A vezénylés története
Az együttmuzsikálás alapja a zene belsõ lüktetése.
Ezt minden résztvevõ zenésznek hajszál-pontosan
egyformán kell éreznie, hiszen egy másodperc töredéknyi
eltérés már elrontja az elõadást. Ha
csupán néhány ember zenél együtt, ez
a gond a fokozott egymásra figyeléssel megoldható,
bizonyos létszámig az egyik hangszeres is képes az
irányításra, ilyen például a cigány-prímás,
de nagyobb zenekaroknál és énekkaroknál ez
már szinte lehetetlen. Ezért van szükség egy
vezetõre, aki ezt a lüktetést jelzi, így a zenélés
rendjét biztosítja.
Kezdetben vagy hangos ütésekkel, vagy kézmozdulatokkal
vezényeltek, ennek neve a Cheironómia, azaz a kéz
tudománya. A két vezénylési mód évszázadokon
át hol kiegészítette egymást, hol pedig versenyre
keltek. Az óhindu kultúra véda-énekeit kézmozdulatokkal
vezényelték úgy, hogy a jobb kézen még
a hang magasságát is mutatták. A görögök
facipõvel, vagy sarokra erõsített vastalppal ütötték
a taktust. A két módszer vegyesen is megjelent például
a rómaiak esetében. Bizáncban is kézmozdulatok
terjedtek el, de a krónikások szerint olyan is elõfordult,
hogy az ismeretlen dallamoknál valaki halkan elõredúdolta,
amit énekelni kellett.
A többszólamúság kezdetén a kézzel
való irányítás mellett elõfordult,
hogy a karmester az utasítást egyszerûen belesuttogta
az énekes fülébe. A karmesteri pálca megjelenése
a középkorra tehetõ.A reneszánszban a bonyolultabb
ritmusok miatt újra feltûnt a taktus hangos ütése.
Ebben a korban a karmesternek ugyancsak nehéz dolga lehetett, ugyanis
a partitúra amelyben a könnyebb áttekinthetõség
végett egymás alá írják a szólamokat
nem volt. Ehelyett a szólamokat külön-külön
írták. Ennek követése olyan figyelemmegosztást
igényelt, mintha négy könyvet azonos idõben
kellene olvasnunk.
A barokk zenekarokat a csembaló mellõl irányították,
de gyakran volt karmester is, mivel a fejlett reneszánsz kóruskultúra
letûnésével az együttesek színvonala jelentõsen
csökkent. A zenekarban sok dilettáns volt, és az új
hangszereknek nem voltak gyakorlott mûvészei. Kellett hát
a biztos összetartó erõ.
Franciaországban a kis pálcával történõ
vezénylés helyett, még a barokk korban is nagy méretû
bottal vezényeltek. Ez okozta közvetve Lully halálát
is. A XIV. Lajos fölgyógyulására írt
Te Deumot adták elõ. A taktust ütve véletlenül
a lába nagyujjára ejtette a vezénylõbotot.
A seb elmérgesedett, és ez okozta a karmester halálát.
Ma már természetes, hogy a karmester intésére
egyszerre kezdenek a zenészek. Érdekes, hogy milyen sokáig
okozott ez megoldatlan problémát. Telemann kutyataktusnak
hívta az elsõ pár ütemet, mert
az
ember számára elviselhetetlenek. Késõbb
egy ütemet némán elõre ütött az együttes
vezetõje, hogy mindenki ugyanabban a tempóban egyszerre
lépjen be. Némelyik tánczenekar még ma is
ehhez a módszerhez folyamodik.
A klasszikus korban alakult ki az elsõhegedûs fontos szerepe.
Ezért nevezzük azóta is hangver-senymesternek. Õ
ma is a pálcás karmester segítõje, a zenekar
társirányítója. A késõbb feltûnt
hegedûskarmester is a vonójával vezényelt,
vagy ha erre nem volt feltétlen szükség, együtt
játszott a többiekkel. Végül a 19. században
a pálca kiszorította valamennyi vetélytársát.
Ebben az idõben csaknem minden zeneszerzõ egyben jó
vezénylõ is volt, ugyanis ekkor még nem vált
szét a két szerep.
A modern vezényléstechnika megalapítójának
Johann Stamitz-ot tekintik. Különösen nagy karmester egyéniségnek
számított a 19. században Mendelssohn, Weber, Berlioz,
Wagner és Liszt Ferenc. Liszt volt az elsõ, aki a jobb kezével
ütött taktus mellett, a bal kezével és arckifejezésével
jelez-te a hangerõt is, és a zene megannyi finom árnyalatát.
Ezt a stílust folytatta az elsõ önálló
karmester, Hans Bülow is.
Ezzel végére is értünk a vezénylés
történetének. A dirigálás gyakorlati
része végérvényesen kialakult. Hogy mégis
különbség van az egyes karmesterek munkája között,
az mûvészi, emberi, pedagógiai, színészi
és technikai adottságokon is múlik, hiszen a mai
karmester már nemcsak a taktust üti, hanem egyetlen hang szerint
szólaltatja meg a zenekart, biztosítja a játék
tökéletes egyidejûségét, értelmezi
a mûvet, s ha tehetséges, keze alatt az alkotás újjászületik.
Siptár Miklós
Forrás: Pécsi Géza: Kulcs a muzsikához
A zenei szerkesztõség címe:
7623 Pécs, Tompa Mihály utca 51.
|