SZÖKŐÁR
2005.
január
Új
eget és új földet várunk
December
26-án azt hittem, a szökőár felett nem lehet napirendre térni. Napról
napra nőtt az áldozatok száma, szüleiket kereső gyerekek, gyerekeiket kereső
szülők, a túlélők beszámolói, a rettenet képei járták körbe a világsajtót.
A döbbenet csendje után felszakadtak az első imádságok, jajkiáltás és átkozódás
Isten felé. Aztán elkezdődött az egymásra mutogatás, ki miben mulasztott,
és mennyit mulasztottunk mi, emberek az ünnepi asztal mellett karácsonykor,
akiknek a szívét talán el sem érte a tragédia borzalma, és nem jutott hely
a gondolatainkban a szenvedőknek. Azután még higgadtabb gondolatok láttak
napvilágot az előrejelzések, a meteorológiai rendszerek hiányosságairól,
a világszervezetek tehetetlenkedéseiről, számlaszámok minden újságban…
A szökőár ügye az újságok címoldaláról a második, majd a középső
oldalakra hátrált, a bulvárlapok pedig már újabb rémségekkel és pletykákkal
borzolják a világ nyugodtabb felén élő polgárok kedélyeit. Ami karácsony
után elképzelhetetlen volt, megtörtént, a világ napirendre tért majd 200
ezer ember eltűnése fölött, sok millió családtag gyásza és sokmillió
derékba tört élet fájdalma fölött. A segélyszervezetek honlapjain képek
ezrei láthatók a pusztulásról és a lázasan dolgozó önkéntesekről,
orvosokról, segélyszállítókról, de hát ez már nem címlaptéma.
Tragédiák
mindig voltak és lesznek is, de távol álljon tőlünk, hogy mindezt természetesnek,
a világ velejárójának tekintsük. Mohendzsodaro, Pompej és Knósszosz ma
turistalátványosság, pedig a hamuba, lávába kövesedett testekben valamikor
hússzív és élő lélek volt. Az 1755-ös lisszaboni földrengés, majd a
nyomában keletkező szökőár tízezrek pusztulását, földönfutóvá válását
okozta. A történelem első tudományosan regisztrált természeti katasztrófája
vetette meg a földrengések előrejelzésével foglalkozó tudomány alapját,
az ember elkezdte kiismerni a természetet, és igyekezett úrrá lenni fölötte.
Viszont istentagadóvá tett számos gondolkodó elmét, filozófust abban a században,
s minden későbbi ateista érvelés számára kiindulópont lett az Isten által
rendelt, megengedett, embert pusztító természeti csapás.
Nem
lehet, hogy ne szakadjon fel a kérdés, hol van Isten, amikor a szenvedés, akár
embertől, akár a természettől ered, utoléri az embert. Talán egyetlen
keresztény sem mondhatja el, hogy sosem lázadt Isten ellen, ha próbára tétetett,
de a végső gondolatunk talán mindannyiunknak az volt, hogy ha valamikor, hát
most igazán szükségünk van rá. Isten nélkül nem is élnénk túl a nehézségeket.
Amikor
a szökőár pusztítását látom, vagy arról olvasok, végtelen csüggedés
lesz úrrá rajtam, mert felfoghatatlan, hogy annyi emberi élet, annyi anyagi
érték elpusztulhat néhány óra alatt. Nem hiszem, hogy van akkora emberi erőfeszítés,
amely képes lenne a veszteséget kipótolni, nem hiszem, hogy helyreállítható,
ami elveszett. A reménytelenség közepette azonban sokkal erőteljesebben szól
hozzám Isten ígérete: ő új eget és új földet teremt. Emberi eszemmel
persze a tengerbe veszett partokat, szigeteket, embereket szeretném újra látni,
ahogy sokszor személyes veszteségeimet is szeretném meg nem történtté
tenni. Az ígéret azonban nem erre vonatkozik. Most kezdem sejteni, ha nem is
foghatom fel teljesen, milyen messze van egymástól az isteni terv és az
emberi szándék, az emberi okoskodás, a dolgok értelmének kutatása és
Isten elhatározása.
Mostanában
a Flórián téri tízemeletes szalagház mellett elhaladva gyakran jut eszembe,
hogy ekkora vízoszloppá vált a tenger, s az emberek hangyaként tűntek el az
áradatban. Egy túlélő elmondta, hogy a vízoszlop láttán elakadt a lélegzete,
a rémület lebénította, ahogy futott a tengerben úszó gyerekei felé. Én
is visszafojtom a lélegzetem, rájuk gondolok, és úgy érzem, nem állnék ki
ekkora próbát. Jobban érzem, mint eddig, hogy a pusztulással, a halállal, a
"végső ellenséggel" nem vagyok képes egyedül szembeszállni. Jézus
Krisztussal arathatok csak diadalt, s nem szeretnék a vesztes oldalra kerülni.
Kikerülhetetlen
Modern
háztartási gépek teszik könnyebbé és gyorsabbá az otthoni munkát. Autóval
- vagy tömegközlekedéssel - már szinte minden távolság legyőzhető. Rengeteg betegségre van már gyógyszer.
A világhálón szörfözhetünk, e-mailezhetünk, pillanatok alatt kapcsolatot
teremthetünk a világ másik végén lakó ismerősünkkel. Az életünkben
annyi lehetőség van, amiről szüleink vagy nagyszüleink álmodni sem mertek.
Belegondolni is hátborzongató, hogy amikor én kezdtem az általános iskolát,
hétfőnként nem volt adás a TV-ben, kilométeres sorok kígyóztak a piacon a
banánárus előtt, kindertojást csak a dolláros boltban lehetett kapni. Ma már…
A mai ember számára nincs lehetetlen. Vagy mégis?
Úgy
gondolom, hogy két dolog van, ami igazán kiszolgáltatottá teszi az embert: a
háború és a természeti katasztrófa. Ha valamelyikükkel is találkozunk,
elgondolkodhatunk, milyen kicsinyek is vagyunk. Mindkettőben közös, hogy ártatlan
emberek halnak meg és az egész világ összefog - a segélyszervezeteken
keresztül -, hogy a bajbajutottakat segítse. Figyelmeztetés is lehet: ne
legyünk közömbösek. Sajnos, nem tudhatjuk, mikor kerül megint egy elborult
elméjű ember a hatalomra (mint néhány évtizede) vagy mikor ér el minket
egy földrengés, árvíz. Mi, itt a Tisza partján tudunk erről mesélni.
Nekem erőt adott és annyira jó érzéssel töltött el, amikor arra
gondoltam, hogy most mennyi ember fog össze, akit közvetlenül nem is érint
ez a probléma, és jut eszébe, hogy akár egy jelentéktelennek látszó
dologgal is, de kifejezze együttérzését.
Nem
tudom azt kikerülni, ami ennek a cikknek az aktualitását adta. Most a dél-ázsiai
szökőártól hangos a világsajtó. Írhatnék arról, hogy ki, hol követett
el mulasztást, hogy nem értesítették az érdekelteket, hogy mi fog következni.
Az emberkereskedelemről, hogy egyesek nem riadnak attól vissza, hogy az
agyongyötört emberek jóhiszeműségét kihasználva, aljas célokra használják
fel őket. Az anomáliákról a segélyszervezetekben: kihez jut valójában az
az adomány, mi épül, vagy mi nem épül belőle. Mégsem erről írok.
Gondolkozzunk el, mert úgy érzem, egy ilyen katasztrófa lehet egy
figyelmeztetés is. Nekünk, gőgös, elkényelmesedett, közömbös, cinikus
embereknek. Igen, figyelmeztetés a Mindenhatótól. Hányszor visszaéltünk az
Ő kegyelmével. Szükségünk van a jogokra, de a felelősség már nem kell. Hányszor
megyünk el embertársunk mellett, meg sem hallva a figyelmeztető szót, mondván
velünk ez úgysem történhet meg. Pedig, ha az ember egyedül van, akkor igazán
egyedül van. Ha bajba kerül, nem segítenek a befolyásos barátok, a villámgyors
autó, sem a svájci bankszámla.
Felfoghatjuk
ezt a katasztrófát úgy is, mint leckét. Az összefogás örömének, az önzetlenségnek,
az ajándékozásnak a mindenek felett átívelő, nyelveket, határokat, veszélyeket
nem ismerő leckéjét. Bár megmaradna ez az egység a hétköznapokban is.
Nincs olyan feladat, ami értéktelen lenne és nincs olyan ember, aki nem tudna
értékes munkát végezni. Figyeljünk arra, és kérdezzük Urunkat, hol
szeretne minket látni, ahol pont a mi szívünkre, kezünkre, erőnkre van szükség.
Ő megóv minket, erőt ad, de indulnunk nekünk kell. Van kikről példát vennünk.
Ha a sok tragédia lázadást szül bennünk és titkon azt a kérdést tesszük
fel, hogy hol van Ő ilyenkor, akkor azt válaszolja - persze, ha őszintén kérdezzük
-, hogy ott van azokkal, akik a járvány veszély ellenére is mentik az
embereket, akik nem sajnálnak a sajátjukból adni a perselybe, ott van az
orvosokkal és ápolókkal, a speciális mentőkkel, akik a sok kudarc ellenére
sem adják fel, akiknek minden élet egyformán értékes.
Gondolkozzunk
el, imádkozzunk, és ne felejtsünk el cselekedni.
Epilógus:
"Szivárványívemet
helyezem a felhőkre, az lesz a jele a szövetségnek, amelyet én a világgal kötök,…és
nem lesz többé a víz özönvízzé minden test pusztulására. Mert
megparancsolta angyalainak, hogy vigyázzanak rád minden utadon, kézen fogva
vezetnek téged, hogy meg ne üsd a lábadat a kőben."
Karácsony
napi szökőár
l.
A természeti katasztrófák sűrűsödésének talánya kérdéseket vet fel
mindnyájunknak. Tény, hogy a műholdas világháló eredmé-nyeképpen többről
értesülünk, mint bármikor ez előtt. Mégis: a tömegtájékoztató eszközökön
keresztül vetődnek fel a fenti kérdések, amikre tudósok keresik a választ,
de nem találják. A légkör felmelegedésével nem magyarázhatók meg a földrengések,
és így ez a katasztrófa sem.
A
Bibliát olvasó ember számára ismerős előjelzések látszódnak beigazolódni.
Izrael népének hazára találása is egy ilyen, eddig soha nem volt történelmi
esemény. Sok minden egy végső hanyatlás felé mutat. Figyeljünk a jelekre!
2.
A katasztrófák nem magyarázhatók meg az érintettek személyi felelősségével,
Jézus egyértelműen elutasít minden ilyen jellegű következtetést:
János 9,1-3; Lukács 13,1-5. A tragédiák egyetemesen intő
jelek mindnyájunk számára: a megtérés az egyetlen lehetőség a pusztító
események elől való megmenekülésre!
Ami az érintettek egyéni sorsát illeti: a Szentírás sokféle módon tíltja,
hogy az egyéni sorsok magyarázatának kísérletébe belebonyolódjunk. A
Mindenható minden egyes ember életének és sorsának ura, ne akarjuk a
mindentudót megjátszani semmiféle magyarázattal!
Azt
azonban tudjuk, hogy az ember földi sorsa a Biblia, az Isten országa távlatában
viszonylagossá válik. A végleges szót életünk fölött nem a földi sors
kimenetele fényében mondják ki; az igazán súllyal bíró dolgok máshol
mondatnak ki. Mindenkinek személyes sorsa Isten kezében van; emberi
ismereteink és mérlegelésünk síkján ez felderíthetetlen.
3.
Okoskodni nem kell, irgalmasságot gyakorolni azonban kell és szükséges. Jót
tenni minden helyzetben, minden helyen és minden időben! - erre tanít bennünket
Wesley János.
Ugyanakkor
azt a veszélyt is látjuk, hogy a cunami-okozta megrázkódtatás elfeledtetni
látszik a Föld más részén is meglévő tragédiákat, amelyek ezerszám
szedik áldozataikat (Kelet-Afrikában pl.). Ez is egyik emberi nyomorúságunk:
a divatos jelenségek elfeledtetik velünk egyéb és nem kevésbé égető
problémáinkat. Nem szabad a mások Ínségéről megfeledkeznünk azért, mert
most mindenki (úgy tűnik) a másikat túllicitálva igyekszik a
cunami-katasztrófa által okozott szomorú hírverésben magának nevet
szerezni (remélem, hogy az adakozók többsége nem ilyen szándékból teszi).
Ingatag
küszöbérték
Sokan
tudjátok, hogy az elmúlt év végén mi történt Dél-Ázsiában. A földrengés
és szökőár kapcsán elég sok nyilatkozat látott napvilágot. Sokat beszéltek
emberi mulasztásról a tájékoztatás terén, bár előre látták, hogy jön
a szökőár, de nem szóltak semmit. Emberi hozzáállásokról: sokan a
visszahúzódó tengerbe bementek a vergődő halakat összeszedni, ugyanakkor
egy nomád népcsoport ősei tudása alapján menekült a dombokra, egy brit kislány
pedig száz embert mentett meg, mert figyelt földrajz órán, és az előjelekből
felismerte, hogy ez lesz.
Egy
angol honlapon olvastam egy cikket. Érdekes volt. Egy keresztény, egy hindu,
egy muzulmán, egy buddhista és egy ateista gondolatait közölték le a szökőár
kapcsán, utána meg még néhányan odaírták a véleményüket. Egy muzulmán
elgondolkodtató kijelentést tett: hogy lehet az, hogy egy (természeti)
katasztrófának egy elmaradott országban nagyságrendekkel több áldozata
van, mint egy fejlettben? És Isten miért játszik a szegények életével? Az
ateista véleményéből is idéznék: A vallások nem tudtak magyarázatot adni
a természeti katasztrófákra, és míg a hívők az imádsággal megkönnyebbü-lnek,
nem adnak kézzel fogható, praktikus segítséget azoknak, akiknek addigi életét
megsemmisítette egy természeti katasztrófa. Akár hivők vagyunk, akár nem,
meg kell mindent tenni azért, hogy amiben tudunk, segítsünk.
De
mit gondolunk itt, Magyaror-szágon? Itt, benn egy meleg szobában, talán épp
két vizsga között, vagy munka után kipihenve a nap fáradalmait? Ma már
annyi borzalom ér minket, hogy sokszor meg sem érint bennünket, hogy egy újabb
vonatbaleset, autóbaleset, erőmű hiba, vagy egy természeti katasztrófa volt
ma éppen. Igen, ez most nagyobb volt, mint a küszöbértékünk, és a világ
megmozdult, segít. De van egy halom olyan eset, amikor nem, amikor egyes
emberek talán még ma is egy tiszai árvíz, vagy egyéb személyes tragédiák
anyagi, vagy pszichés következményeit viselik körülöttünk, és mi észre
sem vesszük.
Szenvedés
és Isten
Az istenkérdés mélyen összefügg a szenvedés tapasztalatával. Az egyik
oldalon az emberek a szenvedésben Isten után kiáltanak
és értelmet keresnek az értelmetlenségben. A másik oldalon az istenhit a
szenvedést tudatos fájdalommá teszi, olyannyira, hogy az ember többé már
nem tud megbirkózni vele. Isten engedi meg a szenvedést? Az ember szenvedésével
Isten Fiának szenvedésében részesül? Az első kérdés metafizikai és
Isten igazolását keresi a szenvedés láttán (teodícea). A második kérdés
misztikus, s az Istennel való közösséget keresi a szenvedésben.
Bár
a teodícea név Leibniztôl származik, alapkérdését már a sztoikus bölcselők
klasszikusan megfogalmazták: Si Deus—unde malum? (Ha van Isten, honnan a
rossz?). Ha Isten meg akarja akadályozni a rosszat, de nem tudja, akkor jó, de
nem mindenható; ha viszont meg tudná akadályozni a rosszat, de nem akarja,
akkor mindenható, de nem jó.
Amíg Istent az élet és halál mindenható Urának, s a történelem és
minden egyes emberi élet kormányzójának fogjuk föl, a teodícea alapkérdése
megválaszolhatatlan marad. Kant általánosan fogta föl a teodíceát és úgy
tekintette, mint ,,a világalkotó végtelen Bölcsesség védelmét a váddal
szemben, melyet az értelem a világban tapasztalható célszerűtlenség miatt
emel.’’ Az értelmi megalapozással arra utal, hogy minden teodícea
kudarcra van ítélve, mert fölülmúlja a véges emberi értelem határait.
A filozófia és a vallások történetében két kísérlet mutatkozik a megoldásra:
1. a dualista elképzelés szerint a világ alapja a jó és a rossz harca.
Ebben a küzdelemben az embernek a jó elv oldalára kell állnia. Minden jó az
Istentôl, minden rossz és baj az ellen-istentôl származik. Ez a dualizmus élt
a parszizmusban, a manicheizmusban, a zsidó és keresztény apokaliptikában.
— 2. a monista elképzelés szerint csak a jó van, a rossz nincs. Minden létező
jó, a rossz a lét hiánya vagy megsemmisítése. A rossznak nincs önálló léte,
csak a lét tagadása. A rossz így vagy úgy a jót szolgálja. A jó lét-jellegét
a tagadás tagadásával bizonyítja. Ez a felfogás található a
platonizmusban, a zsidó és keresztény teremtéshitben.
A Szentírásban, különösen a zsoltárokban, Jóbnál, a siralmakban, a
szinoptikus evangélisták szenvedés-történeteiben nem elméletileg, hanem
egzisztenciálisan teszik fel a teodiceai kérdést:
Ha
Isten igazságos, miért kell a jámbornak szenvednie
és miért megy jól az istenteleneknek? Ha Isten hűséges, miért adja népét,
Izraelt a pogány népek kezébe? Ha Isten Atya, miért engedi, hogy szeretett
Fia, Jézus Krisztus a rómaiak keresztfáján haljon meg ,,elhagyatva’’
(Márk 15,34) és ,,áldozatul adva?’’ (Róma 8,32). A Szentírásban különféle
szinteken kapunk választ:
1.
Van rossz, amit az emberek maguknak köszönhetnek. A rossz cselekedet rossz következményeiben
már magában hordozza büntetését. Ez a tett-következmény összefüggés az
isteni igazságosság része. Isten a rossz következményekért felelős, de az
ember rossz tetteiért nem. Isten ,,haragja’’ nem
a rendkívüli égi büntetésekben mutatkozik meg, hanem abban, hogy a bűnösöket
,,átadja’’ a maguk választotta úton a földi és örök kárhozatnak (Róma
1,18). Aki elhagyja Istent, azt Isten is elhagyja. Ez a felfogás főként az ószövetségi
történeti művekben, valamint Máténál és Pálnál található meg.
2. Van olyan szenvedés is, ami nem a gonoszt, hanem az igaz embert éri. Ebben
az esetben a cselekvés-következmény összefüggés nem alkalmazható. Amint Jób
könyve mutatja, az ártatlan-igaz ember az Istenbe vetett bizalmát szenvedése
idején csak az Isten előtti folytonos panaszban tudja megőrizni. Isten
cselekvése kifürkészhetetlen, az ember számára nem marad más, mint a
kitartó panasz vagy a csendes alázat (Róma 9,20).
3. Végül van egy olyan szenvedés, melyet nemcsak az emberek, hanem velük együtt
Isten is elszenved. Az Izraellel kötött szövetség révén Isten neve és
Lelke népe körében lakik. Ha Izraelt megverték, Istent is megverték; ha
Izraelt üldözték, akkor Isten ,,közöttük lakása’’
(sekina) révén részt vett benne és Izraellel együtt ment a fogságba. A szövetség
Istene ,,szenvedő társa’’ népének. Ezért
Izrael csak akkor nyer megváltást, ha a vele együtt szenvedő Isten megváltja,
és népének kiszabadításával megdicsőíti önmagát.
Ennek az együttszenvedő Istenről szóló rabbinista és kabalisztikus elképzelésnek
megfelelője a keresztény elképzelés, mely szerint Jézus Krisztus szenvedéstörténetében
Isten szenvedése nyilvánult meg. De Isten szeretetének fájdalma minden
szenvedőnek és elesett embernek Krisztus keresztjében mutatkozik meg.
Szentháromságtanilag
kifejezve: az Atya követi Fiát a szeretetben egészen Lelkének kiüresítéséig
a keresztfán, hogy minden embert örök közösségébe vonjon. Krisztus
Istennek irgalmasszívű, együttszenvedő és ,,sokakért
meghaló’’ szolgája. Szenvedése szolidáris, megváltó, isteni szenvedés.
Szent Ireneusz és Ágoston a teodíceai problémát a platoni filozófia segítségével
próbálta megoldani: a rossz önmagában nem létezik, csak
mint a jó hiánya. Mivel Isten a létezőket jónak teremtette, ő nem oka a
rossznak. Az erkölcsi rossz az ember cselekedete, tehát bűn. A fizikai
rosszat megengedi Isten, mint a jóra nevelés és a lelkek megtisztításának
eszközét. A metafizikai rossznak, az ördögnek is Isten terveit kell szolgálnia.
A reformátorok Istennek ilyen igazolását az emberi fórum előtt elutasították,
mert számukra fontosabb volt az ember igazolása Isten fóruma elôtt. Amikor
Isten a jogtalan bűnöst kegyelemből megigazulttá teszi, teremtő, igazzá és
jóvá tevő igazságosságként mutatkozik elôtte. Isten igazságos Istennek
mutatkozik, amikor a bűnöst igazzá teszi. A megigazulás isteni válasz a bűnre
és a megszentelés isteni válasz a betegségre. Ezért a feltámadás isteni válasz
a halálra. A teodícea kérdésére a reformátorok válasza a megigazulástan
volt.
Az óprotestáns ortodoxiában és a felvilágosodás korában tették fel ismét
Isten általános világkormányzása keretében a kérdést a gonosszal és a
szenvedéssel kapcsolatban és a következőképp válaszoltak rá: Isten
megengedi a rosszat anélkül, hogy helyeselné. Isten úgy irányítja a
rosszat, hogy a hívő javát kell szolgálnia. Isten korlátot szab a rossznak
és a világ végén a dicsőség birodalmában teljesen
legyőzi. Érthető, hogy a lutheránus bölcselő Leibniz ebből alkotta meg
optimista elképzelését erről a világról, ,,mely
minden lehetséges világ közül a legjobb’’. Ő is tanította, hogy Isten
az erkölcsi rosszat az ember szabad akaratára tekintettel engedi meg és a
fizikai rosszat büntetésként használja fel az
ember nevelésére és javítására.
Ezt az isteni gondviselésbe vetett jámbor bizalmat és a felvilágosodás idejének
optimista világnézetét semmisítette meg az 1755-ös lisszaboni földrengés.
Egy éjszaka több mint tízezren haltak meg. Mi értelme lehet ennek a természeti
katasztrófának? Jóságos Isten az, aki megenged ilyesmit vagy nem inkább
kegyetlen szörnyeteg? Az Ô teremtménye ez a világ, vagy Istentől elhagyott
káosz?
A lisszaboni földrengésben összetört a XVIII. századi bizalom a jóságos
világkormányzóban és a világharmóniában. Az ,,Isten
halott’’ kijelentés az európai protestantizmus és egy hosszútávú teológiai
összeomlás beszédes jelképe lett. A XX. században az auschwitzi holocaust
kimondhatatlan gaztettében és mérhetetlen szenvedésében összetört az
emberek önbizalma is. 1945 augusztusa, Hiroshima óta az emberiség a legvégső
idejéhez érkezett, vagyis abba a korszakba, amikor az emberiség atomhalála bármikor
lehetséges. Az ,,ember halála’’ a beszédes
jelképe a humanista összeomlásnak és az európai nihilizmusnak. ,,Auschwitz
és Hiroshima’’ a vége minden teodíceának és antropodíceának. Hogyan
lehet Auschwitz után bizalommal beszélni Istenről? Hogyan lehet Hiroshima után
önbizalommal beszélni az emberről?
Az Auschwitz utáni teológia zsidó-keresztény vitájában három pont lett
fontos: 1. a kérdés, hogy Isten igazolható-e egy igazságos világ által, a
történelemben nem válaszolható meg. De a kérdést elhagyni sem szabad, mert
azonos az istenkérdéssel. Isten után kérdezni annyi, mint az igazságosságért
kiáltani, ,,hogy a gyilkos ne diadalmaskodjon véglegesen
áldozata fölött’’ (H. Horkheimer). Az igazság éhezésében él az
istenkérdés. — 2. Auschwitz után nem lehetséges olyan teológia, ami nem tartalmazza
,,Auschvitz teológiáját’’, vagyis az áldozatok imádságát és
jajkiáltásait. Isten jelen volt ott, ahol a Semá Israelt és a Miatyánkot imádkozták.
Mint sorstárs vigasztalt abban a pokolban, ahol emberileg már nem lehetett remélni.
Az auschwitzi elmondhatatlan szenvedés Isten szenvedése is volt. — 3. A
szenvedésből fakadó istenkérdésre nem lehet és nem szabad teoretikus, elméleti,
metafizikai választ kapni. Jóbhoz hasonlóan minden ártatlanul szenvedő felháborodottan
utasítja vissza a vallásos magyarázatot, hogy miért kell szenvednie. De van
misztikus válasz, ami szerint Isten egy velünk a szenvedésben. A mi igazi
szenvedésünk az Ô szenvedése is, a mi szomorúságunk az Ô szomorúsága
is, a mi fájdalmunk az Ô szeretetének fájdalma is. Sziénai Szent Katalin
egyszer így kiáltott fel: ,,Istenem, hol voltál,
amikor szívem sötétségben és a halál árnyékában volt?’’ Ez volt a válasz:
,,Leányom, hát nem érezted? A szívedben voltam.’’
Aki fájdalmában Istent keresi, az tudattalanul vagy
tudatosan kapcsolódik Jézus Krisztus halálkiáltásába: ,,Istenem, miért
hagytál el engem?’’ Aki ezt fölismeri, azonnal érzi, hogy Isten nem az égben
lévő, távoli kifürkészhetetlen lény, hanem nagyon személyes értelemben
az emberi Krisztus, aki szenvedésében vele együtt kiált, valamint az az együttérzô
Lélek, aki ,,benne kiált’’ és majd helyette fog kiáltani, amikor ő maga
már elnémul. Ez a megfeszített Krisztus vigasztalása, Isten szeretete
és az örök Lélek közössége, hogy szenvedéseink mélységébe és gonoszságunk
poklába hozza a vigaszt.
A
szerző 1926-ban született, német evangélikus teológus. Itt közölt írása
Christian Schtütz: A keresztény szellemiség lexikona című
könyvben jelent meg.
Fogadj
örökbe!
"A
szenvedésből fakadó istenkérdésre nem lehet és nem szabad teoretikus, elméleti,
metafizikai választ kapni." - írja Moltmann. Hecker Frigyes valószínűleg
hasonlóra gondol, amikor John Wesley-t idézve azt mondja, hogy nem kell
okoskodni, jót tenni azonban szükséges. Én magam is erről az alapról
kiindulva fogok neki cikkem megírásának. Mielőtt azonban tanácsot adnék
abban, hogy Magyarországról miként tehetnénk jót a Dél-Ázsiában szerencsétlenül
járt embertársainkkal, hadd tegyek néhány személyes megjegyzést a természeti
katasztrófa kapcsán.
A
katasztrófa időpontja - 2004. december 26. karácsony második napja - kétségtelenül
elgondolkodtató. 2004 karácsonyán az emberiségnek egy amúgyis nehezebb
sorban élő részének pusztító természeti csapást kellett elszenvednie. Miért
nekik? És miért éppen ekkor? Miért éppen akkor, amikor az értünk megszülető,
ebbe a világba lépő betlehemi Istenfiúra emlékezünk, aki azért jött,
hogy életünk legyen? Miért éppen az ő napján? Miért éppen az ünnepen?
Az előző oldalakon emlegetett 1755-ös liszaboni földrengés kapcsán valószínűleg
a kortársak előtt is hasonló kérdések merültek fel. A portugál katasztrófa,
melynek 60 ezer ember esett áldozatául november 1-ére,
a mindenszentek ünnepére esett. A szentté nem avatott üdvözültek napját félelmetes
csapássorozat tette emlékezetessé. Délelőtt fél tízkor egy gyors lefolyásű
intenzív rengés rázta meg a kikötővárost (az utólagos becslések szerint
a Richter skála szerinti 8,6-os értékű), amelyet
fél óra múlva hatalmas cunami követett. A szökőár erejét jelzi, hogy a
tengerparton nagyob kárt okozott, mint a földrengés. Az épségben maradt fővárosi
épületeket a rengés következtében kialakuló öt napig tartó tűzvész
emésztette el...
A
tragédiáknak azonban nem a dátum adja meg a súlyát. Teljesen egyetértek
Matusik Ágival, aki szerint a decemberi ajándékozásainknak valódi lényege
az, hogy 365 napos karácsonyunk lehet. Minden nap ünnep, és minden nap ajándék.
Isten szüntelen érkezik, én tehát mindennap
várhatom az Életet, nincsenek kevésbé jelentős, szürke
napok: minden nap pirosbetűs. Éppen ezért ugyanúgy megmagyarázhatatlan
jelenség egy "hétköznapi" vulkánkitörtés, mint egy "ünnepnapi" szökőár. Hiábavaló
lenne például teoretikus magyarázattal szolgálni arra nézve, hogy az 1976.
július 28-án bekövetkező tangsani földrengésben miért kellett Kína területén
csaknem 1,3 - 2 millió embernek meghalnia. Mellesleg, a minden idők legtöbb emberáldozatát
megkövetelő természeti katasztrófára mára már
alig emlékszünk. Harminc év se kellett hozzá, hogy - amiként Lakatos
Judit fogalmazott - az emberiség napirendre térjen.
A
másik dolog, ami mellett nem tudok szó nélkül elmenni az az emberi gonoszság.
Roppant érdekes, hogy miközben arról olvasok, hogy a szökőárnak 38 ezer
halottja volt Srí Lankán, arról nagyon kevesek szólnak, hogy az országban
1983 óta dúló polgárháború már 64 ezer
áldozatot szedett. De arról sem hallottunk túl sokat, hogy
Afrika leghosszabb ideig tartó, 2004. december 31-én lezárt, 21 éves szudáni
polgárháborúja összesen 2 millió emberéletet követelt. A legutóbbi
adatok szerint a szökőárnak 175 ezer halottja van. Kelet-Afrikában tehát
majdnem tizenkétszer ennyi elvesztett élet után születhetett végre béke.
Kemény ár. Valahogy elfelejtettük megbecsülni az életet. Mire való a
katasztrófa? Nem tudom, de kimondatja velünk a vallomást: valójában mi
vagyunk azok, akik nem becsüljük az életet. Kikényszeríti belőlünk a
mondatot: az élet nem a mi kezünkben van. Az Úr adja, s az Úr veszi el. Az
Ő kezében vagyunk, felelősségünk tehát jól élni vele. Mert csak így érdemes:
jót tenni. Ahogy az Isten is tesz: szeret, életet ad. A következőkben a
Baptista Szeretetszolgálat felhívását szeretném továbbítani mindazoknak,
akik keresik és még nem találták meg azt a színteret,
amelyen segítő kezet nyújthatnak az életben velünk maradt árváknak, Isten
teremtményeinek.
Felhívás
a szökőárt túlélő gyermekek megsegítésére
www.fogadjorokbe.hu
A
december 26-i, földrengés által előidézett szökőár több tízezer áldozatot
követelt Srí Lankán is. A katasztrófát túlélő, és abban szüleit
elvesztő gyermekek helyzetét tovább nehezíti a járványveszély, az éhinség.
Az Ő megsegítésüket készíti elő a helyszínen a Baptista Szeretetszolgálat
több munkatársa is. Amennyiben lehetőségei engedik, kérjük, segítsen egy
Srí Lanka-i árvát egy éven keresztül, havi 3000 forinttal!
Ha
szívesen segítene, kérjük, keressen minket az alábbi elérhetőségek egyikén:
06-1 354-0779, 06-1 302-2929, (fax) 06-1 302-0982, info@fogadjorokbe.hu