RÓLUNK SZÓLVA
2003.
október
Csontos
Ivett
Rabok
vagyunk vagy Szabadok?
A
budapesti ifivel egy közösségépítő és hit-mélyítő hétvégén vettünk
részt, melyen a szabadság témakörével foglalkoztunk. Mottónk a Galata
5,1a volt: "Krisztus szabadságra szabadított meg minket…". Azért,
hogy ne érezzétek úgy, hogy kimaradtatok egy fantasztikus, épülésre
szolgáló együttlétből (itt meg kell jegyezni, hogy Szergej leleményességével
és litván protekciójával - lehet, hogy kémként - közöttünk volt),
megosztok veletek néhány fontos gondolatot.
Mi
is az igazi szabadság, hol található? Nekünk, keresztyéneknek a fenti ige
alapján elvileg tudnunk kellene, de vajon tudjuk, miről van szó? Valóban
meg tudjuk élni szabadságunkat? Sokszor lógó orrunk és életszagúnak egyáltalán
nem mondható ábrázatunk alapján nem igazán tűnünk szabadnak. A nem hívők
körében, arra a kérdésre, mi tart vissza attól, hogy Krisztust követő légy,
legtöbbször ezt a választ hallom: nem akarok kalitkába-zártan élni; ha hívő
lennék, nem lenne szabad ezt és ezt csinálni… - és megkezdődik a tiltások
véget nem érő sora. Mintha a hívő élet parancsolatokból állna, aminek
meg kell felelni; így talán nem véletlen, hogy előbb-utóbb belefáradunk
a nagy megfelelni akarásba. Hol van itt a szabadság?
Számomra
is nem rég lett világos, hogy kínlódásaim nem másból erednek, minthogy "fordított
sorrendben" igyekeztem a parancsolatokhoz igazodni. Előbb próbáltam
nekik megfelelni, ahelyett, hogy hagytam volna Krisztust munkálkodni az életemben,
és megvártam volna, hogy a Lélek megteremje bennem a gyümölcseit, jócselekedeteit.
Ha pedig a maximális teljesítményre törekszünk, a lelkünk könnyen kiszáradhat
- említette Frigyes bácsi. És valóban, a törvénynek nincs lelke, csak
kényszere, terhe, rabsága. Hogy is élhettem volna így meg a Lélek szabadságát?
Hogy is lehetne kívánatos a hívő életem mások számára, ha a törvény
szerint élek, nem pedig Krisztus és a Szent-lélek szabadságában? Igyekszünk
a parancsolatok betartásával jó keresztyén életet élni, Isten tetszését
cselekedeteink által elérni, de ez nem más, mint a törvény szerinti élet.
"Az ember nem a törvény cselekedetei által igazul meg, hanem a Krisztus Jézusba
vetett hit által." (Gal. 2,16a) "Ha a törvény által van megigazulás,
akkor Krisztus hiába halt meg." (Gal. 2,21) "A törvényből csak a bűn
felismerése adódik." (Róm. 3,20b) Tehát először volt a törvény, aztán
jött Krisztus, és hozta el számunkra a szabadságot. Eszerint a szabaddá válás
első lépcsője, hogy életemet átadom Krisztusnak, így szabaddá válok a
bűn kényszere alól, amelybe beleszülettem. Megtérésünk után sokszor
abba fáradunk bele, hogy a lélek állandó harcban áll a testtel, mi pedig
nem értjük, miért hatnak ránk még mindig a bűnök. Pál írja: "Nem
azt cselekszem, amit akarok, hanem azt teszem, amit gyűlölök." (Róm.
7,15)
Ma
talán a legnagyobb kihívást, a legintenzívebb harcmezőt a tisztán maradás
területén éljük meg, hiszen a társa-dalom és a média körülöttünk
nap mint nap a szabad életet, a szabad szerelmet,
a szabad szexualitást hirdeti, arra buzdítva, hogy mindezt hozzájuk hasonlóan
éljük, mert ez így természetes. Valójában ez nem más, mint a szabadjára
engedett vágyak rabsága, mert az ember egyre kevésbé képes fékezni magát.
A keresztyén szabadság nem szolgálja a test kívánságait. A test kívánságok
hatnak ránk, de a lélek harcol. A küzdelmet nem spórolhatjuk meg. Ha a
test kívánságait megfeszítettük, arra törekszünk, hogy lélekben járjunk,
és a Szentlélek gyümölcsöt terem az életünkben, melynek legfőbb eredménye
az önuralom, a bűn feletti győzelem örömét egyre inkább
megtapasztaljuk.
A
parancsolatok, a törvények nem megakadályozzák szabadságunkat, hanem védőkorlátok
és tájékozódási táblák életünkben. Isten értékrendjét elfogadva el
tudunk igazodni a világban. Fontos észrevenni a Tízparancsolatnál a
sorrendet! Az első és legfontosabb: "Én az Úr vagyok, a te Istened, aki
kihoztalak Egyiptom földjéről (magyarán, aki megszabadítottalak), a
szolgaság házából." Először szabadít! Az első négy parancsolat az
Istennel való közösségünkről szól, s csak ezeket követi a másik hat,
amely az emberekhez való viszonyunkat említi. A kettőt nem lehet felcserélni.
Nem tudjuk betartani a "ne lopj", "ne paráználkodj, ne hazudj, ne
veszekedj, légy türelmes stb. intéseket, mert csak erőlködés lesz belőle.
Először az Istennel való kapcsolatunk legyen rendben, és nap mint nap
karbantartva, mert ez hat ki cselekedeteinkre, és az emberekhez való
viszonyunkra. Nem a törvény, hanem a kegyelem uralma alatt élünk. Ez azt
jelenti, nem számít, érdemes vagyok-e a kegyelemre, a szabadításra;
minden megkötözöttségünkkel, minden ránk nehezedő bűnnel, tisztátalansággal,
kísértéssel, újbóli elbukással Isten felé fordulhatunk szabadításért
a kegyelem által. A szabadság nem csak érzés, hanem állapot. A Krisztusba
vetett bizalmad biztonságot teremt, nem bolyongsz céltalanul, útjelzők nélkül
a világban, tudod, hogy ki vagy, hova tartozol, honnan jöttél és hova
haladsz, kihez és mihez igazítsd az életed. Ennek öröme meg fog látszani
életeden, és máris kívánatossá teszed a Krisztus-hívő életet mások
számára is.
"Aki
a szabadság tökéletes törvényébe tekint bele, és megmarad mellette, úgy,
hogy nem feledékeny hallgatója, hanem tevékeny megvalósítója: azt
boldoggá teszi cselekedete." (Jak. 1,25)
Egy
labda vallomásai
-
lejegyezte Wéber Arnold
A
nevem Wilson. Miért pont így hívnak? Ez egy hosszú balinkai történet, de
most senkit sem akarok ezzel untatni, ezért inkább elmesélem egy csodálatos
hetem, amit a Tiszán töltöttem.
Én
egy sárga színű, fekete ötszögekkel tarkított gumilabda vagyok. Békésen
pihentem a többi labda között a kosárban, amikor az egyik esős délutánon
egy kis társaság megvásárolt a közös pénzükből, 370 Ft-ért. Aggódtam
a sorsom miatt, mert nem tudtam, mi vár rám…
Első
este Tiszamogyoróson aludtunk egy kempingben. Ekkor már tudtam, hogy vízi-túrán
fogok részt venni. A víztől nem félek, hiszen mint minden gumilabda, én
is nagyon jól tudok úszni. Sokkal jobban aggasztott, hogy néhányan
elkezdtek dobálni, és röplabdázáshoz hasonlító mozdulatokkal ütögettek
egymásnak. Félelmem abból adódott, hogy túl sok fa és bokor volt a környéken,
ezért féltem, kilukadok. Szerencsére gondoskodó társaságba kerültem,
akik nagyon vigyáztak rám.
Szerda
délelőtt indultunk tovább. Ez a nap volt a "maraton", ugyanis az ukrán
határszakaszban nem lehetett táborozni, ezért több, mint 30 km-t kellett
evezni. Na persze én nem eveztem, hiszen nincs kezem, így napközben mindig
egy kenuban pihentem. Ilyenkor meg-voltak nélkülem is, mindig énekeltek, különböző
fejtörőket, szójátékokat játszottak, hogy ne legyen unalmas, egyhangú
az evezés. Én estén-ként kerültem előtérbe. Szerda este egy kemping
mellett aludtunk, ahol az egész túra legszomorúbb eseménye történt.
Elloptak tőlünk három hordót, az egyikbe ruhák mellett fontos iratokat és
pénzt rakott a tulajdonosa. Majdnem vesz-tettünk így egy társat, de végül
maradt a túra végéig, amit nem bánt meg senki! Ettől kezdve sokkal elővigyázatosabbak
voltunk.
Az
evezéses időszakok a már említett módon teltek, ill. egyszer mindig megálltunk.
Ilyenkor páran vásárolni mentek, míg a többiek játszottak a parton.
Szerintem csütörtök este volt a legjobb szálláshely, egy homokos parton
sikerült tábort vernünk. Itt komoly veszélybe került az életem… - de
ne rohanjunk ennyire előre. Ekkorra már nagyon együtt volt a csapat, többen
élő láncot alkotva rohangáltak a vízbe, míg mások valami dobozzal próbálták
ezt megörökíteni. Itt volt "röpipálya" is, így este ismét nekem
jutott a főszerep, és itt jött az én kálváriám. Volt itt egy "mindenki kutyája", legalább 20 cm magas a talajtól számítva, fekete
és gondozatlan. Egy óvatlan pillanatban elrabolt, a fogaival meg akart
fogni, de kis állkapcsa miatt újra és újra kicsúsztam a szájából, neki
persze nem állt szándékában feladni a tervét. Csak vitt, csak vitt… Rövid
ijedtség után, amikor már majdnem elvesztettem az eszméletemet, kiderült,
hogy csak játszani akar velem, megtetszettem neki. Végül bevettük a
csapatba, és egy nagyon jó, sok nevetéssel tarkított esténk lett.
Pénteken
szintén kempingben aludtunk. Ekkor csatlakozott hozzánk még egy fő, valami
tanácsadóé. Érte külön elment egy kenu, így négy főnek megvolt az
esti tornája is.
Másnap
reggel az indulás kicsit elcsúszott, mivel a kempingben volt egy csocsó,
amit többen előnyben részesítettek a pakolással és az evezéssel
szemben. A szombati nap volt a csúcs! Estére meglepetést ígértek a szakácsnők,
amit be is tartottak. Nagy meglepetés volt mindenki számára a bográcsban készült
csokipuding! Hát még az íze…! Volt, aki a kekszét siratta, amivel az ízét
javíthatta volna, mások a puding temetése után a környezet és az élővilág
épségéért aggódtak. Mindenesetre azóta apad a Tisza… Csodálatos este
volt!
Sajnos
egyre közeledett a túra vége, ami másnap Tokajban közös pizzázással és
borkóstolóval zárult. Itt mindenki kapott egy kártyát, aminek az elején
bibliai idézet volt, a hátuljára pedig aláírások kerültek. A hátralévő
nagyon kevés időt mindenki próbálta a legjobban kihasználni. Én pihentem
a sátrunkban, míg a többiek egymással beszélgettek, kapcsolatokat mélyítettek.
Sok új barátság és egy kis család alakult ezen a túrán.
A
hétfő sajnos már a pakolás, a búcsúzkodás és a hazautazás jegyében
telt, melyek során telefonszámok, e-mail címek és versek kerültek rám.
Igazi emlék lettem…
És
mi tartotta össze ezt a kis társaságot, ill. tette színesebbé, vidámabbá
életünket a túra alatt? Isten jelenléte! Minden este áhítatot
tartottunk, énekeltünk, imádkoztunk. Indulás előtt is áhítatok voltak,
és Isten jelenléte végigkísérte egész hetünket. Őbenne voltunk egyek,
és Ő egy volt velünk.
Nagyon
hiányzik az a hét nekem! Remélem, jövőre ismét találkozunk! Nagyon várom!
Sir
John Wilson
Az
őszi programokról
Csernák
Zsófi jegyzete
Idén
ősszel újra megrendezzük a szokásos ifjúsági programokat: a munkatársképzőt
és a MIX napot. Október 23-án este kezdünk, az ifi köreinkről szeretnénk
beszélgetni, egymásnak segíteni. Október 24-én lesz a munkatársképző,
amelyen Schwáb Zoltán a biblia-tanulmányozásról fog beszélni (erre várunk
minden körzetből 2-3 embert). Október 25-én pedig a MIX napot tartjuk, ez
a korábbi évekhez hasonlóan fog zajlani. A hétvége felelőse Drahos Zoli,
hozzá lehet kérdésekkel fordulni.
A
jelentkezéseket viszont én várom, a határidő október 12.
Egyházi
tel.: 06-1-250-1536
Saját
tel.: 06-20-230-5840)
Eckert
Andrea
Beszámoló
a nyári kaposszekcsői csendesnapokról
Ez
a tábor is, mint minden más tábor nagyon sok előmunkával kezdődött.
Szervezési, munkatársak meghívása, gyerekek hívogatása tábori szobák
és helységek takarítása, stb. Talán most nem is igazán jut eszembe, hogy
mik voltak még, de evezzünk egy kicsit mélyebbre.
Napi
programjaink:
9:00-9:30
Forró nyomon
9:30-10:00
Uzsonna
10:00-11:00
Előadás
11:15-12:30
Kiscsoportos foglalkozás
12:30
Gyülekező
13:00
Ebéd
13:00-15:30
Szabad program
15:30-17:30
Kreatív-kör
18:00
Istentisztelet
19:30
Vacsora
22:00
Lámpaoltás!!!
A
tábor lelki vonatkozásai és a témák:
2003.08.04.
De.
Eszter könyve 1. rész. Történelmi háttér. A zsidók fogságban vannak.
Maga a történet. Isten minket is királyi rangra emel, ám ennek feltétele
az engedelmesség. Engedni Istennek, szülőnek, tanároknak, stb. A férfi
szerepe!
Du.
Eszter 2, 1-18. A történet. Istennek gondja van az árvákra. Mi volt Eszter
titka? A tisztaság, engedelmesség, szerénység. Eszter vonzó és bájos
teremtés volt.
2003.08.05.
De.
Eszter 2, 19-23. Mordokaj és Hámán. Mordokaj hűsége az elnyomó királyhoz.
Hámán gőgje, büszkesége hova vezet?
Du.
Eszter 4. rész. Böjt, imádság és összefogás. Eddig Eszter engedett,
most Mordokaj enged Eszternek. Kölcsönös bizalom és engedelmessé!
2003.08.06.
De.
Eszter 5. rész. Bátorság és bölcsesség. Hámán egyre több butaságot,
hibát követ el. Hasonlítsuk össze Hámán és Eszter családját.
Du.
Eszter 6. rész. A hűség jutalma. Hámán az összeomlás szélén - tanácsadói
jóslata.
2003.08.07.
De.
Eszter 7. rész. Eszter nyílt lapokkal játszik. Feltárja a gyilkos szándékát.
Hámán bukása és halála.
Du.
Eszter 8. rséz. Halálból az életre... MIndnyájan halálra vagyunk ítélve,
az ellenünk szóló vádat Krisztus a fára szögezte.
2003.08.09.
De.
ÜNNEP!!! A szabadulást meg kell ünnepelni évről, évre. Van-e szabadulás,
akarunk-e szabadulni???
A
táborról még annyit, hogy az elmúlt 3 év táboraihoz képest az idei
nagyon konszolidált és nyugodt volt. A nagyobb gyerekek a kicsiket szinte a
saját testvéreiknek tekintették, és pesztrálták őket.
Az
esti istentiszteletek nagyon áldásosak és meghittek voltak! Mi, a munkatársak
úgy gondoljuk, hogy feladatunk és még több munkánk van a gyermek, az ifjúsági
és a női munka terén, itt Dombóváron és körzetében.
Isten áldja meg ezeket a fiatalokat, és mindazokat akik a táborban résztvettek. Reméljük, hogy a következő évben is ilyen lesz. Elsősorban Istené a hála, a köszönet és a dicsőség is!