit távolabb a színház és a Művészetek
Palotája. Varázslat. A térnek, az időnek és az anyagnak egy csodálatos
kompozíciója tárult elém. Kicsi országunknak, nagy fővárosában, és annak egy
kicsi szögletében ott volt minden: a világ. Az egyetem, ahol elménket
pallérozhatjuk, tudásvágyunkat enyhíthetjük, a Duna: a múlt, a jelen, a jövő,
mely összeköt minket más országokkal, emberekkel, a Színház, ami a hagyomány és
az újszerűség kettőstitkát hordozza, a Művészetek Palotája, a zene, a
festészet, irodalom, előadó-művészet fellegvára, az elhaladó villamos, a
tudomány és fejlettség hírnöke.
Mi is tehát a feladatunk? Hogy megnézzük,
mennyire nagy a világ! Végig-haladunk sikertörténeteken, nagy visszatéréseken a
Swatch watchtól elkezdve a Tisza cipőig, megnézzük, mi az a grafológia, és
jártasságot is szerzünk majd benne, mögénézünk az előítéleteknek, amiket
természetesnek veszünk néha, ahelyett, hogy végiggondolnánk őket, kiállításra
fogunk járni, hírességekről, művészetről, alkotásokról elmélkedni!
Alapvetően kétfajta minőségű cikket
olvashattok majd: egyikben konkrét, tényleges és tárgyszerű bemutatást
találhattok különböző jelenségekről, másoknál, pedig inkább, egyéni elgondolást
előkészítő gondolatokat olvashattok. Ilyenkor nem muszáj egyetérteni. Vallom,
hogy minden ember egy önálló indivídum, akinek nem kell feltétlenül önállóan
elméleteket gyártani, de a befogadottat, saját részévé kell alakítania. A világ
eseményei nem tőlünk függnek. Biztos vagyok benne, hogy számos esemény elemzése
fogja színesíteni a palettát. A világunk sokszínű, nem pozitív, se nem
tökéletesen negatív. Nyitott szemmel, és szívvel kell járnunk, és szemlélnünk
korunk történéseit, de mindezt úgy, hogy közben ne sérüljünk. Ismerjük fel
érzéseinket, és ne hagyjuk, hogy azok úrrá legyenek rajtunk. Építsük ki kis
világunkat a NAGY VILÁG egy mozaikdarabjaként!
Kilépve a Műegyetem ajtaján, 3 órával
később, már kicsivel más szemmel néztem körül: 3 órával idősebb, tapasztaltabb
lettem, de tudtam: a múltban is én voltam és éreztem, és a jelenemet is én
élem. A kerület megtelt élettel: emberek haladtak el mellettem, gyerekek
zsibongását hallottam, és tudtam, hogy a NAGY VILÁG egy rendszer, ami az
embernek lett előkészítve...
Domby Raymund: Jelentés a MIX honlapról
A MIX honlap szerkesztését 2004 márciusában
vettem át. A honlap szekció a tavalyi MIX napon lett létrehozva, de lényegében
azóta is csak egyszemélyes maradt, pontosabban Khaled Laci a kezdetek óta a
tartalmi részben jelentősen támogat. (A honlap design-ját alapvetően
Schauermann Tamás hozta létre.) A terv az volt, hogy minden ifjúsági csoport
egy-egy személyt delegál, aki felveszi velem a kapcsolatot, és időnként képeket
és beszámolókat küld. Sajnos ez kevésbé valósult meg, mint szerettem volna. De
vannak jó példák is! Miskolc, majd Budakeszi létrehoztak saját honlapot, de
ennek ellenére nekem is küldtek némi anyagot. Budapest és Pécs pedig a honlapon
belül alakította ki "honlapját" (mix.metodista.hu/pecs
mix.metodista.hu/budapest, illetve ez a cím minden ifire igaz).
Az elmúlt egy év során a szekció első
feladata volt egy MIX CDt elkészíteni 2005. januárra, amely a MIX újság "Add
tovább" pályázat keretein belül lett a legaktívabb "beszervezőknek" elküldve. A
CD tartalmazta a MIX honlap akkori aktuális verzióját a 2001-2004-es évfolyamok
összes MIX újságával, a budapesti kisifi honlapját, 2 MIX zenekar számot,
illetve néhány ingyenes biblia szoftvert.
2005. március 15-én külsőleg jelentősen
megújultunk, illetve tartalmilag is bővültünk és minden aktualizálva lett.
Azóta szeptemberig csak minimális volt a honlap aktivitása, majd szeptember óta
folyamatosan kerülnek fel a nyári képek és a MIX újságok. 2005. szeptember 19-én
hozta létre Szabó Pali a MIX fórumot, amely némi várakozás után októberben
életre kelt, és azóta folyamatosan bővül a témák száma, nem beszélve a sok
hozzászólásról. Köszönjük Pali!
A MIX honlap elmúlt egy éve számokban:
február közepe óta van fent egy MYSTAT számláló, amely sok fontos, és nem
kevésbé érdekes információt szolgáltat a nézőink számáról, illetve hogy mely
országból néznek. Nyár előtt a honlap nézőinek száma megközelítőleg 500 fő volt
havonta. Nyáron felére csökkent a nézők száma, majd szeptemberben 612 nézőnk
volt, októberben 661, és novemberre az aktuális információk alapján kb. 850-950
néző (!!!) várható, amely napról napra kicsit felfelé korrigálódik. Viszont a
szeptember-október-novemberi adatokhoz annyi hozzátartozik, hogy az 5 percen
belül (kezdőlapra) visszatérő nézők száma szeptemberben jóval magasabb volt,
mint októberben, amely a sok új nyári képsorozatra vezethető vissza, míg az
októberi nézőszám fellendülés arra, hogy az emberek a MIX fórumra a honlapon
keresztül mennek fel; és talán fordítva is igaz, mert a fórumon is van link a
honlapra. Novemberben eddig a kettő együtt igaz. (Érdekes kérdés még az
országonkénti látogatottsága oldalunknak; mennyiségi sorrendben: USA, Svájc,
Hollandia, Ausztria, Németország, Brazília, Svédország, Nagy-Britannia,
Argentína, Csehország, Finnország, Portugália, Románia és Ukrajna.)
A másik mérőszám, amiben nyomon követhetjük
a honlap fejlődését az a felhasznált tártelület, amely tavaly valamivel 50 MB
alatt volt, míg jelenleg 120 MB, ami azt jelenti, hogy több, mint
megduplázódott egy év alatt. Ezzel jelentősen ki is nőttük azt az 50MB-ot, amit
nekünk szántak, de szerencsére kapóra jött az egyház új tárhelye, a
kereftenyek.hu, ahol jelenleg a képsorozatok, illetve az Informáló/Kik a metodisták?-ból
Khaled Laci szakdolgozata találhatóak.
Végül a célok a jövő évre: A MIX honlap
egyszerűsítése, így például, hogy a MIX újság nemrég feltett számai újságonként
egy-egy lapon vannak az eddigi 3-4-5 helyett, és így cikkek a lap tetején
található "tartalomjegyzékből" sokkal gyorsabban és könnyebben elérhetőek, és
átláthatóbb a netes újság szerkezete. Egy nagyobb lélegzetvételű terv, hogy az
"Önarckép" menü beleolvadjon a "PrograMIX" menübe, mivel a kettő logikailag
összetartozik, és idén a programokba alig került be hír. Így például a MIX
napról a képek fölé már készült egy rövid beszámoló. A harmadik nagy cél, hogy
a meglevő külföldi nézettség, érdeklődés miatt a honlap angol és német nyelvű
változatai aktualizálódjanak, illetve kibővüljenek, mivel jelenleg csak a
hírek, a "honlapszerkezet" és a rövidebb cikkek érhetőek el más nyelven, a
hosszabb beszámolók helyén magyarul jön be a szöveg.
Ha felkeltett a téma, vagy lenne
hozzászólásod a honlaphoz, akkor ezt akár anonim is megteheted a fórumon november
14-e óta megtalálható "MIX honlap" téma alatt, vagy egy e-mailben. (Más
honlappal ellentétben nálunk a honlapon feltüntetett e-mail cím tényleg üzemel,
és általában egyből kapsz is választ.)
Kovács Ilona -
Khaled A. László: Tényszerű beszámoló az V. országos MIX napról
Kezdjük a MIX újsággal. Az újság, az elmúlt
egy évben, mind külsejét tekintve, mind tartalmilag egyre színvonalasabbá vált.
Előfizetői számát tekintve rendszeres olvasói vannak; az ő számuk nem csökken.
Továbbra is "élnek" azok az ingyenes példányok, amelyeket havonta minden
ifjúság kézhez kap; ezekkel megajándékozhatunk bárkit gyülekezetünkön belül
vagy kívül. A rovatszerkesztői helyek - egy kivételével - mind be vannak
töltve:
Szabó Mariann - Nagy világ (Ő bátyja, Pali
helyét vette át a szerkesztői székben); Kovács Zsuzsanna - Riport; Sztupkai
Gergő - Lapzárta, Rólunk szólva; Szuhánszky Ági - irodalom (új
rovatszerkesztőnk); Orsós Kriszti - Kreatív hobbi; Matusik Ágnes - Apropó;
Tömöri Boglárka - Zene (ez egy újra megjelenő rovat lesz új munkatárssal,
akinek segítségével ifjúságaink zenei életét szeretné bemutatni a lap), és
végül Lakatos Judit Múlt-kor című rovata. Az üresen maradt Hit & Élet
rovata még szerkesztőre vár.
A szekcióülésen, ahol a jövőbeni tervekről
esett szó, újságunk még színvonalasabbá tételére tették a hangsúlyt a
résztvevők. Nagyon szeretnék az újság szerkesztői, ha a Rólunk szólva és a Hit
& Élet rovatait minél több bizonyságtétel töltené meg. Valamilyen oknál
fogva a "cikkek" íróinak száma nagyon kevés, pedig tudom: bőven lenne miről
írnunk. Ne feledjétek: az újság elsősorban a mi beszámolóinkból,
bizonyságtételeinkből, megfogalmazott gondolatainkból él!
Folytassuk a MIX zenekarral. Zenekarunk
lemezfelvételre készül, amit tavaszra tervezünk. Ez nem kis feladat elé állítja
a csapatot, ezért rendszeresen, havonta egy alkalommal próbára jövünk össze
Budakeszin. A MIX zenekar kilenc tagot számlál. A tavalyi felálláshoz képest
változott az "összetétel": Kovács Zsuzsi és Csernák Zsófi elköszöntek tőlünk;
az Ő helyüket vette át Szuhánszky Eszter a billentyűk, és Gyurkó Balázs a gitár
mellett. Új énekes tagunk Vígh Réka, Szegedről. Idén egyetlen koncertünk volt,
Tiszaligeten, a családos csendeshéten. Egy koncert-körút keretén belül
szerettünk volna eljutni nyár végén Györkönybe, Hetesre és Dombóvárra. Sajnos
nem sikerült a csapatnak olyan időpontot találni, ami mindannyiunknak megfelelt
volna, ennek ellenére erről az útról nem mondtunk le; továbbra is terveink
között szerepel a megvalósítása.
És végül, néhány szó a MIX programcsoport
tevékenységéről. Munkájuk idei gyümölcse az augusztusban megrendezésre került
Alkotótábor Budakeszin. Az ide érkező fiatalok több területen is kipróbálhatták
magukat. Délelőttönként rendszeres elfoglaltságot adott a dicsőítőcsoport
(Jávor Attila és Kormos Márk vezetésével), az egyre képzettebb klasszikus
gitáros Kovács Zsuzsi csoportja, Domby Annina, aki a képzőművészet iránt
érdeklődőkkel foglalkozott, a zongora szépségéit bemutató Tömöri Bogi és az
irodalmi csoport alkalmai. Meghívott vendégek voltak: Majzik Mária - szobrász,
Széles Tamás - szinkronszínész, Hecker Christiane, aki zeneterápiás munkájáról
beszélt, és Szuhánszky Gábor lelkész, akit a reggeli áhítatok megtartására
kértek fel. A jóra és szépre való emlékezés mellett a tábor szervezői - levonva
a tanulságokat és új ötletekkel gazdagítva a programot - jövő augusztusra is
megszervezik az Alkotótábort, amit egy Sportnappal szeretnének kibővíteni.
Ezúton is felkínálom a lehetőségét annak, hogy - kedves fiatalok -
ötleteitekkel, észrevételeitekkel Ti is járuljatok hozzá a tábor létrejöttéhez!
A MIX napon mindezeken túlmenően bemutatásra
került még az "Együtt egymásért!" projekt. A program lényegében lehetőséget
teremtene arra, hogy a pesti gyülekezet ifjúsági közösségét fejlesztve a cigány
fiatalokkal aktívabb kapcsolatot alakítsunk ki országos szinten. Az "Együtt
egymásért!" projekt az elgondolás szerint 2006 nyarán kezdődhetne el. Az első
két hónap során (július, augusztus) a pesti gyülekezet használatában levő pince
helyiséget lehetne felújítani. Szeptembertől kezdődően itt lehetne azokat a
programokat megrendezni, amelyek egyrészt a helyi ifjúsági közösséget
fejlesztik, másrészt a cigány fiatalokkal való kapcsolatunkat is építik (pl.
filmklubok, VI. MIX nap, cigány rajz-, akvarell- és fotókiállítás, koncert,
stb.). Az EU-s pályázatban többen szívesen részt vennének (a korhatár 15-25
év!) - reméljük magasabb szinten is támogatást nyerhet ez a komoly távlatú
terv!
A MIX pólóra kiírt pályázat eredményéről a
MIX honlapján olvashattok a http://mix.metodista.hu alatt. Az eredmény röviden:
nagy meglepetésként a beérkezett két terv mellett harmadikként ismét győzött a
tavalyi pályázat, azaz 2005-ben újra győztes Sztupkai Kristóf munkája. A
többség az egységesség mellett döntve határozott így, változtatások csak kis
mértékben várhatóak. Az új póló a tervek szerint a 2006-os tavaszi ifjúsági
konferenciára készül el, felelőse Szabó Mónika.
Fabiny Tibor: Hogyan
legyünk az ige egyháza? - II.
Újságunk októberi számában a reformációra emlékezve indítottuk el
sorozatunkat, amelyben Fabiny Tibor evangélikus teológus professzor tanulmányát
közöljük le. Az eredetileg evangélikus lelkészek előtt elhangzó előadás a
korunk egyházaiban, lelkiségében tapasztalható megoszottság okaival
foglalkozik, illetve azokra keres megoldást. A szerző szerint a lelkiségekre
való szétszakadás oka a Bibliához való eltérő viszonyulás, amely végső soron
odáig fajulhat, hogy a Szentírásból a "viszály könyve" lesz (Ulrich Luz). A
tanulmány eredeti címe: "A Szentírás ihletettsége. A biblikus gondolkodás
lehetősége a fundamentalizmus és a racionalizmus között." Az előző részben a
fundamentalizmus álláspontjának bemutatását olvashattuk. (A főszerk.)
1.3. Az inspiráció
modelljei:
Walter Vogels három inspirációs modellt
különböztet meg: a prófétikus, a közösségi és a nyelvi modellt.
l.3.1. A prófétikus
modell
A premodern, prekritikus gondolkodásmód,
ill. paradigma az egész Biblia ihletettségét a prófétikus modellnek megfelelően
fogja fel. Határozottan a személy ihletettségét képviseli az a szemlélet.
Eszerint a próféta, legyen az Ézsaiás, Jeremiás vagy Ezékiel, Isten által
megragadott szent ember, aki nem a saját bölcsességét, hanem Isten gondolatait,
szavait adja át az embereknek. "Plenáris inspirációnak" nevezik azt a
szemléletet, amelyik a teljes Bibliát egyforma mértékben tekinti inspiráltnak,
tehát nem differenciál az egyes bibliai könyvek inspiráltsága között, az egész
Bibliára az inspiráció prófétikus modelljét alkalmazza; nem tesz különbséget
aközött, hogy amíg Jeremiás száját "megilleté az Úr", addig Lukács evangélista
"mindeneknek szorgalmasan utána járt" (Lk 1,1)
1.3.2. A közösségi
modell
A 18. században induló történetkritikai
módszer számos esetben bizonyította, hogy az egyes bibliai könyveket nem azok a
szerzők írták, akikről azt a hagyomány feltételezte; számos könyv esetében több
szerzőről kell beszélnünk, arról nem is szólva, hogy az írott szövegeket
megelőzte a szájhagyomány. Ebben az összefüggésben az inspiráció prófétikus
modellje érvényét veszíti, hiszen a szövegeket nem lehet egy személy
ihletettségéhez kötni. A történetkritika szerint ha inspirációról egyáltalán
beszélhetünk, akkor legfeljebb azt a láthatatlan közösséget tekinthetjük
inspiráltnak, amelyik - sokszor hosszú folyamat eredményeként - létrehozta a
szöveget. Ez a logika vezetett el szükségszerűen oda, hogy - miképpen ezt a
fenti példán is láttuk - az inspirációnak nincs különösebb értelme és
jelentősége.
Bármennyire is nagy eltérés van az
inspiráció első két modellje között, mindkettőben közös az, hogy az inspiráció locusát
a szöveg vagy a szövegek szerzőjében, ill. szerzőiben látja. A harmadik -
nyelvi-inspirációs - modell nem a szerző személyiségében, hanem a szöveg
minőségében és az olvasás folyamatában fedezi fel az inspiráció működését.
1.3.3. A
nyelvi-olvasói modell
Olvasás nélkül egy szöveg csak halott,
múzeumi darab. Ha egy szöveget nem olvasok el, akkor halálra kárhoztatom, az
olvasással viszont életet lehellek bele, újra teremtem, "újra írom". Az
olvasó-orientált szemlélet alapján azért beszélhetünk inspirált szövegről, mert
a szöveg hatása alatt az olvasók azt annak tartják. Vogels szerint a Bibliának
azért van ma is privilegizált státusza, mert a hívő közösség ma is azonosítani
tudja magát vele. Nem azért inspirált a Biblia, mert az emberek úgy döntenek,
hanem azért, mert a szöveg különleges természete folytán olyan tulajdonságokkal
rendelkezik, ami ma is stimulál, hitet ébreszt. Ebből következik Vogelsnak az a
gondolata, hogy ha a Lélek a szöveg írásakor jelen volt, akkor ugyanúgy jelen
kell lennie a szöveg olvasásakor is, ha a kreációban részt vett és
munkálkodott, akkor a re-kreációban is részt kell vennie és munkálkodnia kell.
Vagyis, ha azt mondjuk, hogy az Isten a szerzője a Bibliának, akkor ugyanúgy mondhatjuk, hogy az Isten az
olvasója is. Amiképpen az Isten-szerző "írta", ugyanúgy az Isten-olvasó "olvassa" is a szöveget.
Vogels az inspirációról szóló klasszikus
újszövetségi helyet, 2Tim 3,16-ot egzegetálja friss megközelítésben, s
egzegézisének eredménye meglepő és elgondolkodtató. Eszerint 2Tim 3,16-ot így
kellene a maga teljességében lefordítani: "Minden olyan írás, ami Istentől
ihletett és Istent ihleti alkalmas a tanításra, a feddésre, a jobbításra..."
Tehát nemcsak arról van szó, hogy a szöveget Isten ihlette, hanem arról, hogy a
szöveg - ha azt olvassák - akkor az magát az Istent ihleti, mondhatnánk: provokálja
az Istent.
A II. vatikáni zsinatnak a Dei Verbum
c. konstitúciója (III. fej. 11.) pedig így módosulna: "Az Ó és az
Újtestamentum könyveit a Szentlélek ihletése alatt írták és olvassák és ezért
Isten a szerzőjük és az olvasójuk... A szent könyvek olvasása közben az Isten e
vezetése alatt álló emberek erejüket és képességüket úgy használják, hogy
bennük és általuk, mint igaz olvasók által, az írásban azt Isten akarja".
Vogels tanulmányában felmerül még két
mellékprobléma is. Először is: milyen szövegek tekinthetők inspiráltnak? Csak
az eredeti szövegek vagy a fordítások is? Vogels válasza egyértelmű: az olvasás
oldaláról nézve a fordítás is tekinthető inspiráltnak, hiszen ha az olvasás is
újra írás, akkor a fordítás még inkább tekinthető annak. A másik probléma: mi
van az elveszett és feltételezhetően "inspirált" szövegekkel? Pál apostol
minden bizonnyal írt számos más levelet is. Az olvasás felől közelítő
inspirációelmélet számára ez hamis probléma, hiszen ha elveszett egy szöveg,
akkor nem tekinthető inspiráltnak mivel a hívők közösségét nem inspirálta
annyira, hogy megőrizzék azt, vagyis a szöveget nem olvasták, a hívő közösség
nem azonosult vele. Tehát nincs elveszett, inspirált szöveg.
Vogelsnek az inspiráció nyelvi
megközelítéséről szóló tanulmánya végül is arra fut ki, hogy azért inspirált a
Biblia, mert ma is inspirál, kétezer év után is ugyanúgy életet adó, életet
támasztó ereje van. A Biblia egyszerre Isten népe hitének kifejeződése és e nép
hitének tápláléka. Egykoron Isten népe írta a Bibliát és Isten népe ma is
folyamatosan újra írja a Bibliát.
Vogels tanulmánya arra a lényeges kérdésre
már nem tér ki, hogy mi a különbség a
költői-művészi inspiráció és a Szentírás inspirációja között. (Gondoljunk
Adyra: "Hajtson a Szentlélek, vagy a korcsma gőze!") Valószínűleg Vogels
azt válaszolná, hogy amíg a Biblia "szerzője" és "olvasója" a Szentlélek, addig
a költői és művészi alkotások "szerzője" és "olvasója" is valamilyen lélek, de
ez nem (sohasem?) a Szentlélek. Luther is közel állt a nyelvi, az olvasóra,
ill. a befogadóra alapozott inspirációelmélethez. Azt írja, hogy egyedül a
Lélek érti meg az írásokat helyesen. Ám Luther még egy lépéssel tovább megy,
amikor az inspirációt nem az írott betűhöz, hanem a halláshoz köti, s hang
meghallását pedig az igehirdetéshez, a prédikációhoz. Az inspiráció tehát a
hirdetőre és az ige meghallóira is vonatkozik.
Az inspiráció kapcsán olvasó szerepét
legújabban Ulrich Körtner (1957-) bécsi rendszeres teológus emelte ki Az
inspirált olvasó című könyvében. Szép példája ez annak, hogy egy teológus
miképpen használhatja a legújabb irodalomtudományi ismereteket fel teológiai
kutatásai céljára. Körtner ugyanis az irodalmi befogadásesztétika elméletet a
Biblia olvasására alkalmazza. Találó megfogalmazása így hangzik: "A hit a
bibliai szövegek olyan megértése, amely által az olvasó nemcsak belekerül a
szövegbe, hogy azt teljessé tegye, hanem amely által ő maga is megváltozik,
mivel megtanulja magát másként megérteni, és így megtanul másként élni."1 Az irodalmi megközelítés így a történetkritika
által sokszor elvetett, vagy legalábbis megkérdőjelezett inspiráció tanításához
való visszatérést is jelent, igaz az inspiráció egy új értelmezésében: "Befogadás-esztétikai
alapokon állva a rekonstrukció az ihletett olvasóról szóló tant
eredményezi."2 Körtner szerint a Szentírás implikált olvasója
az "Isten lelkétől inspirált olvasó".
1.4. Az inspiráció
és a Biblia értelmezése
Az olvasás aktusa és az olvasó szerepe tehát
felértékelődik az inspirációról szóló újabb elméletekben. A Biblia értelmezését
kutató hermeneutika már régóta használja a sensus plenior fogalmát, ami
"teljesebb", illetve "kiteljesedő" értelmet jelent. Raymond Brown katolikus
teológus megfogalmazásában: "A sensus plenior az a mélyebb-, vagy többletjelentés,
amit az Isten szándékozott a szövegnek adni, és ami az emberi szerzőnek nem
állt egyértelműen a szándékában. Ezt a jelentést a bibliai szövegek szavaiban
(illetve szövegcsoportokban vagy teljes könyvekben) a további
kinyilatkoztatás, vagy pedig a kinyilatkoztatás megértésének magasabb fokán
fedezhetjük fel."3 Brown
megfogalmazása: "a kinyilatkoztatás megértésének magasabb foka" természetesen
az olvasásra vonatkozik, a szövegnek a jelenkorra való alkalmazására. Egy
protestáns teológus szerint a teljesebb értelem "Isten szándékának
megnyilatkoztatása a jelen szituációban, s annak a megmutatása is egyben, hogy
e szándék előrehaladó és folyamatos... a sensus plenior egy szakasz teljesebb
jelentése, az a "plusz", "a valamivel több", amit Isten a szövegnek az
inspirációval adott; az, ami Isten igéjének üzenetét egyformán érvényessé teszi
az elkövetkezendő generációk számára."4 Arról van szó, hogy amit az egyes szerzők
Isten lelkének ihletése alatt mondtak, az olyan, mint amikor már egy magban
benne van a csíra, sőt a teljes növény is, noha a magban még mikroszkóp
segítségével sem lehet látni a megszületendő növény szárát, levelét vagy
virágját. Amikorra azonban "betelik az idő" (Mk 1,15), amikorra beérik Isten
terve, akkor az utódok megértik, hogy milyen aktuális kérdésről is szólhatott a
szöveg. Az apostolok sokszor csak utólag értették meg Jézus szavait.
Rámutattak arra is, hogy az inspiráció
hatása alatt írt szöveg teljesebb értelme szerepet játszott a kánon
kialakulásában is, hiszen a kanonizálás újraolvasás, újraértelmezés, amikor a
régi szövegek új jelentést nyernek. "A kinyilatkoztatás előrehaladása azt is
jelenti, hogy az Írás szövegének jelentése a kánon kialakulása közben egyre
mélyebb és mélyebb lett. Ha az egzegéta a teljes Biblia szövegét figyelembe
veszi, akkor a Szentírás részszövegeinek teljesebb megértését nyeri. A
teljesebb megértés (fuller understanding) mindazokat a jelentésréteget magában
foglalja, amelyek akár szándékosak, akár szándék nélküliek voltak a szerző
részéről".5
Ulrich Körtner, de legújabban Paul Ricoeur
André Lacocque-kal írt Bibliai gondolkodás című könyvében is idézi Nagy
Szent Gergely mondatát, hogy "Az isteni szavak az olvasókkal együtt nőnek".
Az írás tehát függetlenedik a szerzőjétől, önálló életre kel (erről szól
például az Ulrich Luz-féle hatástörténet is6 ). A
történetkritika egyolda-lúságával szemben Ricoeur és Lacocque számára is a
szöveg "utólagos történelme" izgalmas, s "az értelmezés folyamata nem a
forrásszöveg puszta helyreállítását, aktualizáló megismétlését jelenti, hanem
sokkal inkább a minta újrafeltalálását, újraalakítását, újratájolását."7 A szerzők kiemelten hangsúlyozzák a bibliai
korpusznak az élő közösséggel való kapcsolatát. "Az írott szövegről van szó,
melyet az olvasás hagyománya újraalakítva, újraelevenítve művé szőtt. A szöveg
dinamikájával számolunk: belőle rajzolható meg a folyamat, a pálya... Ily módon a
szövegek Ószövetségben megkezdett pályája olyan útvonalat rajzol, mely ezen
első korpusz-on kívül, a második korpusz-ban is követhető...Az első Testamentumot
nem szünteti meg a második, de újraértelmezi, és ebben az értelemben
»beteljesíti«."8 Körtner, Ricoeur mind azt hangsúlyozzák, hogy
az olvasó benne találja magát a szöveg-ben (Lector in fabula), része a
szövegnek: "Ebben a vonatkozásban nincs e folyamatra találóbb példa, mint a
mássalhangzókat jelölő sémi írás, melyet az olvasó odaillő magánhangzókkal
egészít ki olvasás közben."9
JEGYZETEK
1 Ulrich Körtner, Az ihletett
olvasó. A bibliai hermeneutika fő aspektusai Hermeneutikai Füzetek 19.
Budapest, Hermeneutikai Kutatóközpont, 1999. 50.old.
2 Uo.87.old.
3 Raymond Brown, The Sensus plenior
of Sacred Scripture. Baltimore: St. Mary's University, 1955; Raymond Brown, "The Problems of the Sensus plenior", in: Bibliotheca Ephemeridium
Theologicarum Lovanensium, 26 ,1968, 72-81. old.; Tibor Fabiny, The Lion
and the Lamb. Figuralism and Fulfilment in the Bible, Art and Literature. London,
Macmillan, 1992, 35-39. old.; William S.
LaSor, "Prophecy, Inspiration and Sensus plenior", in: Tyndale
Bulletin 29, 1978; William S.LaSor, "The Sensus plenior and Biblical
Interpretation", in: Donald K. McKim, A Guide to Contemporary Hermeneutics.
Major Trends in Biblical Interpretation. Grand Rapids, MI, 1986, 47-64.
old.; Douglas Oss, 1988, "Canon and Context. The Future of the Sensus
plenior in Evangelical Hermeneutics", in: Grace Theological Journal,
1988/9, 105-127. old.; J. M.Robinson,, "Scripture and Theological Method. A
Protestant Study in Sensus plenior", Catholic Biblical Quaterly
27, 1965, 6-27. old.
4 LaSor, 1978, 50. old.
5 Oss, 1988, 105-127. old.
6 Ulrich Luz, Evangélium és
hatástörténet. A Máté-evangélium értelmezése a történelemben. Hermeneutikai
Füzetek 8, Hermeneutikai Kutatóközpont, Budapest, 1996.
7 Paul Ricoeur André Lacocoqe, Bibliai
gondolkodás, Ford. Enyedi Jenő, Budapest, Európa könyvkiadó, 2003. 8. old.
8 Uo.11.old.
9
Uo.13.old.
Tömöri Boglárka: Dicsőítés a
szolnoki gyülekezetben:
"Feszültségek
szinte egyáltalán nincsenek..."
Mint azt az előző számban említettem, rovatunk a gyülekezeti
dicsőítés tematikáját fogja követni a közeljövőben. Elsőként a szolnoki ifjúság beszámolóját
olvashatjátok, a következő számban pedig Alsózsolca fog bemutatkozni....
- Milyen jellegű dicsőítés folyik nálatok?
(Ifi vagy régi énekek, hangszerek, milyen az énekek hangszerkísérete stb...)
- Ifjúsági és régi énekeket egyaránt
éneklünk, az Istentisztelet elején az ifjúsági dicsőítő csoport szolgál
"modern" hangszerekkel (dob, szintetizátor, elektromos gitár, klasszikus gitár,
fuvola, hegedű, klarinét) kísérve 4 énekkel, a prédikáció előtt és után pedig
egy-egy gyülekezeti éneket éneklünk a Dicséretek énekeskönyvből, orgona illetve
hegedű kísérettel.
- Milyen a dicsőítő csapat összetétele?
(tagok száma, életkor stb.)
- A péntek esti próbákon 11-en vagyunk,
13-19 év között, fiúk lányok vegyesen. Elég sok a fiatal, főleg a kisgyerekes
családok, de azért az idősebb korosztály is képviselteti magát. A gyülekezet
rugalmas, elfogadja az új dolgokat, a közösség nagyon jó és összetartó. Van aki
a beállítottság kérdésre azt írta, hogy katolikus és hitgyüli közti.
- Milyennek tartjátok ti, mint csapat ezt a
fajta dicsőítést, és milyennek tartja a gyülekezet?
- A dicsőítés ilyen formában csak szeptember
óta működik, elég új még a gyülekezetnek, de sok pozitív visszajelzést kapunk.
Azáltal, hogy megmaradtak a régebbi énekek is, mindenki megtalálja a kedvére
valót. Minket, akik együtt készülünk a vasárnapokra sokkal összetartóbbá tesz
az együtt zenélés, élvezzük.
- Vannak generációs feszültségek a dicsőítés
jellege miatt, s ha igen, akkor hogyan tudjátok áthidalni?
- Feszültségek szinte egyáltalán nincsenek,
kivéve egyetlen területet: ez pedig az énekek tempója.
- Milyen gyakran szoktatok próbálni, kik a
vezetők, van-e konkrét vezetőtök vagy kollektív vezetés folyik?
- Péntek esténként próbálunk, nem rég
kapcsolódott be egy felnőtt, egy képzett énektanár a próbáinkba - Törökné
Négyes Hajnalka -, akinek a segítsége nagyon sokat jelent, az ifi részéről
pedig Bózsó Ágnes a vezető.
- Milyen szempontokat tartotok fontosnak a
próbák során?
- változatosság, követhetőség a gyülekezet
számára, jól összepróbáltság, igényes együttzenélés, egység, békesség,
gyorsaság, és elsősorban hogy ne feledkezzünk meg arról, kinek zenélünk. (Ezért
is kezdjük imával a próbákat.)
- Van egyeztetés a gyülekezet lelkészével,
kifejti ő is az álláspontját a dicsőítéssel kapcsolatban, vagy teljesen
szabadon végzitek a munkátok?
- Korábban a lelkész vezetésével folytak a
vasárnapi dicsőítések, ez szeptember óta változott meg. Azóta gyakorlatilag
szabad kezet kaptunk, mi választhattuk ki a vasárnapi, témához illő énekeket
is, és egy ideig felnőtt nélkül próbáltunk. De be kellett látnunk, hogy így
hajlamosak vagyunk elpoénkodni az időt, így került a csapatba Hajni néni- mióta
ő vezeti a próbáinkat, sokkal célirányosabbak és hatékonyabbak -, ill. az
énekek kiválasztása is visszakerült a liturgus feladatkörébe. A gyülekezet
lelkésze a következő vasárnapi igehirdetés témáját a hét első felében közli a
liturgussal, aki kiválasztja az énekeket, és továbbítja nekünk a pénteki
próbáig. Hogy hogyan dolgozzuk föl ezeket a dalokat, milyen hangszereléssel,
milyen formában, az már csak rajtunk áll.
- Milyen a munkamorál, milyen a lelkesedés a
csapatban?
- Mindenki nagyon lelkes, ezért néha kicsit
nagy a hangzavar, de mindenki együttműködő, tanulunk figyelni egymásra, együtt
gondolkozni dalokon, kezdünk egyre jobbak lenni, de még bőven van mit
fejlődnünk.
Pedagógus keresztények
Sokféle felelősség létezik. Lehet elnökként
egyetlen döntéssel egy ország gazdasági életét befolyásolni, és lehet egyszerű
pedagógusként egy iskolában vagy óvodában emberek életét befolyásolni. Most
erről készítettem riportot két emberrel: Kovács
Gabriella óvónő és Schauermann
Andrea tanárnő fognak mesélni a jelenlegi munkájukról és a gyerekek
iránti elhivatottságáról.
Hol dolgozol most jelenleg?
Kovács Gabriella: Jelenleg a Habakkuk
magánóvodában dolgozom, a II. kerületben, egy nagyon szép zöldövezeti részen.
Annak idején ez az óvoda iskolaként működött, és magánvállalkozásként indult.
Lassan már 10 éve működik, több alapítvány is támogatja.
Mért lettél óvónő?
K. G.: Eredetileg kórházban dolgoztam, a
hematológiai osztályon, ahol súlyosan beteg gyerekek voltak. Leukémiások és
daganatosok. Ez egy idő után eléggé megviselt. Azt mondtam akkor, váltanom
kell. Azt, hogy melyik területen dolgozzak tovább, még nem alakult ki bennem.
Sokféle területet kipróbáltam, többek között az újszülöttekkel való
foglalkozást is. A beteg gyerekek után elkezdett érdekelni a másik oldal,
milyen lehet egészséges gyerekekkel foglalkozni.
Végül a 2-3 éves korosztály mellett
döntöttem, mert ez az, ami a legközelebb áll hozzám. Zolival (Kovács Gabriella
férje. - A főszerk.) elkezdtünk keresgélni az Interneten, sok helyet
megkérdeztünk, nincs-e valahol felvétel. Így jutottunk el ehhez az óvodához is.
Pont akkor indult itt egy előkészítős csoport, ahol olyan gyerekekkel
foglalkoznak, akik még nem töltötték be a három évet. Behívtak elbeszélgetésre,
és egy-két gyakorlati óra is volt. A vezető úgy határozott, hogy felvesz. Így
lettem óvónő.
Miben jobb egy magánóvoda, mint egy állami?
K. G.: Annyiban, hogy kis létszámú csoportok
vannak, max. 10-13 fő. Több lehetőségük is van itt a gyerekeknek, mint egy
állami óvodában. A szülők sokat fizetnek a gyerek után, ennek fejébe fakultatív
foglalkozások vannak számukra: úszás, tenisz, foci, torna, néptánc stb. A
környezet is sokkal szebb, a termek is rendesebbek, és dekoratívabbak.
Hogy néz ki egy átlagos nap?
K. G.: A gyerekek általában 9 óráig
érkeznek, utána reggeli. Reggeli után szabad játék, majd kötetlen foglalkozás.
Ebbe sok minden beletartozik: vizuális tevékenységek, pl. barkácsolás, irodalmi
nevelés, ahol mondókákat, versikéket tanulunk, ének-zene, ahol hangszerekkel,
ritmusokkal ismerkedünk, valamint játékos testmozgás, torna. Ezen kívül sokat
szoktunk kirándulni. Délutáni pihenő után kint játszhatnak a gyerekek.
Mi a nehéz a munkádban?
K. G.: A vezetőséggel nem minden dologban
értünk egyet, többek között abban, hogy sok pénzt kérnek be a szülőktől, és ezt
nem abban az arányban fordítják a gyerekekre, mint kellene. A másik dolog: van
a csoportomban most egy kisgyerek, aki körül kb. másfél éve mindenféle huzavona
van. Valamilyen fogyatékossága lehet, és nem tudjuk kideríteni, mi az. Az
óvodavezető nem tud semmit tenni, mert ő sem szakmabeli (marketinges), és nem
tud mit kezdeni az ilyen pedagógiai jellegű problémákkal, amikkel pedig nap mint
nap szembeállunk.
Ami még nehéz, hogy majdnem egész nap
dolgozom, szinte reggeltől estig bent vagyok. Ez fizikailag is, szellemileg is
eléggé fárasztó. Sokan kérdezik: "Hát mibe fáradsz bele, csak eljátszogatsz a
gyerekekkel!" Ilyenkor azt szoktam mondani annak az illetőnek, jöjjön el, és
próbálja ki egy napra. Az egész napos nyüzsgés az, ami lefáraszt.
Van-e olyan gyerek, akit kifejezetten a
szívedbe zártál?
K. G.: Van. Pont ma 2 éves (május 15.).
Amikor a mellettünk lévő csoportba került, még csak másfél éves volt. Ő egy
norvég kisfiú, a neve Tilius. Az anyukája még fiatal, egyetemista, az apukája
magyar, aki mikor megtudta, hogy a nő terhes, otthagyta őt. Tehát feltűnt nekem
ez a kis csöppség, amint magányosan mindig eljátszogat a sarokban. Mindig próbált
bekapcsolódni a nagyobbak játékába, de mivel kicsi, ezért kirekesztették a
játékból. Magában főzőcskézett, vagy könyvet olvasott. Nagyon szeretethiányos
kisgyerek. Az anyukájával keveset találkozik, csak este, mikor hazaviszi. Ezért
kényszeríti magát, hogy éjjel sokáig fennmaradjon, hogy minél többet lehessenek
együtt. Ennél fogva az oviban is mindig fáradt, és nyűgös.
Hogy érzed, most a helyeden vagy?
K. G.: Sokszor megkérdőjeleződik bennem,
hogy valóban óvónő akarok-e lenni, vagy valami egészen más. Igazából még most
sem tisztult le bennem ez a kérdés teljesen. Eléggé fárasztó, és többször is
mondom azt, hogy most már elegem van a gyerekekből, de amikor meglátok egyet az
utcán, akkor rájövök, hogy teljesen odáig vagyok értük.
A gyerekek közt helyemen érzem magam, hogy
pont ebben az óvodában, abban nem vagyok biztos. Néha elgondolkozom rajta, mit
keresek én még itt. Érnek atrocitások, ami miatt elkeseredem, és azt mondom:
most már eljövök erről a munkahelyről. Ennek ellenére itt vagyok már 3 éve, és
hagyom, hogy Isten formáljon.
Hol dolgozol most jelenleg?
Schauermann Andrea: Mielőtt 3éve elmentem
GYES-re, a Trefort Ágoston gyakorló gimnáziumban tanítottam magyar és német
szakon.
Mikor és hogyan határoztad el, hogy tanár
leszel?
S. A.: Ez egy érdekes történet, mert
a gimnázium végéig biztos voltam benne, hogy bármi leszek, csak tanár nem. A
bölcsész szakra jelentkeztem magyar-német szakra, mert ezek a tárgyak
érdekeltek leginkább, és úgy gondoltam, hogy színházi rendező, vagy dramaturg leszek.
Az egyetemen aztán ez megváltozott bennem, egyre inkább kezdett érdekelni a
pedagógia, a nevelés. Az egyetem elején tértem meg, ez is nagyban befolyásolt,
mert elkezdtek érdekelni az emberek, főleg a fiatalok. Mire elvégeztem az
egyetemet már biztos voltam benne, hogy tanár akarok lenni. Elhivatottságot
éreztem.
Milyen szépségei vannak a szakmádnak?
S. A.: Nagyon élvezem a személyes
kapcsolatot a diákokkal, de ez nem úgy néz ki nálam, hogy a szabadidőmben
együtt vagyok velük, hanem inkább az órákon alakítok ki velük egy személyes
emberi kapcsolatot. Megismerem őket, és így valamilyen szinten hatással lehetek
rájuk és ők is rám, ez egy közös folyamat. Sokszor segít az ember önismeretének
a fejlődésében hogyha diákokkal foglalkozik. Sosem hagyják az embert
belemerevedni a saját elképzeléseibe, mivel ők mindig változnak, mindig valami
újat képviselnek. Ezért, ha valaki ezzel a korosztállyal foglalkozik, akkor
valamilyen szinten lépést kell tartania velük, ami egy nagyon izgalmas dolog.
Hol és milyen körülmények közt tudsz velük
beszélgetni?
S. A.: Szünetekben - ahol a diák és a tanár
is rohan - nincsen erre lehetőség. Inkább az osztályfőnöki órán, vagy az egyéb
alkalmakon kerül erre sor: kirándulásokon, vagy esti közös programokon.
Én, mint irodalomtanár, leginkább az órákon
beszélgetek velük, mert ez egy olyan tantárgy, ahol a műveken keresztül az
életünk és személyiségünk jön elő. A másik tantárgy a nyelv. A nyelvoktatás
pedig általában úgy folyik, hogy mindenféle témáról beszélgetünk az adott
nyelven. Így rengeteg dolog előkerül, ami a fiatalokat érinti, ami az ő
személyes életüket jellemzi.
Nem osztják meg velem a nagyon intim
dolgaikat, de nem is arra van szükség, hanem csak arra, hogy különböző témákban
beszélgetni tudjunk. Én sosem akartam az ő bizalmas barátjuk lenni, de attól
még lehetek tanárként nagyon jó partner.
Mik a szakmád nehézségei?
S. A.: Nagy igénybevétel egymás után több
órát megtartani, nem csak fizikailag, vagy szellemileg, hanem érzelmileg is. Az
ember egy idő után elfárad, és már nem tud olyan nyitott és türelmes lenni. De
a diákok is sokszor fáradtak, vagy egész más okból nem tudnak figyelni. Ezeken
a dolgokon túl kell valahogyan lendülni.
Ha azt mondom, hogy nehéz fegyelmezni, akkor
ez alatt ezt értem: az óra dinamikáját fenntartani, együttműködve a diákokkal
úgy, hogy valami érték szülessen azon az órán.
Fogalmazd meg röviden, három pontban, hogy
mitől jó egy tanár!
S. A.: Első helyre ezt tenném, hogy az a jó
tanár, aki tiszteli a gyereket. Érezze, hogy nem akarom a hatalmamat kiélni
rajta. Ha érzi a diák, hogy nem alázom meg, és tisztelem, mint embert, akkor
ezt nagyra értékeli. A második dolog a hitelesség. Ez alatt azt értem, hogy az
ember szavai és viselkedése összhangban legyenek. A harmadik dolog a szakmai
felkészültség. Enélkül nehéz tiszteletet kivívni a diák előtt.
Mit tartasz a mai fiatalság legnagyobb
problémájának?
S. A.: Szerintem nagyon nehéz a mai fiatalok
számára, hogy nincsenek világos értékek megrajzolva előttük. Abban az esetben,
ha ezt a saját családjától, tanárától nem kapja meg nagyon határozottan, akkor
egyszerűen nincs mihez igazodniuk. Pedig pont ez az a kor amikor a fiatalok a
saját identitásukat keresik: hogy hogyan fogadják el önmagukat és
viszonyuljanak másokhoz. Ha nincsenek meg az igazodási pontok, nagyon nehéz
ezeket egyedül kiépíteniük.
Mi következik mindebből?
S. A.: Ha ez nincs meg, akkor rengeteg úton
el fog indulni, rengeteg zsákutcába fog eljutni. Sérüléseket fog szenvedni, és
másoknak is sérüléseket okoz. Sok kudarcélmény érheti őket és beleeshetnek abba
a hibába, hogy olyan dolgokat tesznek, amiről a lelke mélyén érzik, hogy nem
jó. De mivel körülötte mindenki ezt csinálja, meg a TV-ből is ezt kapja, ezért
elfogadja jónak. Nagyon nehéz ezt saját magában elrendeznie. Ez a következménye
az útkeresésnek, ami kívülről sokszor úgy jelentkezik, hogy neveletlennek tűnik
a gyerek. Ha nem épül bele gyerekkorától, hogy hogyan viselkedjen, akkor
bizonytalan lesz.
Az igazodási pontok meghatározásán nem azt
értem, hogy a gyerek ne kérdőjelezzen meg dolgokat, és ne alakítson ki saját
értékvilágot, csak ez másképp zajlik le, ha kisgyerek korától kezdve megkapja
ezeket a szülőtől is.
Helyeden érzed magad?
S. A.: Talán igen. A GYES után valószínűleg
visszamegyek tanítani. Ennek ellenére ez nem egy olyan munka számomra, amit
minden pillanatában élvezek. Vannak nehezebb időszakok, amik több hónapig is
eltartanak. Azt is el tudom képzelni, hogy eljön az a pillanat, amikor azt
mondom, hogy inkább kipróbálok valami mást. Azt mindenesetre tudom, hogy a
tanítás nagyon fontos a számomra.
Karl Heussi: Mi is
az a pietizmus?
Az előszót írta és a rovatot összeállította
(Karl Heussi: Az egyháztörténet kézikönyve című könyve alapján): Khaled A.
László
Mi is az a pietizmus? - tettük fel magunk
között a kérdést metodista teológusok a közelmúltban. Természetesen nem
véletlenül: az evangélikus teológián - pontosabban az Evangélikus Hittudományi
Egyetemen - némelyek ezzel a szóval írnak le egy az intézmény falain belül
gyakorolt sajátos kegyességi irányzatot. "Pietisták." Rendszerint azokat a
személyeket hívják így, akik komoly magaviseletükkel, önmegtartóztató
életmódjukkal, rendszeres vallásgyakorlásukkal, bibliaolvasásukkal, és olykor
kritikai észrevételeikkel, megjegyzéseikkel tűnnek ki a többiek közül. A
teológia első évét befejezve lassan magam is sejteni vélem kik azok, akik
esetleg ebbe a csoportba tartózhatnak. Mivel nem vagyok a Teológus Otthon
lakója, így nem is tudom, hogy ezek az emberek alkotnak-e valódi közösséget, de
ez most talán nem is fontos. A történeti pietizmussal foglalkozni nem csak miattuk lehet érdekes.
Mint az közismert a metodista mozgalom megalapítójának, John Wesley-nek
(1703-1791) az 1738-as megtérés élményében ("Aldersgate élmény"), illetve annak
kibontakozásában meghatározó szerepe volt egy bizonyos pietista irányzatnak, a herrnhuti
mozgalomnak. A pietistákkal foglalkozni tehát nem csak azért érdekes, mert
a metodista teológusok választ kapnak kérdéseikre, hanem érdemes azért is, mert
azon túl, hogy egy hozzánk, metodistákhoz közel álló kegyességet ismerhetünk
meg, a pietizmussal való történeti kapcsolatainkat is felfedezhetjük. Persze
ezzel az állítással lényegében ugyanazt mondtuk el, hisz lelkiségi
hasonlóságaink minden bizonnyal alapvetően történeti kapcsolatainkból
eredeztethetőek.
Általános
ismertetés. Kb. 1690 és 1730 között a német
protestantizmus meghatározó irányvonala a pietizmus volt. A német pietizmus
részjelensége annak a felekezetek feletti mozgalomnak, melyet a 17. század nagy
gazdasági és politikai megrázkódtatásai és az ortodox egyháziasság
megmerevedése hívott életre. Rokon jelenségei a katolikus misztika és
janzenizmus, a 17. századi angol puritán és kvéker mozgalom, illetve a 18.
századi angol metodizmus. Forrása a 17. század első felének vallásos irodalma,
sőt bizonyos lutheri elemek is. A pietizmust a következő vonások együttes
jelenléte jellemzi: (1) eleven, bensőséges vallásosság ("szívbeli jámborság",
mély önvizsgálat, naplók, életrajzok), (2) "praxis pietatis", a cselekedetekben
megnyilvánuló kegyesség, (3) határozott elfordulás a "világtól" és a világi
gyönyöröktől (tánc, kártyajáték, színház, világi olvasmányok, stb.), hajlam az
aszketikus, törvényeskedő életvitelre, olykor eszkatologikus váradalmakkal fűszerezve,
(4) belső elidegenedés a fejedelmi abszolutizmus révén mind a külsőségesebbé
váló államegyháztól (cezaropapizmus), visszavonulás kegyes érzelmi közösségekbe
(konventikulomok), melyekben elhajlásokra, olykor szeparatista
megnyilvánulásokra is sor került. Eleven kegyessége, lelki elmélyültsége révén
a pietizmus komoly értékekkel gazdagította a későbbi korokat is. (405. o.)
Református
pietizmus. A pietista törekvések először református
talajon mindenekelőtt Németalföldön sarjadtak ki. A református egyházban a
pietizmus Kálvin aszketikus, törvényeskedő életideálja és az angol puritanizmus
hatásai nyomán jött létre. (405. o.)
Spener. A
német lutheránusság pietista mozgalmának Philipp
Jakob Spener (1635-1705) működése adta meg a kezdő lökést. Nagy hatást
gyakorolt a teológustársadalomra és az észak-németországi nemességre,
mindenekelőtt Pia desideria című művével.
Spener (vezető lelkész Majna-Frankfurtban,
majd udvari prédikátor Drezdában, végül berlini prépost) csendes, szegény,
szinte félénk ember volt. Egyáltalában nem volt magával ragadó, profetikus
egyéniség, viszont világosan látta az egyház hibáit. Elzászi otthonában
(Rapports-weiler) magába szívott északnémet jellegű lutheránusságát, amit
strassburgi tanulmányai is erősítettek benne, az aszketikus -misztikus vallásos
irodalom (Johann Arndt és angol
puritán szerzők), valamint kálvinista hatások színezték (genfi tanulmányút,
találkozás Labadie-val).
Majna-Frankfurtban egyházi reformokba fogott (kátétanítás újjáélesztése,
konfirmáció népszerűsítése, 1670-től collegia pietatis, komoly keresztények
rendszeres konventikuluma). (405-406. o.)
Hallei pietisták. A
pietista mozgalom számára nagy jelentőséggel bírt, hogy az 1694-ben alapított hallei
egyetemek (Brandenburgi Választófejdelemség) Thomasius és Spener hatására
pietista teológiai fakultása lett. Minthogy az új egyetem hamarosan igen nagy
vonzerővel rendelkezett. A pietizmus hallei térhódítása biztosította győzelmét
egyúttal az északnémet teológiában is. A hallei pietizmus vezéregyénisége August Hermann Francke volt
(1663-1727). Az általa alapított intézmények - árvaház és egyetem - közötti
kapcsolat megteremtődésével sajátos arculatot nyert a hallei mozgalom.
A lübecki születésű Francke energikus,
nyers, uralkodni vágyó ember volt. Miután Lipcséből elűzték, egy évig Erfurtban
lelkészkedett, de ortodox kezdeményezésre megfosztották hivatalától. Később
egyszerre volt lelkész Halle elővárosában , Glauchában (később a Szent
Ulrik-templom prédikátora) és professzor a teológiai fakultáson (1698-tól).
Francke legfőbb érdeme az alapítványok létrehozása volt, amelynek történetét ő
maga írta meg. Főnemesi kapcsolatai és a berlini udvar jóindulata révén
sikerült áthidalnia intézményeinek súlyos kezdeti nehézségeit. Nagy
szervezőkészséggel véghezvitt gyakorlati tevékenységének hátterében a
gondviselésbe vetett erős hite állt.
A pietizmus, amely Spener idején még
védekezésre rendezkedett be, Francke fellépésével támadásba lendült. Ezzel
kezdetét vette a pietista viták végeláthatatlan sora. A Francke vezette hallei
teológiai fakultás hol a papsággal, hol a pietizmus egykori ellenfelével, Chrsitian Thomasius jogászprofesszorral
vitázott. A legnagyobb feltűnést a sikeres hallei filozófussal, Christian
Wolff-fal folytatott vita keltette.
Franckét főleg tüzessége, intenzívebb
vallásos érzelmei és egyoldalúsága különböztette meg Spenertől. Francke nem
tartotta kereszténynek azt, aki a "megtérést" nem "tusakodó bűn-bánatban" és a
"kegyelem áttörése" révén élte át. Károsnak ítélt mindent, ami nem szolgálta
közvetlenül a lelki épülést. Teológiai tanulmányai a Bibliával való ájtatos
foglalatosságra korlátozódtak, előadásaiból hittérítő prédikációk lettek. A
tudomány és a filozófia Francke szemében hitelüket vesztették. A rendszeres
teológia kérdéseire Francke egyáltalán nem fordított figyelmet. De Halléban még
a buzgón művelt pietista egyházi énekköltészet sem emelkedett a középszerűség
fölé. Francke egyoldalúsága pedagógiájában mutatkozott meg legkirívóbban
(diákébredések, gyermekek állandó szigorú felügyelete, vidámság és játék
tiltása, helyette tárgyi ismeretekkel való foglalkozás, a reáliskola csírái).
(406-407. o.)
Württemberg. Württembergben
a pietizmus önálló, Spenertől és a halleiaktól egyaránt elütő, mérsékelt és
egyházias formában jelentkezett.
Az északnémet pietizmustól eltérően a
württembergi pietista mozgalom elsősorban nem a nemesség, hanem a teológusok, a
városi polgárság és a parasztság körében vált népszerűvé. Távol állt tőle a
vallásos önhittség (pl. a bűnbánati vívódás), érintkezésben maradt a
teológiával, és élvezte az egyházkormányzat jóindulatát, amely bizonyos
pietista elképzeléseket magáévá tett, elkerülve ezzel a teológusok pietista és
ortodox ágra szakadását. (408. o.)
Herrnhuti mozgalom.
A Spenertől kiinduló pietista mozgalom hallei és württemnbergi
ága mellett létrejött egy harmadik is, az önálló egyházzá váló herrnhuti
testvérgyülekezet. Alapítója Nikolaus
Ludwig von Zinzendorf gróf (1700-1760)
Spener és a halleiak hatása alatt állt, de a pietizmus önálló változatát
képviselte. Ő a 18. századi keresztény kegyességi mozgalmak történetének
legeredetibb és legjelentősebb egyénisége.
Zinzendorf Spener hatása alatt álló pietista
családból származott, apja, aki fiatalon meghalt, a szász kormány egyik
minisztere volt. Zinzendorf a szülői ház egyoldalú vallásossága és a
Francke-féle hallei pedagógia (1710-1716) hatása alatt nevelkedett. (...)
1721-ben Drezdában udvari és igazságügyi tanácsos lett, noha leginkább "Isten
országa" ügyének élt. 1722-ben morva testvérek telepedtek le Zinzendorf
birtokain, és megalapították a herrnhuti telepet (Oberlausitz), ahol hamarosan
különféle rajongók és szektások leltek menedékre. Zinzendorf itt, Herrnhutban
igyekezett megvalósítani Spener ecclesiola in ecclesiola gondolatát: 1727.
május 12-én "megújult testvérközösség" néven önálló egyházi közösséget
alapított, amely sajátos szervezettel és istentiszteleti formával rendelkezett.
A herrnhuti közösség gyorsan felvirágzott.
(...) A [gróf] dán udvarral kialakult
kapcsolata lehetővé tette, hogy a herrnhutiak missziói munkát végezzenek a dán
fönnhatóság alatt álló nyugat-indiai Szent Tamás-szigeten (1732) és a grönlandi
eszkimók között (1733).
A herrnhutiak egyházrendje a morva testvérek
hagyományainak és a zinzendorfi szellemiségnek felelt meg (laikusok intenzív
bevonása, a testvérközösség élén 1764-től a vének berthelsdorfi konferenciája,
szigorú egyházfegyelem, egymás kölcsönös lelkipásztori felügyelete, szociális
tagozódás ún. kórusokba nemek, életkor, családi állapot szerint, minden fontos
gyülekezeti ügyben Jézus megkérdezése sorshúzással.
Noha Zinzendorf teológiája lényegében
lutheri alapokon nyugszik, bizonyos hangsúlyeltolódás és néhány különlegesség
révén sajátos típust képvisel. Zinzendorf vallásos gondolatvilága szigorúan
Krsiztus-központú. Központi dogmája Krisztus váltsághalálának tana. Az Atya
Isten szinte teljesen háttérbe szorul Krisztus mögött, aki a Teremtő és az
Emberek Atyja, s aki ezen felül "külön szövetséget" kötött a testvérgyülekezettel.
Alaposan kidolgozott a Jézus véréről és sebeiről szóló tanítás, sajátos a Jézus
oldalán ütött seb kultusza. (...) A zinzendorfi kegyesség érzelmekben
gazdagabb, mint a hallei pietizmus. Alaphangulata a sötét hallei
pesszimizmussal ellentétben derűs és optimista (bűnbánati tusakodás elvetése.)
(408-409. o.)
A Wesley fivérek fejlődésére [az általuk
alapított oxfordi diákegyesületnél (1729)] sokkal nagyobb hatással volt az,
hogy fiatal lelkészként először a észak-amerikai Georgia államban, majd később
Angliában is kapcsolatba kerültek a herrnhutiakkal. A herrnhuti kegyesség
hatására 1738 májusában átélték "megtérésüket". John Wesley vallásos fejlődése akkor zárult le, amikor 1738
nyarán tizennégy napot töltött a herrnhutiak között, akiknek bizonyos
sajátosságait ekkor már némi kritikával szemlélte. (422. o.)
Szuhánszky Ágnes: Itt
van az ősz, itt van újra
Ha az ősz az elmúlást szimbolizálja, akkor
gyönyörű! Ahogy Isten kezében tartva a palettát csepegtet égi árnyalatokat a
földre, a mennyei világ színességébe enged bepillantást. Ez nagy ajándék Tőle!
Lehullik egy levél a fáról elvégezve küldetését, hogy a fa újjászülethessen
újra, ha itt az ideje - és tavasszal újra itt lesz!
Ahogy a levél él a "fáért", úgy kell nekem
is élnem Érted. És ha Rád tekintek elsődlegesen, más szemüvegen át látom az
embereket, teremtett világodat. Megelégedettséggel lehet igazán hálát adni
Neked minden szépségért, mely életünk része lehet egy különleges látványban,
alkotásban, a másokra figyelésben, az ajándékozásban, a szeretetben...
Petőfi
Sándor
Itt
van az ősz, itt van újra... - részlet
"Itt van az ősz, itt van újra,
S szép, mint mindig énnekem.
Tudja Isten, hogy mi okból
Szeretem? de szeretem.
Kiülök a dombtetőre,
Innen nézek szerteszét,
S hallgatom a fák lehulló
Levelének lágy neszét.
Mosolyogva néz a földre
A szelíd nap sugara,
Mint elalvó gyermekére
Néz a szerető anya.
És valóban, ősszel a föld
Csak elalszik, nem hal meg;
Szeméből is látszik, hogy csak
Álmos ő, de nem beteg."
ÚJÉVI IRODALMI PÁLYÁZAT
"...
álmodj olyakat, amikben
Legnagyobb
kedved telik."
Az imént idézett Petőfivers egy részletével
szeretném mindenki figyelmét felkelteni az
újévi pályázatunkra!
Akinek kedve van akár verset, akár novellát
írni,
ne habozzon nekünk elküldeni.
Merjetek álmodni!
VÁROM ALKOTÁSAITOKAT
2005. DECEMBER 19-IG A
szuhi@freemail.hu
e-mail címre!
Apropó: metodista gyülekezetek
2005
novemberében izgalmas kérdések vetődtek fel a nemrég indult MIX fórumon. A
beszélgetés indító a metodista lelkészek költözésére kérdezett rá felvetésében.
A párbeszéd azonban nem rekedt meg ezen a ponton: a hozzászólások között -
talán nem véletlenül - rövidesen gyülekezetvezetési gondolatokkal, kérdésekkel
nézhettünk szembe. (A főszerk.)
kalaci
2005. nov. 09. 17:34
A lelkészköltözés
kérdése egyáltalán nem egyszerű, a leegyszerűsítő válaszok pedig nehezen
elfogadhatóak. Nem lehet ugyanis leegyszerűsítve megfeledkezni azokról az
életekről, amelyek egy-egy lelkészköltözést érintenek. Legyenek ezek a hosszú
idő alatt kibontakozó gyülekezeti barátságok, a gyülekezeten kivüli
kapcsolatok, a gyerekek iskolai kötődése, vagy egészen egyszerűen "csak" egy
városnak, otthonnak a "megszeretése", a lelki kötődés. Hogy az egyénileg
felépített lelkészi munkákról ne is beszéljünk. E sok-sok nehézséggel szemben
egyetlen érvet tudok/merek "külsősként" megfogalmazni. Ma az a véleményem a
költözéses, lelkészcserés egyházépítés talán azt a nagy feladatot szeretné
betölteni, hogy mind a küldetésben álló lelkészt, mind pedig a gyülekezetet a
misszióra, a krisztusi kül-detésre nevelje. Hogy hitünk ne embereken álljon, ne
hozzájuk kötődjünk, ragaszkodjunk, hanem egyedül a nagy feladathoz, az emberek
felett álló szeretet közvetítéséhez, a megújító isteni kegyelemhez, annak
tovább adásához. Hogy erre koncentráljunk. Istenre, és ne az emberekre. Persze
itt válik paradoxá a feladat, hiszen Isten szeretetét az emberek között éljük
meg...
hi
2005. nov. 09. 19:04
Azt szokták mondani, hogy minden
lelkésznek van egy saját stílusa és repertoárja, amelyet a gyülekezet néhány
év(kb. 10) alatt képes megunni, mert a lelkésznek megvannak a rögeszméi,
szokásos megjegyzései, amelyet sokadikra már un a gyülekezet, még akkor is, ha
adott esetben a dolog nem rossz, de sokadikra a legjobb vicc is unalmas. De
mondjuk azért 10-20 év elég hosszú idő, így remélhetően ez nem túl gyakori egy
lelkész életében.
© szpalika
2005. nov. 09. 20:08
Érdekes téma, és sok oldala van. Egy
metodista lelkész úgy lesz az, hogy tudja a szabályokat, az élete párja is,
ahogy rémlik, mivel a közelmúltban nem volt olyan lelkész, aki a házasság után
gonolt volna erre, de akkor is ott átbeszélnék jó esetben. A gyerekek azok,
akiket nem kérdeztek, akik nem tudták hogy ez lesz velük, és nem így rendezték
az életüket. De megválaszthatjuk hogy hová születünk, hogy milyen nehézségek
érjenek bennünket? Nem. Így csak hihetjük, hogy a Mindenhatónak ezzel is terve
van az életükben.
Mint szegedi, az utóbbi időben több
lelkészváltást éltem meg kívülállóként, mint más. Itt hozzá voltunk szokva,
hogy a lelkészt válthatják. A reformátusoknál, ha egy lelkészt egy helyre
kinevezik, akkor soha sem tudnak megszabadulni tőle, ha vmi miatt gond lesz
vele, vagy csak igen nehezen, és csak akkor, ha nagyon nagy a gond (ha ő
maradni szeretne). Nálunk ez az alaphelyzet, hogy egy lelkész egy helyen 1 évig
van hivatalosan, és ha lenne rá fedezet, akkor akár mindenkit lehetne évente
mozgatni. De! Egy lelkész számára az érdemi munkához azért szerintem kell
néhány év(kb. 4-6). Annyi idő alatt és után látni lehet a helyzetet, és meg
lehet nézni, hogy mit tudott tenni az adott körzetben, és mit nem. Amíg a
lelkészeink ennyire leterheltek az egyéb feladatokkal, addig a körzet lelki
élete nem lesz optimális.
A lelkészcsere tartalma mostanában inkább egy kényszerű sakkmeccs volt. Amíg
lelkészhiány van, addig a prioritás a tűzoltás, és nem a szép elvek. Egy
lelkész csere egy körzetben is változásokat okoz, sokszor a lelkész miatt
jönnek tagok, pedig az előző alatt nem jöttek (olyan sűrűn), máskor az új
lelkész miatt nem járnak. Egy lelkészcsere járhat együtt a körzet
felvirágzásával, de sajnos a leépülésével is. Minden körzetnek vannak
specialitásai, ami alapján egy adott lelkésznek több-kevesebb erőfeszítésébe
kerül a helytállás, a munka folytatása. Egy lelkészváltás után szolgálati
területek szűnnek meg, épülnek le, de máskor pedig egy-egy új terület lesz
sokkal hangsúlyosabb, mint az előző lelkész alatt. Az ideális az lenne, ha
minimalizálni lehetne a veszteségeket, és maximálisan kihasználni a
lelkészcserék előnyeit.
Homo Novus
2005. nov. 11. 11:58
A lelkészcseréknek csak az egyik tényezője a
lelkész, a másik a gyülekezet. Én nagyon fontosnak tartom azt a mondatodat
Palika, amely szerint: "Amíg a lelkészeink ennyire leterheltek az egyéb
feladatokkal, addig a körzet lelki élete nem lesz optimális." A gyülekezet
építést, gondozást, vezetést jó esetben a körzet közösen végezhetné. Nagyobb
lenne a feladatvállalás, nőne a felelősségtudat, erősebb lenne közös
küldetésünk Krisztusban, a szeretetben, s mellesleg csökkene a terheltség a
lelkészek vállán. (S mindezzel összefüggésben talán megváltozna egy-egy
lelkészcserének a felfogása is a közösség-ben.) Foglalkozzunk többet inkább
körzeteink tagjaival, mert rajtuk múlik az a bizonyos "optimális működés" és ne
az amúgy szerintem nagyon is sokat munkálkodó metodista lelkészekkel!
© Szabó Mariann 2005. nov. 11. 13:53
Olyan egyszerű elméletek hangzottak itt el,
amikben, öhöm, egy jó nagy adag naívság és gyakorlati érzék hiánya látszik.
Kedves Homo Novus! A vezetést például hogy oldaná meg a gyülekezet? A vezetés
nem tömeges feladat, nézd csak meg a történelmet! A lelekészeknek könnyebb
lenne a dolguk valóban, ha homogén térségben kellene munkálkodniuk, de egy
gyülekezet szigorúan heterogén környezet! Egy jó vezetőnek azt kell meglátni,
hogy kinek, mit kell átadni, és néha kiengedni a kezéből. Ezzel nem is lenne
probléma. Csak a gyülekezetben nagyon sokféle hitéletű ember jár, valaki
valóban segít, más szolgál, valaki elvan, és valaki élősködő! Vezetőnek lenni
nem könnyű, és a teológián sem gyülekezet vezetőket képeznek. Lehet, hogy
ráférne a lelkészekre olyan oktatás, ahol elsajátíthatnák, hogy hogyan kell
motiválni?
blabla 2005.
nov. 11. 17:04
Igazat adok Homo Novusnak, hogy a
gyülekezeti tagok aktivizálása is szükséges ahhoz, hogy a gyülekezet jól és
hatékonyan működjön. De ez feladatot ró a lelkészekkel szemben is, ugyanis ez
is munka, végiggondolást, küszködést igényel, és nem utolsó sorban bizalmat.
Felelősséget is kell tudni átadni, nem csak munkát, hagyni, hogy hibázzon adott
esetben a másik, vagy máshogy, vagy néha jobban végezze azt, amit a lelkész
tesz/tenne. Illetve a lelkészek is emberek, nem értenek mindenhez, ami a
munkájuk, vagy a jelenlegi feléjük irányuló elvárás követel. Valóban, a
teológián tudomásom szerint ezt nem tanítják, illetve nem ezt szokták, tanulták
meg a mostani lelkészek, így azt szokták mondani, hogy minden lelkésznek van
egy saját stílusa és repertoárja, amelyet a gyülekezet néhány év (kb. 10) alatt
képes megunni, mert a lelkésznek megvannak a rögeszméi, szokásos megjegyzései,
amelyet sokadikra már un a gyülekezet, még akkor is, ha adott esetben a dolog nem
rossz, de sokadikra a legjobb vicc is unalmas. De mondjuk azért 10-20 év elég
hosszú idő, így remélhetően ez nem túl gyakori egy lelkész életében.
© Hagyma
2005. nov. 14. 00:38
Szerintem igenis
van szükség erre a változásra, költözésre. Bár nem vagyok igazán jártas a
témában, de aki metodista lekész lesz, vagy az egyház szolgálatába áll az aláír
egy szerződést, amiben vállalja, hogy akár költöznie is kell. Mi van a
gyülekezeten kívüli munkával? Mi van ha a lelkész nem tud bánni a cigányokkal?
Akkor 40-50 éven keresztül nincs az adott helyen cigány misszió? Vagy
börtönmunka? Fogyatékosok? Öregotthon? Minél több helyen próbálja ki magát egy
ember a szakmán belül annál jártasabb. Persze biztos nem lehet könnyű. De mit
tenne Jézus? Vagy mit is csinált Wesley? Hogy is alakult a metodista egyház?
(Lásd: MIX EMLÉKSZÁM) Első a feltétel nélküli szolgálat! Nem is beszélve a mai
kényelemről. Szolgálati ház, kocsi, stb...
© Lótutyi
2005. nov. 14. 18:47
Végülis ti azt
mondjátok, hogy a gyülekezetnek meg kéne állnia a lábán, bárki is a lelkésze?
Szóval önnállósítsa magát a gyüli, és a lelkészek meg jöjjenek-menjenek, úgyis
mindegy? Ez lenne az ideális? Bár most nagyon leegyszerűsítettem és kiéleztem a
dolgot! Végülis Wesley-ék idejében is a helyi lelkészek, vagy segédlelkészek,
presbiterek látták el a feladatokat!
Homo Novus 2005.
nov. 15. 12:13
Hát kedves Lótutyi.
Azt, hogy Wesley-ék idejében miért mentek úgy a dolgok, ahogy mentek egészen
biztosan több szempontból kell megközelíteni. Mindenekelőtt jelen volt az Isten
megszólító, jelenvaló lelke. Aki egyrészt embereket hívott el, másrészt
megerősítettt a szolgálatra. Másodszor ott voltak a szolgálattevők, akik
emberileg nézve óriási energiákat fektettek be a mozgalomba. Harmadszor azonban
ott vannak a kisközösségek - osztályok -, akik nélkül, tetszik, vagy nem
tetszik, nincs metodista mozgalom, nincs országos megújulás. Ha ezekben az
emberekben nincs készség, igény, vágy, felelősséggel teli gondolkodás,
odaszánás, akkor a lelkészek, prédikátorok, Wesley-ék hiába "iparkodnak". Korábban
úgy gondoltam a lelkész 50+1 százalékban határozza meg egy gyülekezet életét,
haladását, fejlődését. Ma fordítva látom ezt: nagyon közeli az arány, de
valójábana gyülekezet - az Istenben hívő felnőtt, felelős emberek közössége -
az, aki 50+1 százalékban meghatároz, s nem a lelkész. Vagyis a válaszom: Igen.
Egy jó gyülekezetben hiába jönnek-mennek a lelkészek. Az nem rázza meg a
közösséget, nem vezetne annak széthullásához. A jó gyülekezet ugyanis
Istenéhez, Krisztusához ragaszkodik, az ő szabadításához, megújító hatalmához,
és nem a lelkészhez, a "szolgához".
Kovács Zoltán: Kell
egy csapat!
Csütörtök délután. Csörög a telefon.
Felemelem a kagylót.
- Tessék!
- Jó napot kívánok, én a metodista
lelkésszel szeretnék beszélni.
- Olyan sajnos itt nincs - válaszoltam
- Akkor önnel beszéltem legutóbb?
Ekkor bevillant. A fenébe is: a csapat! Ez
az ember hívott néhány hete, hogy állítsunk össze egy csapatot, és jelezzek
vissza a kerületi focibajnoksággal kapcsolatban. - Nem tudom, nem vagyok benne
biztos - kezdtem el vetíteni.
- Talán a feleségével beszéltem. Átadta az
üzenetet?
- Hát. (Persze, hogy átadta, de ez most tök
ciki, mert ha azt mondom, hogy nem, akkor a feleségem a hibás, ha azt, hogy
igen, akkor én a feleségem szemében) Miről lenne szó?
- A focibajnokságról.
- Lesz csapatunk, minden rendben lesz. (Mint
a reklámban: a tanár: "Kovács!", mire a gyerek: "Tanár úr, én készültem.")
Tehát akkor jövő hétvégén, ugye?
- Igen, azaz, dehogyis. Most vasárnap. Miért
probléma?
- Egyáltalán nem az. (Dehogynem, hisz
egyelőre csak én vagyok biztos tag, de én sem teljesen).
- Akkor vasárnap.
- Viszlát.
- Viszlát.
Tehát így indult. Kellett egy csapat, de
sürgősen. Alig öt perc múlva készen állt a terv, és fél óra múlva összeállt a
csapat. A gyülekezeti telefonszámlán biztos meg fog látszani, de ezek szigorúan
egyházi hívások. Evidens, hogy azok. Nem is tépelődöm tovább emiatt!
Elsőként kellet egy jó kapus: Gyurkó Balázs.
Védelem: két zsolcai srác - Jani és Dani. Rajtuk próbáljanak meg
keresztülmenni! Emellett még Jávor Tomi is megbízhatónak tűnt. A középpályán
Bologya, Kaczmarek, Elemér, míg a csatársorban Ivett, Justo és Zlatko. (Aki nem
ismeri föl az álnevek alatt szereplő személyeket, az járjon utána - nekem még
mindig jobban tetszenek, mint például: a Matula, Kisvirág, Homo Novus, meg a
római pápa.)
A programmal kapcsolatban a vasárnapi
istentisztelet utáni gyors ebéd, majd a focimeccs - jelent meg előttem.
Probléma biztos nem lesz, hiszen új konyha, tűzhely, teljes felszerelés állt a
rendelkezésünkre. Igen ám, de nem számoltam a hipermodern, esztétikus és
csúcsfejlesztésű kerámialapos tűzhelycsodával, mely még az időt is méri, ha
kell szerintem énekel, de egyet nem tud mégpedig egy fazék vizet fölmelegíteni.
Így tarthatott szombaton egy óráig a pörköltalap elkészítése, és három óráig a
pörkölt megfőzése. Mindegy. Másnap folytatódott istentisztelet után hasonló
módon. Tésztát próbáltunk meg főzni... De ezzel senkit sem untatok. A gyors ebéd
után együtt imádkoztunk, majd elindultunk földbe döngölni a többi csapatot. Íme
a lista: A római katolikusok - róluk elég csak annyit, hogy az olasz élvonalban
a hatodik helyen állnak, csupán két ponttal elmaradva a negyedik Internetről. A
görög katolikusok: tudtátok, hogy a görögök lettek az európabajnokok
Portugáliában? Két csapatot is indítottak - ők megtehetik. Végül: a
reformátusok és az evangélikusok. Utóbbiak az edzőjükkel jöttek.
A sportcsarnokig mindenkinek a helyén
dobogott a szíve - nem lent, hanem úgy középtájban. Megérkeztünk. Hatalmas
csatakiáltások - "Lődd má'!" Bumm. Kiáltások, sikolyok. "Jaj nekünk,
elvesztünk!" - szólalt meg valami belül. Hiába kísértek el minket a
legfanatikusabb szurkolóink: a lányok (Bozsenya, Zsuzsi, Margit) kicsit
meginogtunk. Csapatunk egyetlen női tagja pedig az elétáruló szörnyű látvány
hatására - szétizzadt, szőrös hústömegek rohangálnak, és senkinek nem
kegyelmeznek -, inkább rápihent a második meccsre. Mi is ezt tettük volna.
Azután eszünkbe jutott: kik ezek? Átgázolunk rajtuk.
Két hármas csoport volt. Az egyikben a
görögök, a reformátusok és mi voltunk. Első meccsünket az európabajnok görög I.
csapat ellen vívtuk. Ők akkor már megverték a reformátusokat.
A kezdés előtt odamentem a bíróhoz a másik
csapatkapitánnyal, hogy eldöntsük ki választ térfelet. És akkor rámnézett a
bíró. Álltam a tekintetét. Mélyen a szemébe néztem: először a jobb, majd a bal
szemébe, és tudtam: keresztbe-kasul átlátja majd a pályát.
- Fej vagy írás? -
kérdezte.
- Fej. - válaszoltam. És úgy lett. És a
hátralevő mérkőzéseinken is úgy lett.
A mérkőzésen a görögök nagyon nekikezdtek,
csak úgy záporoztak a lövések. Balázsnak meg se kottyant. Egykapuztak. A
taktikánk mintha nem lenne a legjobb. Kapus - két védő - középpályás - két
támadó. Változtatunk: egy támadó hátrahúzódik, így már jobb, de még mindig csak
lövöldöznek. Egyszer csak Janika megszerzi a labdát, kilép és úgy félpályáról
szétlövi az alsó sarkot. 1-0, vezetünk! Nemsokára azonban jön az egyenlítés: az
egyik kapura lövésük (volt vagy 15-20), betalál. A második félidőben ugyanaz
történik, mint az elsőben. Most Bologya lép ki, szintén félpálya, szintén a
jobb alsó sarok: 2-1. Ismét vezetünk! Ezt már nem adjuk oda! Megvertük a
csoport első helyén álló csapatot.
Kis pihenő. A csapat egyetlen női tagja
pedig nekibuzdul: készen áll a játékra. Hústornyok ide, izzadt felsőtestek oda,
ő játszani akar! Ámen. Jönnek a refcsik. Elég egy döntetlen, és mi
vagyunk a csoportelsők. De nem így történik. Sajnos nem. Ők vezetnek, mi
egyenlítünk, ők ismét vezetnek, és a bíró lefújja a meccset. Kész: K.O. A
csoportban az első helyről az utolsóra estünk vissza. Nem játszhatunk
elődöntőt. Pedig ugyanannyi pontunk volt, mint a másik két csapatnak,
megegyezett a gólkülönbségünk, csak éppen kettővel kevesebbet rúgtunk, mint ők.
Szerintem, amikor a FIFA megfelelő elnöksége kitalálta ezt a szabályt, akkor
nem gondolta volna, hogy sok ilyen feltörekvő kis csapat életét nyomorítja meg.
De hát ez van.
Maradt egy helyosztó meccs, amelyen a tét:
az utolsóelőtti hely megszerzése volt. Ez is egy görög csapat. Nekünk ez azért
volt jó, mert hiába jutunk el a döntőig, ha ott kikapunk, akkor gyász van. Ha
az utolsó előtti helyért játsszunk és nyerünk, akkor ünnep. Így is történt.
Elkezdődött a meccs és a percek múlásával góljaink száma is növekedett. 1-0, 2-0,
3-0, 4-0. Szebbnél szebb támadások, brutálisabbnál brutálisabb gólok. Csóri
görögök, kicsit mezakkantak. 4-1, jaj, de örültek ennek a gólnak. 5-1 és
szünet. Bejött Ivett. Az ellenfél védői leginkább a hátát látták. Szerintem
csak a férfi nem iránti tiszteletből nem lőtt két vagy három gólt nekik. A
görögök viszont nem tiszteltek, két perc és két gól: 5-3. Meg is jegyezték:
"Mindjárt
egyenlítünk!" Szegények. Azért szegények, mert Bologya valószínű
meghallotta, és akkor gólt lőtt a jobb felső sarokba, hogy az ellenfél
cserejátékosai visongva menekültek a kapu mögül. Újabb perc, újabb gól: 7-3.
Csókolom, itt a vége. A bíró lefújta a meccset, így számunkra befejeződött a
bajnokság. Odamentem hozzá. Hosszan a bal, majd a jobb szemébe néztem, és
megköszöntem neki a játékvezetést.
Az evangélikusok nyerték a tornát. De kit
érdekel ez? Nekünk úgyis van már egy kupánk Szabó Banditól Tiszaligetről. Majd,
ha az nem lesz elég jó, nyerünk egy ilyet is. Tavasszal... Csapat biztos lesz.
A bajnokságról szóló fényképes beszámoló a MIX honlapon
tekinthetó meg! A "Matula, Kisvirág, Homo Novus, meg a római pápa" rejtély
megoldását lásd a http://mix.metodista.hu alatti MIX FÓRUM-on! (A főszerk.)